Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schakel probleem

vragen over de T4
Plaats reactie
Leo T4
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2021, 18:42

schakel probleem

Bericht door Leo T4 »

Hallo allemaal,

graag wil ik mij eerst even voorstellen als nieuw lid.

mijn naam is Leo en de eigenaar van een T4 uit 2002, (we hebben hem nu 12 jaar) was een gesloten bus en omgebouwd naar camper.
we zijn er blij mee maar uiteraard heb je van tijd tot tijd advies en goede raad nodig om de bus in top conditie te houden.
Dus hoop ik van harte dat wij dit op het weetjewel forum kunnen krijgen.

Dan ook maar gelijk een probleem voorleggen, deze middag na het tanken weggereden gewoon opgeschakeld van 1 naar 4 maar van 4 naar 5 ging niet een gierend geluid, en hij wilde niet in de 5e versnelling, gestopt handrem erop en geprobeerd om hem in de 5e versnelling te zetten weer een hoog gierend geluid. alle andere versnellingen inclusief de achteruit werkt probleemloos.
Wie kan mij zeggen wat het probleem zou kunnen zijn.
alvast dank,
Leo
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: schakel probleem

Bericht door krekwakwol »

Hallo Leo, welkom hier ( we hebben ook een speciale voorstel pagina om geen onderwerpen doorelkaar te laten lopen).

Wat betreft het schakelen, dit zou misschien door een kapot schakelbolletje op de schakel bediening kunnen zijn, maar er hier wel kenners die er meer van weten.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schakel probleem

Bericht door Multivan Generation »

Klinkt als synchromesh van de 5de versnelling overleden.
Betreft het toevallig een 88 pk TDI 65 kW?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Leo T4
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2021, 18:42

Re: schakel probleem

Bericht door Leo T4 »

ja inderdaad een 88 pk TDI 65 kW uit 2002 hopelijk is het kunststof bolletje het probleem, anders zal de versnelling bak er onderuit moeten vrees ik? en is het dan te repareren of wat zouden de opties zijn?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schakel probleem

Bericht door Multivan Generation »

Als het het kunststof bolletje zou zijn, dan heb je in alle versnellingen een probleem met schakelen.
Wanneer is voor het laatst de bakolie vernieuwd en hoeveel is er toen in gegaan?

Een versnellingsbak van een AJT, heeft zijn 5de versnelling aan de buitenzijde zitten en is gevoelig voor te weinig olie krijgen.
Revisie van de 5de versnelling kan, zonder dat de versnellingsbak onder de auto gedemonteerd hoeft te worden. Deksel aan zijkant verwijderen en je hebt toegang.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Leo T4
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2021, 18:42

Re: schakel probleem

Bericht door Leo T4 »

dankjewel voor deze info, ik heb de bus net naar een garage gebracht en inderdaad je hebt gelijk we hebben eerst gekeken naar de schakelverbinding en dat was oké de monteur zei dat de bak zeer waarschijnlijk niet gedemonteerd hoeft te worden, een klep/deksel kan open en daar kunnen ze dan bij voor de 5e versnelling. Maar ze zullen mij vandaag nog bellen over het hoe en wat.
dus nog even afwachten.
:groteogen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schakel probleem

Bericht door Multivan Generation »

Dat schreef ik dus al :knipoog

Normaal moet er 2,5 liter versnellingsbak olie in.
Vraag even hoeveel er nog uit kwam..
Bijvullen tot rond de 2,8 a 2,9 liter er in zit.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Leo T4
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2021, 18:42

Re: schakel probleem

Bericht door Leo T4 »

hoi Peter,
ik heb nog geen reactie gehad van de Garage, maar ik zal het zeker vragen.
grt, Leo
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: schakel probleem

Bericht door koensch »

ik heb ook panne gehad aan mn versnellingsbak.

mbv een nieuw tandwiel heb ik de 5e versnelling weer werkend gekregen, maar dat was weggegooid geld. Was toch nodig om er een revisiebak eronder te plaatsen.

standaard doet VW 2.5L olie in de bak. dit is teweinig en dan krijgt de 5e versnellingstandwielen te weinig olie en jemaakt 99.9% van alle kms met de 5e.

er moet 3L olie in een EWB.

viewtopic.php?f=2&t=35639
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
19joopmien55
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2019, 12:21

Re: schakel probleem

Bericht door 19joopmien55 »

Hallo ik heb ook schakelproblemen met mijn t4 2.5 tdi uit 1999 met 3.5 ton weet iemand waar daar het beste mee naar toe kan mijn garage heeft de stangen gesmeerd maar dat helpt niet veel.
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: schakel probleem

Bericht door koensch »

19joopmien55 schreef: 06 aug 2021, 11:25 Hallo ik heb ook schakelproblemen met mijn t4 2.5 tdi uit 1999 met 3.5 ton weet iemand waar daar het beste mee naar toe kan mijn garage heeft de stangen gesmeerd maar dat helpt niet veel.

beste 19joopmien55,

voor het beschrijven van problemen kan je het beste een nieuw topic openen, anders gaat er vanalles door elkaar lopen. Probeer vooral goed te omschrijven wat het doet en wat er niet goed gaat met het schakelen.

Schrijf vooral ook in welke regio je woont, het heeft weinig zin als iemand jou een garage aanbeveelt in zuid limburg als je in de kop van noord holland woont.


3.5 ton was bij mij het moment dat ik aan de beurt was voor een nieuwe koppeling/2MVW en een ruilbak. Smeren is het minste en goedkoopste wat je kan doen om mee te beginnen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
LintmontageT4
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 jul 2019, 16:00

Re: schakel probleem

Bericht door LintmontageT4 »

Beste Peter

Even inhakend op dit verhaal
Over de versnellingsbak olie van een AJT
Hier omschreef je 3L olie
Is dit nog een bepaald merk ?

M v g ferdi lint
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schakel probleem

Bericht door Multivan Generation »

75W90 vol synthetisch bijvoorbeeld Castrol syntrans
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
LintmontageT4
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 jul 2019, 16:00

Re: schakel probleem

Bericht door LintmontageT4 »

Bedankt voor de reactie Peter
Plaats reactie