Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door brugseb »

Gewoon aansluiten op de binnenkomende +en- van de lamp, ballast moet er uit, je kan ze dus niet aansluiten na de elektronica.
LED kan niet zo goed tegen variatie in spanning, maar als ik de kenmerken bekijk zijn de meeste strips tegenwoordig bestand tegen 10 à 14 volt. En ze zullen lang genoeg meegaan gelet op het relatief beperkt gebruik.
Heb zelf nog strips liggen van IKEA, moet daar ook maar eens mee aan de slag :jump
Zo zie je maar dat het goed is dat oude posts nog eens naar boven komen.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Bernhard »

Mijn beide pls lampen zijn stuk gegaan, Ik lees hier de volgende benodigde onderdelen om om te bouwen naar Led.
Kan iemand me wijzen waar ik elk zou kunnen bestellen?
printplaat € - (hier haal je 4 printplaatjes uit)
spanningsregelaars € 0,28 per stuk
3-standen schakelaar € 2,98 per stuk
1 meter LED strip € 12,75
draad en soldeer

Draad en soldeer daar kom ik wel uit, de ledstrip blijkbaar van topledshop 1x14w/1meter(?) warm wit

Of ik vervang ze met nieuwe pls lampen, of led, maar de kant en klare (incl armatuur) bij poptopshop vind ik te duur, ik kan/wil het ook best zelf maken en solderen,... als ik maar de juiste onderdelen bij elkaar heb. En dat bij elkaar zoeken/vinden ben ik niet zo goed in.

Dus ik vraag het maar even hier...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door J vd Pal »

Ik heb toen alles op E-bay en/of Aliexpress besteld. Printplaatje meteen in de goede maat zodat deze op de plaats van de originele printplaat gezet kon worden.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Hanz »

Die informatie heb je uit mijn topic gehaald. Lees daar even verder door onder het kopje 'AANVULLING'. https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 99#p391599. Daar beschrijf ik dat ik printplaat en de spanningsregelaars er weer uitgehaald heb en waarom. Dat maakt de ombouw ook veel simpeler. De schakelaars heb ik gekocht bij Conrad.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Bernhard »

Hanz schreef: 30 sep 2020, 08:18 Die informatie heb je uit mijn topic gehaald. Lees daar even verder door onder het kopje 'AANVULLING'. https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 99#p391599. Daar beschrijf ik dat ik printplaat en de spanningsregelaars er weer uitgehaald heb en waarom. Dat maakt de ombouw ook veel simpeler. De schakelaars heb ik gekocht bij Conrad.
Dat klopt dank je wel:) ik kon op mijn telefoon even geen quote maken , maar nu zit ik achter de pc.

ik denk dan dat met zulke schakelaars ik wel goed zou zitten; interbär,ik moet eerst nog een armatuur nog uitbouwen om een beetje de maten te controleren, maar het is het standaard westfalia armatuur.
en dan heb ik nog een vraag over de ledstrips, ik lees hier positieve ervaringen over topledshop,
nu zie ik daar 4 verschillende 14 w per meter strips , silicone en niet silicone, en warm wit of extra warm wit
Wat is jullie ervaring daarmee?
Keuze gemaakt voor warm wit of extra? En moet ik gaan voor de silicone of de niet silicone versie?

Als ik dat laatste duidelijk heb kan ik 1 meter en bevestigingsmateriaal gaan bestellen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Hanz »

Dat is inderdaad een bruikbare schakelaar. Deze schakelaars hebben standaard afmetingen en zijn even groot als de bestaande schakelaar in de Westfalia lamp (opening 19x13 mm). Uit mijn hoofd, dus nog wel even nameten.
Silicone LED strips zijn waterdicht. Dat is mooi voor buitengebruik maar voor de interieurlampen niet echt nodig. Ik heb de warm/wit versie gebruikt en ik vind dat prettig licht. De extra warm/wit bestond toen volgens mij nog niet.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Multivan Generation »

Door de siliconen laag op de led-strips wordt het licht bij de bron al diffuser en verdeeld,
waardoor je minder de lichtpuntjes van de afzonderlijke leds zult zien, en meer een geheel.
Door de siliconenlaag worden de leds ook wat meer waterafstotend..en kunnen ze dus meer vocht hebben.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Hanz »

Goede extra informatie van Peter. Als het licht daardoor wat diffuser wordt dan zou ik zeker voor de siliconen uitvoering gaan. Voor die paar dubbeltjes prijsverschil hoef je het niet te laten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Bernhard »

Verschillende lichtsterktes led verlichting
Verschillende lichtsterktes led verlichting
Ik heb de led lampjes fijn er in zitten, met 2 standen schakelaars.

Ik heb bij de lamp van het keukenblok 18 "delen" van 3 leds, of 3 delen van 3 leds
En achterin 16 delen van 3 en 3 van 3. Van de 16 1 doorgebrand met solderen, die deed ik het eerste, een nadeel van de silicone versie is de silicone hoe ver haal je die weg voor het solderen.. Dat je geen rommel aan je soldeerpunt krijgt. Verder is het natuurlijk prima.
Op de 3x3 stand vind ik het ook licht genoeg met beide lampjes aan en als je echt veel licht wil kan dat ook.
Mooi dus. Beter dan de pl lamp.

Bedankt voor de adviezen en tips.
Bijlagen
Verschillende lichtsterkte led verlichting
Verschillende lichtsterkte led verlichting
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Hanz »

:yes
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door J vd Pal »

Ziet er goed uit! Doen ze het ook goed als de koelkast aanstaat of als je de kraan open draait?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Bernhard »

J vd Pal schreef: 07 okt 2020, 10:56 Ziet er goed uit! Doen ze het ook goed als de koelkast aanstaat of als je de kraan open draait?
Ik had ze met de kachel aan ingebouwd dat was geen probleem, maar ik het het nu ook getest met koelkast en of kraan, ik zie geen verandering bij deze leds.
Ik heb geen werkende goede voltmeter, maar wel die voorin en ook achterin een bij een zelf ingebouwd 12 volt stopcontact+usb lader, voltage over het algemeen was 12,6. Of daar, ter plaatse van de lamp, enige verandering bij kwam door het kraantje of de koelkast heb ik niet bij de lamp kunnen meten. Maar het blijft prima werken.
Accu's misschien 3/4 vol volgens indicatie.

Ik weet niet wat ze bijv doen als ik 220v op de bus heb , dan gaat het in ieder geval wel naar 13,6v ongeveer.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Hanz »

Ik had het probleem met de kraan alleen toen de spanningsregelaars er nog in zaten. Toen ik die er weer tussen uit gehaald had was het probleem over. Als de kachel start zie ik het licht wel heel even iets inzakken maar ze blijven wel gewoon branden. Bij het aanslaan van de koelkast merk ik niets aan de LED-lampen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
marz45
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 jun 2020, 22:14

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door marz45 »

Ik heb nog wat spullen over na mijn geknutsel om 1 lamp om te bouwen.
• Led strips 14W extra-warm wit in silicone uitvoering, 2 stuks met 9*3 leds en 1 stuk met 3*3 leds (van topledshop)
• 3 standen schakelaar Interbar (van conrad)

Ik zal het in de te koop sectie plaatsen.
T4 California, Generation, 2002
Mupke
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 jan 2022, 14:31
Locatie: ZH

Re: Westfalialampen ombouwen naar 2-standen LED

Bericht door Mupke »

:jumpklap Dat is mooi gedaan,heb ook veel interesse maar ben niet handig hierin. De T4 cali komt volgende maand maar zou iemand het voor mij kunnen doen die ombouw tzt…….?
:T44EVER T4 ‘02 california coach :T5cruisin
Ex Subaru GT GC8 ‘99
Ex Forester X ‘03

Groetjes Arnold.
Plaats reactie