Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bijzondere campers op Marktplaats

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Bijzondere campers op Marktplaats

Bericht door peetjeadhdtje »

De laatste 4 berichten gingen inderdaad over de link in mijn reactie. 9950eurie
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Bijzondere campers op Marktplaats

Bericht door starfire »

Die mag trouwens helemaal geen camper heten. De (keuken) inbouw is er met enkele handelingen uit te pakken en dat mag niet van de belastingdienst.
$_86.jpeg
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Bijzondere campers op Marktplaats

Bericht door eindgebruiker »

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

De tafel mag eenvoudig uitneembaar zijn, de keuken niet (anders had het daar ook wel bijgestaan). De vraag is dus of deze keuken "eenvoudig uitneembaar" is.

Blijkbaar komt de huidige eigenaar ermee weg, want hij heeft kwarttarief.
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Bijzondere campers op Marktplaats

Bericht door peetjeadhdtje »

je hebt de eisen van de belastingdienst en van de RDW.
De RDW schrijft:

Inrichtingseisen kampeerauto
Er zijn ook specifieke eisen voor een kampeerauto. Het voertuig moet op een bepaalde manier zijn ingericht om als 'kampeerauto' gekwalificeerd te kunnen worden.

Wilt u een voertuig als kampeerauto registreren? Dan moet deze voldoen aan de volgende eisen:

In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen.
Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen.
Er moet een kookgelegenheid aanwezig zijn.
Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen.
Al deze voorzieningen moeten vast in het woongedeelte zijn bevestigd.
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Bijzondere campers op Marktplaats

Bericht door pwhooftman »

eindgebruiker schreef: 29 jun 2021, 11:27
Blijkbaar komt de huidige eigenaar ermee weg, want hij heeft kwarttarief.
Toch denk ik dat je het haasje bent als je aangehouden wordt en de belastingdienst aanwezig is. Met name doordat de keuken en de kast met snelsluitingen vast staan. Ik kan niet onder de linkerklep kijken of daar ook een kookgelegenheid, spoelbak, kraan en afvoer aanwezig zijn.
Als je hiermee aangehouden wordt kun je dus met terugwerkende kracht vanaf het moment dat hij op camperkenteken staat alsnog 3/4 wegenbelasting afdragen, plus 100% boete. Dat zou wel eens meer kunnen worden dan waar hij voor te koop staat. Ik zou de snelsluitingen vervangen door hoekijzertjes, die zijn een stuk goedkoper dan de naheffing :toppie

Uit de inrichtingseisen van de belastingdienst:

minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten

een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.

een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is.


En verder over de prijs, tja, ik zie wel meer voorbeelden waarbij bus 2500 + dak 1500 + keuken 500 toch optelt tot een vraagprijs van 10.000 :-). Het is een verkopersmarkt momenteel.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Bijzondere campers op Marktplaats

Bericht door Beckontheroad »

En, wie is er ooit achteraf gecontroleerd?

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Bijzondere campers op Marktplaats

Bericht door koensch »

Beckontheroad schreef: 29 jun 2021, 12:30 En, wie is er ooit achteraf gecontroleerd?

JB

als iets niet mag (of juist wel moet) en nog niemand gecontroleerd is, is straks iemand de eerste zodra er beleid wordt gemaakt om bepaalde zaken wel te gaan handhaven.

als het risico klein is, maar de impact hoog, kan dit toch een niet-aanvaardbaar risico opleveren.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
starfire
Berichten: 358
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:55
Locatie: Heino

Re: Bijzondere campers op Marktplaats

Bericht door starfire »

Toen ik mijn camper ter keuring bij het RDW heb aangeboden, is er ook gecontroleerd hoe de keuken was bevestigd. Met daarbij de opmerking dat de keuken NIET makkelijk uitneembaar mocht zijn. Dus (quote van de keurmeester): "wel goed vastgeschroefd, maar niet met makkelijk los te maken snelsluitingen".

Vandaar mijn post hierover.

En ja, ik ben achteraf door de belastingdienst gecontroleerd aan huis. Dus het is niet denkbeeldig.
"Mac" camper: T4 1.9TD (12-2002)
Jeep Compass Night Eagle Liberty Edition (10-2020)
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Bijzondere campers op Marktplaats

Bericht door chv »

En toch heeft de Tonke Van, volkomen legaal, een keuken die je naar buiten kunt zwaaien om buiten te staan koken.
En heeft iedere het gasstel van T4 California Coach van Westfalia twee vleugelmoeren waarmee het heel eenvoudig uit de bus kan worden gehaald en op een steuntje buiten de bus kan worden gekookt.
Allemaal type goedgekeurd door het RDW en dus bekend bij de belastingdienst.
Overigens heeft Peter Multivan lang geleden een topic geplaatst van zijn ombouw avonturen van zijn T4 naar kampeerbus waarbij de belastingdienst op zijn tuinpad foto's is komen maken van het interieur waar op dat moment nèt ff het keukendeel van werd verbeterd. Veel gezeur gehad.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bijzondere campers op Marktplaats

Bericht door Multivan Generation »

Dat klopt Charles, heb toen ook de vraag gesteld wat nu vast gemonteerd is volgens hun richtlijnen.
Antwoord: als het niet eenvoudig voor het oog verwijderbaar is, en men gereedschap nodig heeft om het los te kunnen maken om het uit te kunnen bouwen of nemen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Bijzondere campers op Marktplaats

Bericht door Beckontheroad »

koensch schreef: 29 jun 2021, 13:07
Beckontheroad schreef: 29 jun 2021, 12:30 En, wie is er ooit achteraf gecontroleerd?

JB

als iets niet mag (of juist wel moet) en nog niemand gecontroleerd is, is straks iemand de eerste zodra er beleid wordt gemaakt om bepaalde zaken wel te gaan handhaven.

als het risico klein is, maar de impact hoog, kan dit toch een niet-aanvaardbaar risico opleveren.
Dat laatste is zeker waar en wil ook niet aanzetten tot onverantwoord gedrag.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bijzondere campers op Marktplaats

Bericht door Hanz »

chv schreef: 29 jun 2021, 17:42 En toch heeft de Tonke Van, volkomen legaal, een keuken die je naar buiten kunt zwaaien om buiten te staan koken.
En heeft iedere het gasstel van T4 California Coach van Westfalia twee vleugelmoeren waarmee het heel eenvoudig uit de bus kan worden gehaald en op een steuntje buiten de bus kan worden gekookt.
Maar die Tonke keuken zit wel vast in de camper en kan je er niet uittillen om op een ander plekje te gaan koken.
En dat gasstel van de California is niet de hele keuken. Ook deze keuken kan je er niet in zijn geheel uithalen.
De gedachte achter deze regel is waarschijnlijk dat een los campinggasje en een afwasteiltje niet als ingebouwde keuken gelden. Er moet wel degelijk iets vast in de camper gebouwd zijn. En hoe vast dat moet zijn? Uit het verhaal van Peter kun je lezen dat de keuken er in ieder geval niet zonder gereedschap uitgehaald moet kunnen worden. Maar wellicht dat een andere keurmeester daar net even anders over denkt.

Overigens is op de foto's van de camper waar het hier om gaat niet te zien of de keuken en de kast niet ook aan de vloer vastzitten. Dus misschien staan ze niet zo los als we denken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bijzondere campers op Marktplaats

Bericht door Hanz »

Je hebt gelijk, de keurmeester is bij de RDW. Ik bedoelde inderdaad een medewerker van de Belastingdienst.
De RDW heeft niet zulke uitgebreide eisen voor een keuken maar ze eisen wel een kookgelegenheid die vast bevestigd moet zijn in het woongedeelte. Dus ook de RDW gaat niet akkoord met een buitenkeuken of een los camping-gasje.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bijzondere campers op Marktplaats

Bericht door Multivan Generation »

Beckontheroad schreef: 29 jun 2021, 12:30 En, wie is er ooit achteraf gecontroleerd?

JB
Bijvoorbeeld in zo'n controle als dit:
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/veel-o ... ~a0ee6d5e/

Ik heb destijds thuis controle gehad, en heb het al van meerdere mensen in regio Zeeland/ West-Brabant vernomen.
En het is ook goed ook, in mijn ogen.
Je wilt van houderschaps belasting reductie- genieten, zorg dan ook dat je auto, te allen tijde, aan de eisen die daarvoor opgesteld zijn, voldoet.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Bijzondere campers op Marktplaats

Bericht door Beckontheroad »

Multivan Generation schreef: 02 jul 2021, 15:08
Beckontheroad schreef: 29 jun 2021, 12:30 En, wie is er ooit achteraf gecontroleerd?

JB
Bijvoorbeeld in zo'n controle als dit:
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/veel-o ... ~a0ee6d5e/

Ik heb destijds thuis controle gehad, en heb het al van meerdere mensen in regio Zeeland/ West-Brabant vernomen.
En het is ook goed ook, in mijn ogen.
Je wilt van houderschaps belasting reductie- genieten, zorg dan ook dat je auto, te allen tijde, aan de eisen die daarvoor opgesteld zijn, voldoet.
Helemaal prima, maar NL staat niet bekend om handhaven.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie