Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Remklauwen vast

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Remklauwen vast

Bericht door Zwartbusje »

Het komt altijd weer ongelegen. Ik leen even mijn cali uit aan familie, en die staan na een half uur rijden langs de kant. Gelukkig veilig bij een pompstation. .Er kwam rook uit het rechter achterwiel. Voor de brandgevaar zijn ze meteen door gereden naar het achterterrein.
ANWB er bij geroepen, en deze man was zo goed om de remklauw los te halen en schoon te maken. Hiermee was het euvel verholpen.
Nu heb ik twee vragen., want ik ben ook maar een leek....

1. Mijn garage heeft 6 weken geleden op mijn verzoek "alle remmen nagekeken"
Als een monteur alle remmen nakijkt, ziet hij dan geen vervuilde remklauwen? Of heb ik nu iets betaald dat niet gebeurd is?

2. Nu ik weet dat de rechter remklauw vervuild was, moet ik dan alle remklauwen na laten kjjken. En moet ik dan laten vervangen of alleen schoonmaken?
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Remklauwen vast

Bericht door krekwakwol »

Als je aan de garage vraagt om je remmen na te kijken, dan is het maar net hoe ze er mee om gaan. Ze kunnen de blokken optisch controleren of er genoeg voering op de blokken (achter schoenen bij de oudere bussen) zit, of ze rijden hem over de remmenbank om de werking te controleren óf zoals jij vast bedoeld hebt.
Wielen eraf, remblokken eruit, klauwen schoonmaken, controleren of de remcilinders gangbaar zijn en op de raakvlakken met de blokken een beetje kopervet of keramisch vet.
Alles weer monteren en kijken wielen zonder te veel weerstand ronddraaien na even de rem stevig ingetrapt te hebben.
Dan zijn de remmen goed gecontroleerd.

Ik zou je garage hier wel even mee confronteren en vragen hoe ze de remmen hebben "nagekeken"
Ik zeg niet dat ze niets los gehad hebben, maar ieder mens maakt fouten en kan iets over het hoofd zien.

Over een auto nakijken wordt vaak gegrapt, ik rijdt hem weg en jij kijkt hem na.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Remklauwen vast

Bericht door Erdem50 »

Voor hetzelfde staat je handremhevel vast.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Remklauwen vast

Bericht door Zwartbusje »

Beiden bedankt. Ja die handrem was eerst slap, dus die hebben ze bijgesteld of zo.
Ik zal het er over hebben.....morgen een afspraak
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Remklauwen vast

Bericht door Multivan Generation »

Bij oude busjes, kan het geen kwaad om er eens een nieuw setje glijpennen in ze zetten.
Zijn te koop van TRW en er zitten rubbertjes en speciaal vet bij.

wellicht hebben anderen er wat aan..?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
M-a-r-t
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 sep 2017, 14:41

Re: Remklauwen vast

Bericht door M-a-r-t »

Idd ik heb laatst ook zo’n remmencontrole gedaan. Die was hard nodig. Sommige glijpennen zaten vast. Eentje brak af bij de poging hem los te krijgen. Gelukkig kon ik een deel van de remklauw bij een dealer inde buurt kopen dus niks hoeven uitboren. Nu weer alles gangbaar zoals dat heet, zoals boven beschreven uitgevoerd en inclusief verse remolie.
Merkwaardig genoeg is mijn bus dit voorjaar wel door de apk gekomen…
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Remklauwen vast

Bericht door red devel »

Het toeval wil dat ik afgelopen weekend het zelfde probleem had! Naar een half uur rijden begon het RA wat te ruiken.
Bij inspectie, op een parkeerplek, bleek de hevel van de handrem niet helemaal terug te zijn gehaald bij de remklauw. Kon hem handmatig ongeveer nog een halve centimeter verder drukken. Daarmee kon ik veilig naar huis rijden.
Vanmorgen de boel los gehaald en een gereviseerde remklauw gemonteerd.
Nu de boel nog even afstellen en ontluchtten en dat moet het weer goed zijn!
nw remklauw2 (2).jpg
nw remklauw3 (2).jpg
Even een correctie op de foto, voor jullie gaan roepen, de handremkabel zit idd hier verkeerd! Moet onder de achteras door en niet er overheen.
Dit heb ik aangepast!
Plaats reactie