Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Remklauwen vast

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Remklauwen vast

Bericht door Zwartbusje »

Het komt altijd weer ongelegen. Ik leen even mijn cali uit aan familie, en die staan na een half uur rijden langs de kant. Gelukkig veilig bij een pompstation. .Er kwam rook uit het rechter achterwiel. Voor de brandgevaar zijn ze meteen door gereden naar het achterterrein.
ANWB er bij geroepen, en deze man was zo goed om de remklauw los te halen en schoon te maken. Hiermee was het euvel verholpen.
Nu heb ik twee vragen., want ik ben ook maar een leek....

1. Mijn garage heeft 6 weken geleden op mijn verzoek "alle remmen nagekeken"
Als een monteur alle remmen nakijkt, ziet hij dan geen vervuilde remklauwen? Of heb ik nu iets betaald dat niet gebeurd is?

2. Nu ik weet dat de rechter remklauw vervuild was, moet ik dan alle remklauwen na laten kjjken. En moet ik dan laten vervangen of alleen schoonmaken?
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Remklauwen vast

Bericht door krekwakwol »

Als je aan de garage vraagt om je remmen na te kijken, dan is het maar net hoe ze er mee om gaan. Ze kunnen de blokken optisch controleren of er genoeg voering op de blokken (achter schoenen bij de oudere bussen) zit, of ze rijden hem over de remmenbank om de werking te controleren óf zoals jij vast bedoeld hebt.
Wielen eraf, remblokken eruit, klauwen schoonmaken, controleren of de remcilinders gangbaar zijn en op de raakvlakken met de blokken een beetje kopervet of keramisch vet.
Alles weer monteren en kijken wielen zonder te veel weerstand ronddraaien na even de rem stevig ingetrapt te hebben.