Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Hanz

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Hanz »

bobv schreef: vr okt 02, 2020 7:05 Ja of je rijd ergens tegen aan en je zelfgemaakte niet gekeurde schuifdeurtje komt los en raakt je bijrijder, met alle gevolgen van dien.
Jammer, maar de verzekering betaald niks?
Zo kunnen we bezig blijven.
Als alles deugdelijk bevestigd is.....
Als jij blijft denken dat je zelf wel kunt bepalen wat deugdelijk is en dat je zelf kunt bepalen of je aan de inrichtingseisen voldoet, dan kunnen we inderdaad bezig blijven.
Maar in dit land gelden bepaalde regels als het om goedkeuring van motorrijtuigen gaat. En die regels zeggen dat de Belastingdienst bepaalt of je aan de inrichtingseisen voldoet en in aanmerking komt voor het kwarttarief. En die regels zeggen ook dat zitplaatsen die op kenteken staan en de bijbehorende gordels door de RDW goedgekeurd moeten zijn.
Dat vind je misschien niet leuk maar door hier op het forum te blijven zeggen dat je dat zelf wel kan bepalen verandert er echt niets aan de regels. En een verzekeringsmaatschappij heeft daar ook geen boodschap aan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Mickel Moen
Contacteer:

Bericht door Mickel Moen »

:nuts

Het stellen van dit soort vragen op een forum kan natuurlijk prima, je moet je alleen realiseren, dat de antwoorden wellicht wel richting kunnen geven aan jouw denken, maar dat het geen zekerheid biedt.

Het is eigenlijk heel simpel.

1. De bus moet voldoen aan de eisen van de RDW. Dit zijn de eisen datum eerste toelating. Daar zal de bus altijd aan moeten voldoen, zolang er nog een kenteken op zit. Heb je twijfels, kan alleen de RDW antwoord geven.

2. De bus voldoet aan de eisen van de belastingdienst. Indien je in aanmerking wilt komen voor Camper kwarttarief, moet de bus ook aan die eisen voldoen. Is het kwarttarief toegekend, dan zijn het nog steeds deze wettelijke eisen. Die eisen kan eenieder nalezen.Voldoet hij daar niet aan, loop je het risico van een fikse navordering. Heb je twijfel, kan alleen de belastingdienst antwoord geven.

3. Gaat het om verzekeringen, kan alleen de betreffende maatschappij antwoord geven.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Aanvulling op punt 1, de RDW bekijkt auto's aan de hand van het voertuigreglement in zijn algemeenheid en hoofdstuk 6 bij technische aanpassingen.

Ambtelijke teksten waar bijna geen doorkomen aan is, maar wel terug leesbaar voor geïnteresseerden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
T4-Zaandam

Bericht door T4-Zaandam »

Ik wou nog even inhaken op dit topic/ een aanvulling doen.

Wv2 is beter vanwege de gordelpunten, want dan kan men bij wijze van, een Atrion zitslaapbank plaatsen en er gewoon gordels inzetten correct? En word dan gekeurd als zitplaatsen voor tijdens het rijden.

Wv1 is moeilijker, dan moet de gordel(s) bevestigd zijn aan de bank zelf én de bank moet (Rdw) goedgekeurd zijn. Als ik het dan goed begrijp, kan er bijvoorbeeld ook een bestaande originele bank ingezet worden, bijvoorbeeld een Caravelle bankje die je ook kunt inklappen.

Voor zover ik dan weet, mag die dan alleen op de originele bevestigingspunten (waar bijvoorbeeld de dubbele cabine gezeten heeft) monteren correct? Omdat bij Wv1 nooit op de derde rij zitplaatsen zouden mogen staan?
Hanz

Bericht door Hanz »

T4-Zaandam schreef: za nov 21, 2020 23:33 Ik wou nog even inhaken op dit topic/ een aanvulling doen.

Wv2 is beter vanwege de gordelpunten, want dan kan men bij wijze van, een Atrion zitslaapbank plaatsen en er gewoon gordels inzetten correct? En word dan gekeurd als zitplaatsen voor tijdens het rijden.
Niet alleen de gordelpunten maar ook de bank zelf moet goedgekeurd zijn door RDW om als zitplaats te dienen tijdens het rijden. Niet alle banken van Atrion zijn hiervoor gecertificeerd. Het hangt er dus ook vanaf welke zit/slaapbank je bedoelt.
T4-Zaandam schreef: za nov 21, 2020 23:33
Wv1 is moeilijker, dan moet de gordel(s) bevestigd zijn aan de bank zelf én de bank moet (Rdw) goedgekeurd zijn. Als ik het dan goed begrijp, kan er bijvoorbeeld ook een bestaande originele bank ingezet worden, bijvoorbeeld een Caravelle bankje die je ook kunt inklappen.

Voor zover ik dan weet, mag die dan alleen op de originele bevestigingspunten (waar bijvoorbeeld de dubbele cabine gezeten heeft) monteren correct? Omdat bij Wv1 nooit op de derde rij zitplaatsen zouden mogen staan?
Het is voor mij zeer de vraag of de bevestigingspunten van een inklapbare Caravelle bank overeenkomen met de bevestigingspunten van de bank in een dubbel cabine. Ik denk zomaar van niet.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie