Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Help; pech in het buitenland

vragen over de T4
peetjeadhdtje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door peetjeadhdtje »

koensch schreef: 17 aug 2021, 08:14
Zo heb ik een paar jaar terug de stekker van trekhaak preventief laten vervangen (klepje sloot niet meer goed, dan is het wachten op ellende als je een kar nodig hebt),
Wat ik voortaan ook mee heb is het kleurenschema van de aanhangwagenstekker.
Ik ben een aantal jaar geleden de caravan verloren net buiten de camping en dus de kabel uit de stekker getrokken.. Normaal zet ik die er zo aan maar de kleuren zaten niet meer aan de pennen. De anwb wilde hem laten afslepen.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door odorf »

Wat je hier allemaal opnoemt is leuk voor de doorgewinterde sleutelaar.

Je zal afhankelijk zijn van een betrouwbare ? garage voor je onderhoud.
Jaarlijks een revisie beurt?
Ik noem mijzelf ook geen doorgewinterde sleutelaar, en heb toch in de loop der tijd al een aantal van deze klussen aangepakt.
Motorisch ben ik niet zo handig, daarvoor ga ik naar de garage. (Met wisselende resultaten) Maar de EGR schoonmaken en bijv. versnellingsbakolie verwisselen had ik al vrij snel na aankoop gedaan. Zonder enige ervaring op dat vlak. Passende imbus-bit voor mijn doppendoos bijgekocht, voldoende olie op voorraad tutorial uitgeprint en een slang, trechter en opvangbak en je kunt aan de slag.

Maar ook dan kun je nog steeds op een gegeven moment de pech hebben dat er iets mis gaat op bijvoorbeeld vakantie. Zoals ik in Zweden heb meegemaakt. En dan ben je overgeleverd aan de (on) kundigheid van buitenlandse garages en soms een taalbarriëre.

Het worden oudere busjes, en zo lang ze rijden denken sommige mensen dat het wel goed blijft gaan tot ze op eens geconfronteerd worden met haperende techniek. Vaak op een heel ongelegen moment. En er zijn veel dingen die je met luisteren, observeren en preventief aanpakken kunt voorkomen. Er is veel informatie te vinden over hoe en wat, er rijden veel T4's rond. En vaak krijgen ze op een gegeven moment dezelfde soort gebreken. Bij bijvoorbeeld schakelbolletjes weet je dat die er op een gegeven moment stuk gaan, als je geluk hebt merk je dat eerst doordat het schakelen wat stroever gaat, ik noem maar wat. Dat kun je negeren. Maar deze kun je voor relatief lage kosten (laten) vervangen. Ook preventief, dan weet je dat dat weer een tijd goed zit.
Je kunt wachten tot de bekabeling van de voorportieren problemen gaat geven door slijtage, maar je kunt ook eens de rubber doorvoer proberen los te halen en met een zaklamp kijken hoe het er voor staat. Geen garantie dat je dan alles ziet, maar in mijn ogen beter dan afwachten. En hoe ver je daarin gaat is aan ieder zelf.

En zo is dat lijstje (denk ik) bedoeld.
:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door Multivan Generation »

odorf schreef: 17 aug 2021, 10:30 En zo is dat lijstje (denk ik) bedoeld.
:toppie
Precies.
Waar ik over gedacht heb, en wat ik de laatste 10 jaar grotendeels op het forum voorbij zie komen aan problemen heb ik in een lijstje gezet, zonder daarbij volledig te willen zijn. De zaken die genoemd worden, komt gewoon vaak voor.
Het is hier een liefhebbers forum, en als je dan zo'n lijstje hebt, dan kun je als het je uitkomt, eens bij een beurtje denken, weetjewat, ik doe er iets extra's bij. Een T4 is een sleutel vriendelijke auto, dus er zijn ook mensen die zaken er van zelf kunnen aanpakken.

Blijkbaar is dit topic een beetje ontspoord; ik was lekker met de nieuwe aanwinst bezig, dus weinig er van meegekregen, en dat is een beetje jammer.
Heb nadien aan Henk-1 gevraagd wat er gebeurd was, en hij heeft het uitgelegd.. Ach, kritische mensen heb je overal, maar iemand is zijn waarde laten is een van de fundamenten waarop dit forum gebouwd is..(samen met de liefde voor de transporter natuurlijk).
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Teevier
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mei 2020, 11:52

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door Teevier »

Een waardevolle toevoeging aan het forum! dank voor het lijstje. Ik sleutel graag aan de bus, erg leuk. Wel nieuwe dingen gezien in de lijst, das altijd goed. Dit weekend eerst oliefilterhuispakking en oliekoelerpakking, jeej!
Huidige auto:
VW T4 2.5 TDI AJT 1998
VW Golf 2 1.6 PN
Volvo V50 2.5 D5 2009

Vorige auto's:
Opel Vectra GTS 2004 1.8 benzine
BMW 3 E46 2004 1.9 benzine
Opel Astra 1.6 benzine
Seat Leon 1.6 benzine
idh
Berichten: 400
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door idh »

Henri84 schreef: 13 aug 2021, 22:19 Hallo allemaal,

We hebben een multivan 2.5i benzine uit 1994.
We zijn nu in Italië, mega warm hier, overdag 36 graden.
Vandaag onderweg naar Nederland helaas panne.

Vorige week zag ik ineens mijn temperatuurmeter oplopen bij file of heuvel op in de bergen.
Met behulp van dit forum het euvel gevonden. Beide 50A zekeringen waren door. Nu waren dit nog de originele zo te zien. Heb ze vorige week vervangen voor nieuwe 50A zekeringen en het ging prima, ventilator sloeg op tijd aan en de motortemp mooi in het midden.

Vandaag op de terugreis stukje file bij Como en ja hoor; temp loopt toch weer op. Beide zekeringen weer door.
Als je voor de bus staat draait de linker ven niet meer mee, de rechter wel.
Als ik de linker ven afkoppel blijft een nieuwe 50A zekering voor de rechter ven echter vonken en wordt direct warm.
Het probleem zit dus niet (alleen) in de linker ven?
De rechter ven slaat met de nieuwe zekering wel gewoon weer aan. Ik zie geen duidelijke kabelbreuk ofzo.

Helaas konden we geen kant op (A weg) en zijn weggesleept, auto staat nu bij een depot. Die kerel heeft er niet naar gekeken maar mijn reisverzekering wist al te vertellen dat die man van het depot vond dat hij total loss was!!! Wow.
Ik vertrouw ze voor geen meter die gasten.
Het liefst zou ik morgen zelf naar dat depot gaan om hem te maken maar onderdelen heb ik helaas niet.

Wat zou ik kunnen doen? De rechter ven werkt, kan die met een trucje constant aan bijvoorbeeld?

De gotthardtunnel moeten we nog door, file gegarandeerd…
Of is enige oplossing een nieuwe ven? Dat zou betekenen dat ik met een leenauto naar NL gaat en de bus wordt gerepatrieerd , en dan maar hopen dat ik hem terugkrijg zoals achtergelaten…
Het is inderdaad zaak dat voor je gaat diverse zaken preventief aan te pakken. Het zijn tenslotte alweer bussen van 25/30 jaar oud. De gekste dingen kom je tegen mede door de leeftijd 'slijtage'. Wat betreft je huidig probleem. Zorg voor 2 werkende koelventilatoren en frisse zekeringen. Je radiateur preventief vervangen is ook geen slecht idee. Deze willen nog wel eens scheuren/ dicht koeken.

Waar je ook op moet letten is het volgende! Ik lees dat je ook airco op deze bus hebt. Wanneer deze is ingeschakeld moeten de ventilatoren altijd draaien. Ongeacht motortemperatuur / omgevingstemperatuur. Als deze dat niet doet ligt dat in bijna alle gevallen aan de twee 'wokkel' weerstanden achter je bumperbalk. Deze zijn vaak verrot en geven niet meer de goede weerstand. Kijk hier eens naar om in de toekomst mogelijk problemen te voorkomen!
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Henri84
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 feb 2021, 15:02
Locatie: Zeeland

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door Henri84 »

Dank voor de tips! Ik ga er zeker naar kijken.
Ben erg blij met het lijstje.
Ga ermee aan de slag :)
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door Peter 887 »

Henri84 schreef: 14 aug 2021, 17:52 Bedankt voor jullie reacties!

Vanochtend ben ik naar het depot gegaan en heb mijn “defecte” auto meegenomen.
Op een kwartier rijden zat een demontagebedrijf; autodemolizioni potito. Wat een fijne mensen daar.

Die hadden nog een blower liggen uit een golf 2 diesel; die past perfect! Alleen de bedrading is met een kroonsteen vastgezet want de aansluiting was anders… isolatietape erom en gaan.
Hij doet het weer! Heel blij mee. Terwijl ik dit typ rijden we alweer bijna in België. En dat met een auto die door de Italiaan total loss was verklaard.

Les van dit alles, ga zelf op onderzoek uit en probeer het zelf te regelen.
Alternatief was een huurauto van 1200 euro (waarvan 800.- eenrichtingstoeslag..)

Nu op zoek naar nieuwe onderdelen :)
Italianen geven vlug een total loss aan, omdat de italianen dol zijn op campers, en hopen dan dat ze hem goedkoop kunnen kopen voor de handel.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Help; pech in het buitenland

Bericht door Multivan Generation »

Aanvulling:
Voor de achterremmen:

https://www.ebay.de/itm/402674159216
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie