Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Brommend/sissend geluid bij pedalen en uit dashboard

vragen over de T4
Plaats reactie
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Brommend/sissend geluid bij pedalen en uit dashboard

Bericht door JorisenLilian »

Goeiemorgen allemaal,

Ik heb al zitten zoeken op het forum maar vreemde geluiden geven altijd lastige zoekopdrachten. Misschien herkent iemand de symptomen. Het betreft een T4 uit 1996 met 2.5TDI ACV, 330XXX km op de klok. Niet gechipt of iets anders, enkel de EGR afgedopt. Er zit geen airco in.

Sinds een paar dagen maakt de bus een brommend geluid rondom de pedalen. Het klinkt meer als een resonerende brom vanuit lekkage van een luchtslang/fietsband/ballon zeg maar. Als de bus net gestart is is het niet te horen of op te wekken. Zodra er enige tijd is rondgereden is het wel op te wekken. Zodra gas wordt losgelaten begint het licht te brommen/sissen en als het gaspedaal wordt ingeduwd tot weer daadwerkelijk gas wordt gegeven valt het weg. Met gas los en dan de koppeling induwen houdt het ook na 1-2 seconde op. Wanneer de motor wordt uitgezet na een rit klinkt het alsof iemand een ballon/reservoir laat leeg lopen onder het dashboard. Bij de motor kan ik niks echt horen of ontdekken maar als die draait is het ook niet het stilste blok in de wereld. Het geluid komt volgens mij echt uit de cabine.

Rare is dat ik voor de rest eigenlijk niks merk aan hoe die rijdt. Remmen is hetzelfde als eerst, trekt gewoon door, koppeling doet niks raars. Ik heb twee weken terug de EGR eruit gehaald en alle vacuumslangen vervangen. EGR is helemaal vervangen met een rechte pijp en de slang vanaf de klep is afgedopt. EGR weg halen heeft de prestaties iets verbeterd, klep was zo vervuild dat die niet meer goed afsloot volgens mij. Alle nieuwe vacuumslangen zitten ook nog goed vast. Vacuumslangen zijn erop gezet zoals ze zaten en heb deze ook gecontroleerd aan de hand van een diagram van het forum. Cruise control doet het ook en ben gister nog op en neer gereden naar Limburg (400 km) en dat ging prima, ook bij 140.

Ik weet niet precies hoe het allemaal bij de pedalen in elkaar zit qua mechaniek. Zoals ik het begrepen heb heeft de T4 met een ACV blok elektronisch gaspedaal. Dan heeft het pedaal toch alleen maar een sensor en een veer oid om hem op zijn plek te houden?

Iemand een idee waar ik kan beginnen met zoeken?
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Brommend/sissend geluid bij pedalen en uit dashboard

Bericht door krekwakwol »

Komt het geluid bij je rempedaal weg?
Is misschien het membraam in de rembekrachtiger lek?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brommend/sissend geluid bij pedalen en uit dashboard

Bericht door Multivan Generation »

Op je rempedaal zit een harmonica gedeelte.
Daarin zit wat schuim.
Als je dat een beetje roteert, is het geluid er dan ook nog?
Je hebt de vaccumslangen vervangen schreef je, ook diegene die naar de kachelunit gaat? Ook alle kunststof connectortjes en T-stukjes nieuw?

Controleer ook even goed de interkoelerslangen indien aanwezig.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Brommend/sissend geluid bij pedalen en uit dashboard

Bericht door JorisenLilian »

Bedankt voor het meedenken.
krekwakwol schreef: 05 sep 2021, 12:17 Komt het geluid bij je rempedaal weg?
Is misschien het membraam in de rembekrachtiger lek?
Volgens mij komt het meer bij het gaspedaal weg. Het leegloop geluid als je hem uitzet komt een beetje rechts van het instrumentenpaneel vandaan. Maar het is een beetje lastig precies te plaatsen.
Multivan Generation schreef: 05 sep 2021, 14:25 Op je rempedaal zit een harmonica gedeelte.
Daarin zit wat schuim.
Als je dat een beetje roteert, is het geluid er dan ook nog?
Je hebt de vaccumslangen vervangen schreef je, ook diegene die naar de kachelunit gaat? Ook alle kunststof connectortjes en T-stukjes nieuw?

Controleer ook even goed de interkoelerslangen indien aanwezig.
Intercooler slangen en ook de slangenklemmen daarop zijn volgens mij nog goed dicht. Ik heb enkel de vacuumslangen vernieuwd die van de N75 en N18 wegkomen. En ik heb nog een slang lopen van mijn intercooler naar mijn ECU af, die is ook nieuw. De slang richting kachelunit en alles rondom de veiligheidsklep zeg maar heb ik ongemoeid gelaten.

Ik heb woensdag tijd om er goed naar te kijken en ook een stukje te rijden en dingen te testen. Dan ga ik ook naar dat harmonica gedeelte kijken. Ik neem aan dat je nummer 33 bedoelt.
Screenshot 2021-09-06 085554.png
Als het membraam van de rembekrachtiger lek is, dan moet ik dat toch ook merken bij remmen?
T4 California 2.5TDI ACV '96
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Brommend/sissend geluid bij pedalen en uit dashboard

Bericht door JorisenLilian »

Gister even uitvoerig gekeken en geluisterd. Of het bij mijn gaspedaal vandaan komt of bij mijn rempedaal kan ik eigenlijk niet zeggen. Het reageert wel alleen op mijn gaspedaal en koppeling en niet op mijn rempedaal. Tijdens het rijden opnemen ging niet echt, geluid is dan best zacht in vergelijking met motorgeluid. Het roteren van het harmonicadeel maakte in ieder geval geen verschil.

Ik heb wel het geluid bij motor uitzetten opgenomen. Dat is wel goed hoorbaar. Dit is trouwens niet altijd te horen, bij langere ritten bijna altijd maar bij korte ritjes vaak niet. Er is volgens mij geen optie om een geluidsfragment op het forum te plaatsen dus heb het onder een filmpje gezet.


Verder heb ik nog de werking van mijn remmen getest. Op zich remt die nog goed en in normaal verkeer merk je niet echt iets. Ik heb bij stilstand met draaiende motor ook het pedaal getest. Bij 1 keer intrappen is het pedaal normaal en als je hem vervolgens een tweede keer intrapt stopt het pedaal in eerste instantie op dezelfde hoogte. Als je vervolgens kracht erop blijft houden zakt het pedaal binnen 10-20 seconden naar de bodem. Volgens mij is dit niet de bedoeling. Als je de motor start met ingedrukt rempedaal dan zakt het pedaal iets. ABS "werkt" als in het ABS lampje gaat uit. Of het daadwerkelijk werkt, eigenlijk geen idee want ben nog nooit in de situatie geweest.

Iemand een idee wat het geluid kan zijn en of het normaal is of je pedaal naar de bodem zakt bij 2de keer intrappen?
T4 California 2.5TDI ACV '96
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Brommend/sissend geluid bij pedalen en uit dashboard

Bericht door JorisenLilian »

De nieuwe omschrijving van mijn vrouw en ik van het geluid is dat er een koe in het dashboard zit :nuts
Het geluid wordt langzaam erger als in dat het vaker voorkomt. Dit gaat mijn technische diepgang iets te buiten. Ik heb hem naar de garage gebracht, kijken of zij het kunnen uitvogelen.
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Brommend/sissend geluid bij pedalen en uit dashboard

Bericht door Erdem50 »

Als je maar lang genoeg op de rem blijft trappen zakt hij uiteindelijk wel in.

Je rembekrachtiger is lek, dat maakt het sissende geluid.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Brommend/sissend geluid bij pedalen en uit dashboard

Bericht door Pascal-141 »

JorisenLilian schreef: 09 sep 2021, 08:45 Ik heb bij stilstand met draaiende motor ook het pedaal getest. Bij 1 keer intrappen is het pedaal normaal en als je hem vervolgens een tweede keer intrapt stopt het pedaal in eerste instantie op dezelfde hoogte. Als je vervolgens kracht erop blijft houden zakt het pedaal binnen 10-20 seconden naar de bodem. Volgens mij is dit niet de bedoeling.

Iemand een idee wat het geluid kan zijn en of het normaal is of je pedaal naar de bodem zakt bij 2de keer intrappen?
Dat is normaal , niks verkeerd mee .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Brommend/sissend geluid bij pedalen en uit dashboard

Bericht door JorisenLilian »

Erdem50 schreef: 14 sep 2021, 09:16 Als je maar lang genoeg op de rem blijft trappen zakt hij uiteindelijk wel in.

Je rembekrachtiger is lek, dat maakt het sissende geluid.
Het is toch niet de rembekrachtiger blijkbaar. Garage zegt dat de klep die de EGR bediende kapot en lek is. Ze hebben hem nu helemaal uit het systeem gehaald en het geluid is weg.

En het wegzakken van mijn rempedaal is ook niet helemaal normaal. Laatst is een stuk remleiding vervangen rechtsachter en daar is de remnippel scheef erin gedraaid en daar lekt die remvloeistof een beetje langs. Dat was een andere garage dus daar ga ik daar mee terug.
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Brommend/sissend geluid bij pedalen en uit dashboard

Bericht door Erdem50 »

Balen van die lekkage.

Een T4 waarvan het remsysteem helemaal in orde is zakt het rempedaal uiteindelijk ook in zoals je maar blijft remmen, wel met draaiende motor.

De klep die de egr bediende denk ik dat het dan om het magneetventiel gaat? Heb je misschien een foto?
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Brommend/sissend geluid bij pedalen en uit dashboard

Bericht door JorisenLilian »

Ik moet de bus nog ophalen, dit had ik telefonisch doorgekregen. Ze bedoelde inderdaad het magneetventiel volgens mij, is toch de N75. Toen ik de EGR eruit heb gehaald heb ik daar ook slangen vervangen. Het is toch allemaal oud aan het worden en ben misschien iets te ruw geweest. In combinatie met het iets rare gedrag van mijn rempedaal verkeerde kant op gedacht met mijn eigen diagnose maar ik ben dan ook geen automonteur. Ik zal nog even precies kijken wat ze gedaan hebben.

De lekkage kan ook nog wel een staartje krijgen. Blijkbaar zit de nippel in de klauw er scheef op en in het ergste geval zou ik een nieuwe remklauw nodig hebben. Eerst maar eens terug naar mijn oude garage want valt in principe onder garantie van de reparatie.

Nieuwe garage heeft me gelijk een hele lijst aan andere mankementen mee gegeven. Genoeg puntjes over zullen we maar zeggen. :werkaanT4
- Auto trekt naar rechts, stand stelschroeven afstelling wielgeometrie onder de auto wijkt links en rechts ver af,
- Achterbanden zijn gecupt en veroorzaken wiellagergeluid,
- Voorbanden zijn licht gecupt en linksvoor heeft hoogteslag,
- Motorkantelrubber is inderdaad versleten,
- Onderplaat zit tegen de versnellingsbak aan gemonteerd,
- Rondsel startmotor blijft hangen,
- Remnippeling rechtsachter lijkt scheef in de klauw te zitten en lekt,
- Geen klem aanwezig op luchtslang t.h.v. luchtmassameter,
- Ruimte op turbo aanzuigbuis met aansluiting turbo,
- Steun peilstok is afgebroken,
- Grille zit niet goed vast,
- Motor mist vermogen onder 2000RPM, turbo spoelt past dan pas op, verdere diagnose nodig,
- Bijgeluid uit motorruim komt vanaf het EGR-regelventiel, na afkoppelen vacuumslang is het ventiel stil.
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Brommend/sissend geluid bij pedalen en uit dashboard

Bericht door gcSunrader »

Heb mischien ter aanvulling nog een hint om eens te kijken naar de onderzijde van de versnellingspook hoes. Wij hadden gesis en gebonk na dat moeders achter stuur was gestapt en ik met mijn oren over de vloer naar het gaspedaal ben bewogen werd het geluid bij de pedalen minder. bij het terug bewegen en drukend tegen de hoes van de pook werd het geluid harder. Bij verdere inspectie van de hoes bleek deze aan de onderzijde niet goed vast te zitten en ook was deze gescheurd. bij het gas geven en schakelen naar 4 en 5 werd het geluid harder.

Oke niet te veel in plaatjes denken maar ik was wel verbaast dat zulk geluid bij die plek vandaan kon komen. :bifun
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Brommend/sissend geluid bij pedalen en uit dashboard

Bericht door JorisenLilian »

Dit was de oplossing van de garage.
6161794F-AEE0-4520-B196-8E6E4A788018.jpeg
Sindsdien is het geluid ook verdwenen. Achteraf gezien beetje overbodig geweest om die slangen te vervangen maar ach. De klep werkt schijnbaar niet meer goed en lekt ergens. Naja in ieder geval opgelost en die klep heeft toch geen functie meer volgens mij.

Nu bezig andere puntjes aan te pakken. Ik moet nog even goed het forum doorspitten, verwacht dat andere mensen het volgende probleem ook al ondervonden hebben. Ik heb speling op de harde kunststof buis naar mijn turbo toe. Dus de buis waar ook de Carter ventilatie op uitkomt. Ik heb de rubber ring tussen de turbo en de kunststof buis al vervangen maar de buis is gewoon te groot. Je kunt hem met je hand echt zo een halve centimeter bewegen. Garage had aangegeven dat ze dit vaker zagen, buis lebbert uit en hard blijkbaar uit over de tijd oid. Jammere is dat het onderdeel niet meer nieuw te krijgen is. Een slang klem helpt niet echt want het kunststof is daar te hard voor.

Hoe dan ook er wordt lucht langs gezogen naar de turbo nu. Ik weet niet precies of en hoe groot dit een probleem is. Meting van de LMM direct na de luchtfilter klopt in ieder geval al niet.

Iemand dit probleem al een keer gezien en opgelost? Kan dit ook verklaren waarom mijn turbo pas bij 2000 toeren begint?
T4 California 2.5TDI ACV '96
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Brommend/sissend geluid bij pedalen en uit dashboard

Bericht door Erik450 »

Die buis die te ruim is, komt mij bekend voor.
Ik had namelijk precies hetzelfde, en heb toen een dikke o ring over het aanzuig stuk van de turbo geschoven.
Dus achter de standaard o ring, en nu zit de dikke o ring tegen het einde van de kunststof aanzuig buis, en sluit de buis dus af, zo goed als mogelijk.

Mijn turbo die begint ook pas bij ongeveer 2000 toeren te werken, dat lijkt me normaal.

Groeten Erik-Jan
Plaats reactie