Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Enkele aanvullende vragen distributieriemwissel 2.4D AAB

vragen over de T4
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Enkele aanvullende vragen distributieriemwissel 2.4D AAB

Bericht door pwhooftman »

Binnenkort vervang ik waarschijnlijk de distributieriem van een 2.4D AAB (1992) voor een ander weetjewel lid.

Ik ken de officiële procedure volgens de t4-wiki, en kan deze filmpjes helemaal volgen:




Ook heb ik eerder mijn eigen trillingdemper vervangen, dus ik ken de uitdaging om de centrale bout los te krijgen en de nieuwe op de juiste manier vast te krijgen. Ik snap ook de redenatie om de waterpomp en spanrollen meteen te vernieuwen. En ik heb ooit een viercilinder benzinemotor tot op de krukas gereviseerd. Dus het zal wel lukken :-).

Maar wat ik me al langer afvraag: wat gebeurt er nu eigenlijk precies als je het nokkenastandriemwiel en het tandriemwiel wat de brandstofpomp aandrijft níet losmaakt van de nokkenas, en je bewaakt de juiste onderlinge stand van krukas en nokkenas met de blokkeertool (en aanvullende markeringstekens), en de stand van de brandstofpomp, dan kan er in principe toch niets fout gaan? De enige consequentie is toch dat de timing misschien niet precies juist staat (maar dat is hooguit een fractie van één tand op de riem)? En daarbij: die timing zal in de loop van de jaren iets verlopen zijn door het rekken van de riemen, maar door de nieuwe riemen verander je dat toch weer de goede kant op, meer richting hoe het stond toen de riemen nieuw waren?

Begrijp me goed: waarschijnlijk gaan we het helemaal volgens het boekje doen, maar ik vraag me gewoon af hóe essentieel het is om nokkenastandriemwiel en brandstofwiel los te maken en de pomp weer af te stellen.
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Enkele aanvullende vragen distributieriemwissel 2.4D AAB

Bericht door gcSunrader »

het is al weer een heel aantal jaartjes geleden dat ik een AAB heb gehad.
Ik dacht me te herinneren dat er in de poelie aan de pompzijde gaten zitten en dat 1 van deze gaten met een lange dop (ik dacht dop 17, maar kan ook 14 zijn) de pompzijde kan blokkeren (vastzetten). een witte positie marker op de poelies aan de andere kant en spanrol lager vervangen en terug plaatsen. Volgens mij wordt ook geadviseerd de waterpomp te vervangen omdat deze vaak gaat lekken nar het opnieuw plaatsen van de getande riem.
Het lager en de kering verliezen de druk aan de zijde die het meest belast is van de waterpomp. (maar dit zit nog ergens in mijn grijze massa :knipoog)

Gelukkig is er genoeg expertise aanwezig om dit eventueel te onderbouwen of te corrigeren :jumpklap
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Plaats reactie