Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 volledige uitval tijdens rijden

vragen over de T4
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: T4 volledige uitval tijdens rijden

Bericht door powerpiep »

De contactjes waar het n109 relais in zit kunnen ook wel eens slecht zijn.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T4 volledige uitval tijdens rijden

Bericht door freek »

Ik begrijp uit het verhaal dat bij stilvallen weer gestart kan/moet worden met een externe stroombron. De startmotor doet dus ook niets met de eigen accu?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
SonjadeR21
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 sep 2021, 17:46

Re: T4 volledige uitval tijdens rijden

Bericht door SonjadeR21 »

Nee als hij helemaal is uitgevallen kunnen we zelf niet meer starten, hij maakt dan wel het startgeluid maar start verder niet. Met startkabels lukt het dan wel.. we hebben niet geprobeerd te wachten of het na 30min wel lukt omdat we elke keer midden op een bergweggetje staan.

Denk je dat het toch iets met de accu is?
RRider
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 jan 2013, 20:12
Locatie: Vijfhuizen

Re: T4 volledige uitval tijdens rijden

Bericht door RRider »

Als de motor uitvalt tijdens het rijden en het probleem wordt vervolgens verholpen met startkabels, dan is het een van de volgende dingen:
-accu slecht
-dynamo slecht, of verlies van laadspanning

-of, als je pech hebt, ergens anders een slecht contact, wat met starthulp gecompenseerd wordt. Dit is dan iets lastiger zoeken. Waar wonen jullie ergens? Dan kunnen we zien of er iemand of een garage in de buurt is die dit goed kan oplossen.
SonjadeR21
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 sep 2021, 17:46

Re: T4 volledige uitval tijdens rijden

Bericht door SonjadeR21 »

Hallo,

Weer een update, ten eerste bedankt voor het meedenken. We wonen in duivendrecht (amsterdam) en ik ben zeker geinteresseerd in tips voor garages die verstand hebben van deze auto’s. En ik zou ook heel graag zelf een lesje onderhoud krijgen maar dat is voor later. We zijn nu alleen nog in midden italie en hebben nog 1800km die we eerst moeten zien te overbruggen.

Gisteren zijn we weer stilgevallen op de tolweg en weggesleept door de hulpdiensten. We voelen heel duidelijk dat we eerst geen gas meer kunnen geven maar bv stuurbekrachtiging werkt nog en binnen paar sec gaan er lampjes knipperen en valt de auto volledig uit (net genoeg om veilig op een vluchtstrook te komen). We weten nu ook dat na +/- 30min de motor vanzelf weer start en we zonder problemen kunnen verder rijden, we hebben dus geen externe startkabels nodig. De garage hier zegt nu dat we de motortoerentalsensor (sensore giri motore in het italiaans) moeten vervangen en ze zijn 90% zeker dat dit het probleem is.

Helaas heb ik zelf nog weinig verstand ervan maar ben ik wel skeptisch gezien de vele garages die we hebben bezocht - lastige combi. Hebben jullie nog advies?

Dank!
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T4 volledige uitval tijdens rijden

Bericht door Erdem50 »

Voor alle duidelijkheid:
Starten doet hij WEL: starten doet de startmotor dus als je de sleutel omdraait hoor je de startmotor rond gaan.

Aanslaan doet hij NIET: motor gaat dus wel rond maar motor slaat niet aan.

Na 30min wachten kun je weer op eigen kracht starten en slaat hij ook meteen weer aan.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
SonjadeR21
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 sep 2021, 17:46

Re: T4 volledige uitval tijdens rijden

Bericht door SonjadeR21 »

Klopt! En we hebben verder nooit problemen met starten.

En kleine correctie, heb even doorgegoogled en gevraagd op de vertaling van die sensor en het is de krukassenor die ze willen vervangen.
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: T4 volledige uitval tijdens rijden

Bericht door Ilja1974 »

Het lastige is dat je een onderdeel hebt wat halfbakken werkt en het dan soms lastig is om meteen een duidelijke veroorzaker te pakken te krijgen.
Maar je moet op den duur ergens beginnen om het een en ander uit te sluiten en dan kan ik wel een beeld vormen waarom ze deze sensor uit willen sluiten..
Deze meet de rotaties van de krukas en die info zal niet alleen gebruikt worden om de toerenteller aan te sturen maar ook voor de diverse andere dingen.
En als die af en toe de brui er aan geeft dan kan ik mij voorstellen dat je motor uitvalt omdat er een signaal niet binnen komt..
Nou denk ik dat de mensen hier met de meer specifieke kennis van de T4 hier misschien nog wat meer duidelijkheid over kunnen geven.
SonjadeR21
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 sep 2021, 17:46

Re: T4 volledige uitval tijdens rijden

Bericht door SonjadeR21 »

Hallo!

Nog een update - we hebben een nieuwe krukassensor en inmiddels weer 900km gereden. De motor draait een stuk soepeler en ook zuiniger dus wij hebben goede hoop dat ons probleem is opgelost :jumpklap wie weet goede informatie voor anderen.

Dank voor het meedenken allemaal!!
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: T4 volledige uitval tijdens rijden

Bericht door Jan anno NU »

Aan dat busje kleven straks zoveel emoties die wil je niet meer kwijt.
:ikrij
Nu maar relaxen.
T4 2,5 TDI 2002
Plaats reactie