Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Isolatie hefdak

vragen over de T4
Plaats reactie
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Isolatie hefdak

Bericht door Ilja1974 »

Hallo,

Ik heb het wel eens eerder aangegeven dat ik het isoleren van mijn hefdak op mijn to do list had staan en de afgelopen dagen ben ik er even druk mee bezig geweest.
Als eerste heb ik het oude vilt verwijderd en vervolgens heb ik eerst wat antidreun aangebracht en vervolgen 13mm Armaflex.
Toen was het tijd om de gasveren en de andere delen los te halen om het nieuwe vilt weer aan te kunnen brengen.
Als lijm heb ik zo’n potje Bisonkit(tix) gebruikt in combinatie met een kwastje en heb ook gebruik gemaakt van een nietmachine met kortje nietjes om het vilt te kunnen fixeren en dat is zeker in het begin erg handig.
Je smeert een deel van het hout in met lijm en brengt het vilt aan en zet het aan het einde van het deel wat je hebt aangebracht vast met een nietje en gaat verder met het volgende deel.
De nietjes kun je als alles klaar is vrij eenvoudig weer verwijderen.
Toen alles goed droog was de volgende dag, heb ik de randen afgewerkt door het overtollige vilt weg te halen en de randjes die nog niet goed vast zaten vast te lijmen.
Een wattenstaafje met wat lijm er op werkte het prettigst.
De boutjes die van buiten naar binnen gaan door het hefdak heb ik voorzien van een heel klein beetje kit ter voorkoming van lekkage.
Persoonlijk ben ik erg tevreden met het eindresultaat maar wat merk je uiteindelijk…?
Nadat de bus een tijdje in de zon had gestaan viel het mij meteen op dat de bus iets minder warm was dan voorheen en je merkte meteen dat de airco de boel sneller koel had.
Ook merk je dat het weer iets rustiger is kwa geluid in de bus en als je op de snelweg rijd dan voel je dat het dak een heel stuk minder vibreert dan voorheen.
Zijn er dingen die ik anders zou doen als ik dit opnieuw zou doen…?
Ja, en natuurlijk schiet je dat te binnen op het moment dat je in je bed ligt en je al bijna klaar bent…
Zoals je op de foto kunt zien, stelt de constructie van dit hefdak eigenlijk niet zo heel veel voor.
Dat kun je eigenlijk vrij eenvoudig een heel stuk verbeteren als je in het midden van het houten raamwerk nog een lat aanbrengt in de lengterichting en deze doormiddel van goede kit ook aan het dak vast maakt al dan niet in combinatie met een paar rvs schroeven.
Het originele raamwerk is in zijn geheel met zwarte kit (Sikaflex carrosserie kit?) vastgezet aan het polyester.
Hierdoor zal je het vibreren van het hefdak op de snelweg helemaal goed aan kunnen pakken in combinatie met de antidreun en de Armaflex.

Groet,
Ilja
Bijlagen
39E957C4-79BF-4502-BF46-51D9F59E215C.jpeg
3A31713D-9803-45DF-9FF6-49B386327F1F.jpeg
3F1981E4-25E4-4C53-82DE-C116730EA628.jpeg
Plaats reactie