Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Weer knipperlicht item... sorry

vragen over de T4
Plaats reactie
PieterQu
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2021, 10:08

Weer knipperlicht item... sorry

Bericht door PieterQu »

Hoi,
De knippers en panieklichten doen het dus niet. Ik heb tot nu toe achterknippers gecontroleerd, de zekeringen 15 en 16 gepoetst en contactspray bij de hendel gespoten. Maar dit hielp allemaal niet.

Het begon ermee dat de knippers het soms wel en soms niet deden. Na het aan-/uitzetten van de alarmlichten hielden ze het weer even vol. Maar sinds vandaag, kan ik ze niet meer aan de praat krijgen. Het gaat hier om een Multivan uit 96. De parkeerverlichting rechts doet het trouwens wel, maar links niet. Maar, ik zag de lamp stuk was.

Maar als ik nu goed begrijp heb ik een gecombineerd relais heb voor knipper- en panieklicht?
Dat zou dan volgens https://www.t4-wiki.de/wiki/Relais_J2_%28Blinker%29 het relais rechts onder moeten zijn. Bij mij is dat dan relais 103.
Afbeelding

Zou dat het probleem kunnen zijn? Dan ga ik die bestellen :)
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Weer knipperlicht item... sorry

Bericht door Bas_Caravelle »

Hoi,

Ik zou idd gokken op relais. Deze worden ook moe, en zo te zien zit de originele er nog in…

Andere boosdoener kan ook je alarmlichtschakelaar zijn. Deze worden weinig gebruikt en vervuilen cq krijgen last van aanslag op de inwendige contacten…

Edit: vervang ook gelijk al die oude zekeringen, en lijkt alsof je relais 109 ook nog een oude is… ( beruchte storingveroorzaker .. )

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Weer knipperlicht item... sorry

Bericht door koensch »

ik gok ook het knipperrelais, dat zat bij mij in de alarmschakelaar op het dashboard.

na 20 jaar gaan er dingen stuk die onder normale omstandigheden een autoleven mee gaan. maar als die auto er niet mee op wil houden, gaan er gewoon hele rare onderdelen kapot.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
PieterQu
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2021, 10:08

Re: Weer knipperlicht item... sorry

Bericht door PieterQu »

Dank voor jullie snelle reactie!
Dan gaan we die maar bestellen :) Las net nog ergens dat ik wel de 'goede' moet bestellen als ik een trekhaak heb.

Met het alarmlicht kon ik het niet helemaal meer plaatsen. De plaatjes en teksten die ik voorbij zag komen gingen over 'driehoekige schakelaars'. Maar ik heb toch iets anders. Zal wel niet heel veel uitmaken. Klopt het dat ik voor deze schakelaar het dashboard moet los halen?

Maar uh... welke is bij de oude beruchte 109?
Afbeelding
PieterQu
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2021, 10:08

Re: Weer knipperlicht item... sorry

Bericht door PieterQu »

Ah ik zie het al. Das bij mij het relais boven nummer 36!
Bestel ik die ook maar. Kan geen kwaad begrijp ik.!
Thnx!
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Weer knipperlicht item... sorry

Bericht door Bas_Caravelle »

Dashboard hoeft niet los! De twee schakelaars zitten in een frame’pje. Voorzichtig schroevendraaier aan de bovenzijde erachter prikken, dan komt frame met schakelaars naar voren.

Dan kan je ook de schakelaar naar voren uit het frame drukken.

Ps: jouw type schakelaar moet de dealer bij classicparts bestellen.
Ik heb de mijne net binnen..

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
PieterQu
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2021, 10:08

Re: Weer knipperlicht item... sorry

Bericht door PieterQu »

Dat het dashboard niet los hoeft scheelt weer! Bedankt voor de tip.
Ik had al even zitten kijken en met wat prutsen had ik het 'dekseltje' van de schakelaar er al af. Maar ik zag niet direct of ik deze met een schroevendraaier verder los zou moeten halen. Maar dat kan dus gewoon.

Bedankt ook voor de tip waar de alarmschakelaar kan bestellen. De relais zijn inmiddels onderweg. Als dat niet werkt, zal ik deze bij classicparts gaan bestellen.
PieterQu
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 jul 2021, 10:08

Re: Weer knipperlicht item... sorry

Bericht door PieterQu »

Het duurde even voordat ik het relais binnen had, maar dat was hem!
De verlichting knippert weer helemaal naar behoren. En ook de alarmlichten.

Spontaan begint nu ook, naast het airbag lampje, ook een knippertje te branden. Pas nu zie ik dat daar ook een soort groene richtingaanwijzer verklikker zit. Deze knippert nu 1x voor elke keer dat ik de richtingaanwijzers aan zet.

Bedankt!
Laatst gewijzigd door PieterQu op 23 sep 2021, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Weer knipperlicht item... sorry

Bericht door J vd Pal »

Fijn dat het opgelost is en bedankt voor de terugkoppeling!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Weer knipperlicht item... sorry

Bericht door Ilja1974 »

Het zal wel de tijd van het jaar zijn met die dingen…
Ook bij mij had ie er twee weken terug geen zin meer in en ineens deed ie het weer..
Ik heb de laatste uitvoering( driehoekje met relais) en heb toen meteen de originele verzwaarde besteld.
Zoals elders aangegeven is het vervangen niet al te lastig als je geen dikke vingers of hele grote handen hebt..
Even de zwarte ring/behuizing voor de teller loshalen en verwijderen en dan kan je er via de zijkant er net bij.
Vervolgens eerst de stekker loshalen ( ivm ruimte ) en dan kun je de schakelaar er naar binnen toe uit halen.
Groet,
Ilja
Plaats reactie