Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Carterpan lekkage 2.5 TDI

vragen over de T4
Plaats reactie
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Carterpan lekkage 2.5 TDI

Bericht door RRider »

Beste forumleden,

bij deze advies/ervaringen gevraagd. Het gaat om een 2.5 TDI AJT, van iemand anders, waar ik al een tijdje mee bezig ben.
Alles lukt (distributieriem vervangen, brandstofpomp timing), behalve de carterpan lekdicht te krijgen.

Deze is uit 2002 en had geen carterpanpakking. Bij de eerste poging een carterpanpakking geplaatst, in combinatie met vloeibare pakking Dirko HT grijs. Hier heb ik eerder een carterpan mee dichtgesmeerd. Hierna bleek hij nog steeds te lekken.

Bij de tweede poging kon ik me niet indenken dat de carterpan lek was, dus de nokkenas- en krukaskeerringen vervangen.

Bij de derde poging zowel oliepomppakking vervangen als carterpan opnieuw losgehaald, dichtgesmeerd maar dan zonder carterpanpakking (alleen vloeibare pakking gebruikt). Aanvankelijk leek alles dicht, maar na korte tijd begon hij toch weer te lekken. Nu weet ik wel zeker dat het aan de carterpan(aansluiting) ligt, want hij lekt het meest op de plek waar je moeilijk bij de boutjes komt.

Nu is mijn volgende ingeving: een carterpan zou je rondom gelijkmatig moeten vastdraaien, aan alle kanten evenredig, steeds vaster draaien. Dat is nauwelijks te doen, omdat de tussenas in de weg zit. Ik heb het vermoeden dat daar het probleem zit, daarom ben ik voornemens bij de volgende poging deze ook los te nemen, en dan de carterpan opnieuw vast te zetten. Dan kan ik er overal mooi bij.

Heeft iemand hier ervaring mee? Suggesties zijn welkom. Met of zonder carterpanpakking? Langere droogtijd van vloeibare pakking?
Nu heb ik in de zoekfunctie gelezen dat een 88pk versie 'weleens wil lekken' bij de carterpan (door Peter gepost), maar meer ervaringen hiermee heb ik niet kunnen vinden. Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 658
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Carterpan lekkage 2.5 TDI

Bericht door jos_br »

Wanneer je de boutjes achter de koppeling bedoelt kan deze keerring of de plaat waar deze inzit ook wel lekken. Dus moet de bak er achter vandaan.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: Carterpan lekkage 2.5 TDI

Bericht door RRider »

Dank voor de reactie. Nee, hij lekt niet bij de bak, maar meer bij de flens waar de aandrijfas op vastgeschroefd zit. Daar zitten twee boutjes waar je heel moeilijk bij komt. Heb al expres het oliefilter losgehaald om deze 2 boutjes goed aan te kunnen draaien. Maar qua volgorde is het dan nog niet de beste methode.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Carterpan lekkage 2.5 TDI

Bericht door Multivan Generation »

Als je een stevige 3/8 bit neemt met een ring ratel 10, dan gaat het een stuk gemakkelijker.
Wat vooral ook van belang is, is schoon werken, en neem nieuwe boutjes, maar vooral niet te vast aandraaien.
Maximaal 20Nm dacht ik.
Controleer of de carterpan 100% vlak is, en gebruik bij dat bouwjaar geen vaste pakking.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Carterpan lekkage 2.5 TDI

Bericht door Multivan Generation »

Is het gelukt met het lekkagevrij maken?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: Carterpan lekkage 2.5 TDI

Bericht door RRider »

Hallo heren,

ik was jullie nog een antwoord verschuldigd. Ik wilde even zeker weten dat de olielekkage ook na een paar maanden wegblijft, dus heb een paar maanden gewacht.

Er waren meerdere olieproblemen. De carterpan was niet 100% vlak, dus bij deze dank aan Peter voor de tip. Heb er een nieuwe carterpan onder gezet. Deze heb ik vastgezet met zwarte siliconen-vloeibare pakking, hittebestendig. Boutjes rondom met 12-13nM (20nM staat in de Hynes aangegeven, maar dat is echt teveel). Het is handig als de aandrijfas rechts los gaat.

Verder nog de oliepomp afgedicht met dezelfde vloeibare pakking (naast de oliepomppakking), en het oliefilterhuispakking, en de peilstokvoetpakking.

Ben dus grondig te werk gegaan, nu is het opgelost.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Carterpan lekkage 2.5 TDI

Bericht door J vd Pal »

Bedankt voor de terugkoppeling en fijn dat het opgelost is!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Carterpan lekkage 2.5 TDI

Bericht door Snautzer »

:yes
Plaats reactie