Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zeer hete accu bij opladen 230v
Zeer hete accu bij opladen 230v
Recent n T4 westfalia 98 aangeschaft, en nadat ik diverse vragen al heb gelezen hier , toch nog niet duidelijk voor mij: accu gaf 10,5V aan, opgeladen op net, na 1 dag rotte eieren lucht en bloedhete accu, van t net af, 10,5 V.
Is de oplader stuk? Hoe kan ik dit zien/meten? Of (en) is de accu overleden? Hoe kan ik dit controleren?
Is de oplader stuk? Hoe kan ik dit zien/meten? Of (en) is de accu overleden? Hoe kan ik dit controleren?
Re: Zeer hete accu bij opladen 230v
Hoi Roontje,
Welkom op het forum!
Klinkt als een kapotte accu en kapotte oplader. Rotte eieren lucht duid op een kokende accu en 10.5 Volt is veel te laag. Waarschijnlijk komt de kapotte accu door de kapotte oplader.
Wat voor accu zit er nu in?
Check accu kan door hem proberen op te laden met een andere lader maar als je aangeeft dat de accu heel heet is geweest en naar rotte eieren stinkt dan is de kans heel groot dat hij kapot is.
Lader check kan door een andere accu aan te sluiten en dan METEEN te meten hoeveel spanning erop staat. Als dit hoger is dan 14-15 volt dan is de lader kapot.
Als de lader kapot is dan kan HenkK hier op het forum hem waarschijnlijk repareren. Stuur dan ook meteen de elektronica van de koelkast mee, deze gaat ook kapot en meestal op vakantie.
Welkom op het forum!
Klinkt als een kapotte accu en kapotte oplader. Rotte eieren lucht duid op een kokende accu en 10.5 Volt is veel te laag. Waarschijnlijk komt de kapotte accu door de kapotte oplader.
Wat voor accu zit er nu in?
Check accu kan door hem proberen op te laden met een andere lader maar als je aangeeft dat de accu heel heet is geweest en naar rotte eieren stinkt dan is de kans heel groot dat hij kapot is.
Lader check kan door een andere accu aan te sluiten en dan METEEN te meten hoeveel spanning erop staat. Als dit hoger is dan 14-15 volt dan is de lader kapot.
Als de lader kapot is dan kan HenkK hier op het forum hem waarschijnlijk repareren. Stuur dan ook meteen de elektronica van de koelkast mee, deze gaat ook kapot en meestal op vakantie.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Zeer hete accu bij opladen 230v
Er zit nu n Varta LDF 90 in, en deze is zo heet geweest dat ik mijn hand eraan kan verbranden ...
Gr Ronald
Gr Ronald
Re: Zeer hete accu bij opladen 230v
Dan kan je er vanuit gaan dat hij kapot is, het is een gesloten accu en die kan je niet bijvullen en zo te horen is hij behoorlijk aan het koken geweest en is er dus onvoldoende vloeistof in de accu. Daarnaast is het niet de juiste type accu voor een huishoudaccu en daarover is op het forum nog heel veel info over te vinden.
Ik zou de lader en koelkast elektronica eruit halen en opsturen naar henkK. Zelfs als de lader goed is dan is deze zeer waarschijnlijk nooit gereviseerd en gaat hij binnenkort kapot. Dat gaan ze namelijk allemaal een keer na zoveel jaar.
Ik zou de lader en koelkast elektronica eruit halen en opsturen naar henkK. Zelfs als de lader goed is dan is deze zeer waarschijnlijk nooit gereviseerd en gaat hij binnenkort kapot. Dat gaan ze namelijk allemaal een keer na zoveel jaar.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Zeer hete accu bij opladen 230v
Okay bedankt, de oplader ga ik er eens uithalen..
De accu , tis toch n AGM..niet zo heel verkeerd dacht ik..( niet of grid, aan n paal, koelkast en n lampje )
Wat zou jij adviseren?
Gr roontje
De accu , tis toch n AGM..niet zo heel verkeerd dacht ik..( niet of grid, aan n paal, koelkast en n lampje )
Wat zou jij adviseren?
Gr roontje
Re: Zeer hete accu bij opladen 230v
Ik zou in ieder geval een grotere erin zetten. Hoe groter hoe lager de belasting en hoe langer hij meegaat.
Mijn voorkeur zou zijn, Lithium (LiFePo4), GEL, AGM en daarna dual purpose en dergelijke. Deze keuze is op basis van bruikbare hoeveelheid energie en levensduur.
Lees dit stuk maar eens door voor wat meer info: https://www.reizenin.net/blog/welke-accu-camper/ of deze https://buitengids.nl/camper-accu/ hier nog wat leesvoer https://www.nkc.nl/advies/de-camper/str ... je-camper/
Pas bij het lezen over lithium accu's op met de verwarring die ontstaat tussen de (relatief) veilige LIFePo4 en LiPo accu's. Dit https://www.zwiebelfam.nl/lood-gel-agm-of-lifepo4/ is een prima stuk maar helaas haalt de schrijver een aantal voorbeelden aan van problemen die ontstaan zijn door LiPo accu's en niet LiFePo4.
De beide voorbeelden zijn van LiPo accu's "En ja het komt ook voor in de praktijk: Vlucht FEDEX in 2009 in Bagdad neergestort door brand in Lithium-batterijen. Ontploffende smartphone’s (en dat bij een zeer kleine accu van 2 Ah en 5 V) komen ook nog steeds voor."
Een LiFePo4 is stabiel bij mishandeling, kijk maar eens naar deze video https://www.youtube.com/watch?v=Qzt9RZ0FQyM
Mijn voorkeur zou zijn, Lithium (LiFePo4), GEL, AGM en daarna dual purpose en dergelijke. Deze keuze is op basis van bruikbare hoeveelheid energie en levensduur.
Lees dit stuk maar eens door voor wat meer info: https://www.reizenin.net/blog/welke-accu-camper/ of deze https://buitengids.nl/camper-accu/ hier nog wat leesvoer https://www.nkc.nl/advies/de-camper/str ... je-camper/
Pas bij het lezen over lithium accu's op met de verwarring die ontstaat tussen de (relatief) veilige LIFePo4 en LiPo accu's. Dit https://www.zwiebelfam.nl/lood-gel-agm-of-lifepo4/ is een prima stuk maar helaas haalt de schrijver een aantal voorbeelden aan van problemen die ontstaan zijn door LiPo accu's en niet LiFePo4.
De beide voorbeelden zijn van LiPo accu's "En ja het komt ook voor in de praktijk: Vlucht FEDEX in 2009 in Bagdad neergestort door brand in Lithium-batterijen. Ontploffende smartphone’s (en dat bij een zeer kleine accu van 2 Ah en 5 V) komen ook nog steeds voor."
Een LiFePo4 is stabiel bij mishandeling, kijk maar eens naar deze video https://www.youtube.com/watch?v=Qzt9RZ0FQyM
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Jan anno NU
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Zeer hete accu bij opladen 230v
Kijk even voor een AGM accu bij de amperewinkel
Dan kan je weer wat jaren verder.
https://www.amperewinkel.nl/wp-content/ ... m120_2.jpg
Dan kan je weer wat jaren verder.
https://www.amperewinkel.nl/wp-content/ ... m120_2.jpg
T4 2,5 TDI 2002
Re: Zeer hete accu bij opladen 230v
Deze had ik idd ook al gezien..bedank in ieder geval.
Contact met Henk is ook al gelegd voor de oplader...
Ge Ronald
Contact met Henk is ook al gelegd voor de oplader...
Ge Ronald
Re: Zeer hete accu bij opladen 230v
Houd dan wel de locatie van de accupolen in de gaten! Standaard zitten deze naast elkaar op het uiteinde, bij de accu op het plaatje zitten deze aan de beide uiteinden, daarvoor is niet genoeg kabel beschikbaar!
De elektronica van de koelkast zou ik ook meteen meesturen naar henkK.
De elektronica van de koelkast zou ik ook meteen meesturen naar henkK.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver