Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

gordijntjes achter voorstoelen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

gordijntjes achter voorstoelen

Bericht door CapoJan »

Dit jaar wil ik er werk van maken om mijn (licht omgebouwde) Multivan nog wat kampeervriendelijker te maken.
Eén van de zaken is dat op warme dagen ventilatie gecombineerd met buiten houden van insecten nodig blijkt. Daarvoor wil ik muggengaas met magneten op de zijramen vooraan vastzetten. Dat betekent dat het onzinnig lijkt om dan aan de binnenkant de gordijnen te bevestigen, want daarmee blokkeer je de luchtstroom. Daarom dacht ik om gordijntjes achter de voorzetels te gebruiken. Heeft iemand ervaring met deze of een andere tip?
gordijntjes.jpg
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: gordijntjes achter voorstoelen

Bericht door chv »

Hallo CapoJan,
Dat gordijn op de foto blokkeert toch ook je luchtstroom?
Voor situaties met lastige muggen heb ik een 4kante klamboe die ik in de bus op 6 punten ophang. Werkt prima.
En “gewone” andere insecten houden we tegen met de Fly-out van Brandrup in de schuifdeur en achterklep. Wij slapen meestal met de schuifdeur open en de achterklep op een kier met dat ding van Brandrup. En het hefdak heeft natuurlijk ook ventilatie openingen met gaas ervoor.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: gordijntjes achter voorstoelen

Bericht door kroonhome »

Hoi CapoJan,

Ik heb ervaring met onze T3 Club Joker, deze heeft een gordijn voor de voorruit en portierramen en een extra gordijn achter de voorstoelen. Achter de voorstoelen hebben we deze nog maar een enkele keer gebruikt, een nadeel vonden wij dat je op die manier niet de gedraaide stoelen kan gebruiken. Als je overdag onderweg bent kan je op deze manier wel het camper gedeelte aan het oog onttrekken met de gordijntjes dicht.

Voor het ventileren met het gordijn voor de voorruit en portierramen is onze ervaring dat dit nauwelijks de luchtstroom via de portierramen blokkeert. Het gordijn hangt onderaan best wel een stukje van het portier af. In onze T4 hebben wij een rooster met gaas in het schuifraam staan en kunnen we ook ventileren via het doek in het hefdak wat meer dan voldoende is in de meeste gevallen.
Voor overdag muggengaas in de schuifdeur opening...

Wanneer je geen hefdak of hoogdak hebt dan kan je ook een tarp over je bus heen zetten om de warmte van de zon eraf te houden.... :groteogen

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: gordijntjes achter voorstoelen

Bericht door CapoJan »

Prima bedenkingen. Vooreerst: het gaat om een Multivan zonder hefdak.

Die klamboe is iets om te bekijken. Ik heb nog zo'n ding liggen, dus dat moet makkelijk kunnen.

Een tarp erover zal niet lukken: op dit moment is een zonnepaneel op weg om op het dak te plaatsen. Dat heeft licht nodig. Wel beschik ik over een set isolerende matten om tegen de ramen te zetten. Dat maakt een groot verschil overdag. Een rooster met gaas voor het schuifraam heb ik ook en dat werkt prima, maar om een luchtstroom te creëren moet er nog ergens iets open.

Zo'n 'hor' voor de schuifdeur en achterklep (uitsteller heb ik al) lijkt me de moeite, maar wel duur. Daarvoor vond ik een andere leverancier in Duitsland. Probleem is dat die niet levert naar België, dus moet ik nog even op zoek naar een adres in Duitsland.

Wat die gordijntjes betreft: het feit dat ze hinderen om de stoel(en) te draaien, is belangrijk. Ik heb al gemerkt dat ik dat vaak doe bij het kamperen. Idee wordt dus afgevoerd.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: gordijntjes achter voorstoelen

Bericht door kroonhome »

Hoi CapoJan,

Een hor in de achterklep opening en een achterklep uitsteller in combinatie met luchtroosters in de voorportieren is m.i. de beste oplossing voor jouw.
Ook kan dan de bus nog afgesloten worden tegen indringers terwijl je ligt te slapen.....

Het beste is natuurlijk de bus uit de zon te houden maar dat is lastig met een zonnepaneel op het dak. Wij zijn bezig om iets te doen met opvouwbare zonnepanelen in een map, zie hier:
https://independentsolarsolutions.nl/nl ... -set-120Wp
Deze kan je in de zon naast de bus opstellen, ga je met de fiets weg dan leg je het zonnepaneel achterop het fietsenrek met een kabelslot vast....
Wij hebben twee camperbusjes, dan kan je het zonnepaneel voor beiden gebruiken. :toppie

Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: gordijntjes achter voorstoelen

Bericht door CapoJan »

chv schreef: 12 mei 2019, 11:48 Voor situaties met lastige muggen heb ik een 4kante klamboe die ik in de bus op 6 punten ophang. Werkt prima.
En “gewone” andere insecten houden we tegen met de Fly-out van Brandrup in de schuifdeur en achterklep. Wij slapen meestal met de schuifdeur open en de achterklep op een kier met dat ding van Brandrup. En het hefdak heeft natuurlijk ook ventilatie openingen met gaas ervoor.
Dat met de klamboe zie ik niet zo voor me. Ik vond in de voorraad nog een klamboe die vroeger over het bed van één van de kinderen hing. Je weet wel: zo'n gaasding met een ring bovenaan, waarmee je het aan het plafond vasthangt. Nu nog verzinnen hoe ik dat in de auto kan bevestigen.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: gordijntjes achter voorstoelen

Bericht door chv »

Zo'n klamboe met een ring die je in het midden ophangt vind ik juist onhandig. die vierkante (of beter gezegd rechthoekige) is precies de zelfde vorm als de binnenkant van de bus, en daarom handiger.
6 ophangpunten: Vier in de hoekken en dan nog twee in het midden, allemaal met elastische bandjes en klaar is kees.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: gordijntjes achter voorstoelen

Bericht door CapoJan »

chv schreef: 13 mei 2019, 17:31 Zo'n klamboe met een ring die je in het midden ophangt vind ik juist onhandig. die vierkante (of beter gezegd rechthoekige) is precies de zelfde vorm als de binnenkant van de bus, en daarom handiger.
6 ophangpunten: Vier in de hoeken en dan nog twee in het midden, allemaal met elastische bandjes en klaar is kees.
Mooi, daar ga ik eens naar op zoek.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: gordijntjes achter voorstoelen

Bericht door brugseb »

wat betreft die hor voor de schuifdeur: elk voorjaar heeft Aldi in de aanbieding wel van die horren; er zijn er hier al meerdere dacht ik die op basis van 2 zo'n stuks zelf een schuifdeurhor hebben gefabriceerd, zal alvast een pak goedkoper zijn :knipoog
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: gordijntjes achter voorstoelen

Bericht door CapoJan »

brugseb schreef: 14 mei 2019, 11:59 wat betreft die hor voor de schuifdeur: elk voorjaar heeft Aldi in de aanbieding wel van die horren; er zijn er hier al meerdere dacht ik die op basis van 2 zo'n stuks zelf een schuifdeurhor hebben gefabriceerd, zal alvast een pak goedkoper zijn :knipoog
Bedankt voor de tip. Ik hou het in het oog.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: gordijntjes achter voorstoelen

Bericht door CapoJan »

Een update met veel vertraging. Ik kocht een rechthoekige klamboe die met klemmen op de hoeken vastgezet wordt. Dat blijkt prima te werken. Horren voor de schuifdeur en de achterklep zijn waarschijnlijk nog praktischer, maar het busje is - helaas, corona - het laatste jaar amper of niet als camper ingezet. Voorlopig is het dus niet de moeite om verder te zoeken naar verbeteringen.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 755
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: gordijntjes achter voorstoelen

Bericht door limburger »

ik heb zelf een gordijn gemaakt voor de voorruit en voorportieren. bevestiging gestrikt aan de zonnekleppen boven de voorruit en met magneetjes aan de voorportieren bovenlangs de ruit. heb het al 10jaar in gebruik, 2 minuten werk voor op te hangen, geen bevestigingspunten in de auto hoeven te maken, voorstoelen kunnen mooi draaien, houd aardig wat warmte uit de bus weg vooral bij de voorruit.

:driveT4 :T44EVER
Plaats reactie