Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

lekkage rechtsachter en vervangen rubber hefdakrand?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
smitchr
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:57

lekkage rechtsachter en vervangen rubber hefdakrand?

Bericht door smitchr »

Dag allemaal,
Ik gluur al een tijdje op dit fijne forum en heb al veel handige tips meegepikt waarvoor dank! Nu wordt het tijd eens een vraag te posten. Ter introductie: Ik ben de trotse bezitter van een T4 california coach uit 1993 sinds ongeveer 3 jaar. Langzaamaan moeten er echter steeds meer dingetjes gefixed worden en daar begin ik zowaar door schade en schande aardigheid in te krijgen. Momenteel bezig roestproblemen op te lossen, waaronder rechtsachter (bestuurderskant) aan de binnenzijde (redelijk krokant al helaas). Om de oorzaak weg te nemen reeds deels de zwarte kit vervangen tussen tentbevestiging en bus (Sikalastomter Butyl) maar dat lijkt het probleem niet. Bij inspectie van het hefdak blijkt ook de rubberrand heel makkelijk los te laten (erg droog weer nu, daardoor?); zou hierdoor water ophopen? Andere mogelijkheid is de rubber 'rechthoek' op de bus tegen de achterklep die met 1 schroef vast zit en waar wat scheurtjes in zitten. Alles te zien op de foto (even snel uitzoeken hoe ik die kan posten). Mijn vraag is nu, zou het lonen de rubberrand van het hefdak te vervangen? (ga het dak toch opnieuw lakken eerdaags). Of is deze niet zo makkelijk te krijgen? En zijn er mensen met vergelijkbare lekkage op die plek (komt het door de rubberen rechthoek)? Afijn, ik hoor het graag!
Groeten, Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: lekkage rechtsachter en vervangen rubber hefdakrand?

Bericht door odorf »

De afbeelding gaat toch niet goed.

Als het zwarte rubber rondom het hefdak los gaat zitten kun je het rubber loshalen en met een platte tang het open gedeelte iets naar elkaar toe knijpen. Dan klemt hij beter.

Rubbers zijn o.a. Te koop bij Poptop (de Poptopshop)
https://www.poptopshop.nl/a-26687368/t4 ... rubber-t4/
en over de grens bij Gunzl Classic parts bijvoorbeeld.
https://www.vwbusshop.de/epages/GuenzlC ... 701070735J

Heb je lekkages daadwerkelijk kunnen traceren?
Krokantheid onder achter het achterwiel komt vaker van buitenaf onder (steenslag etc) dan door een lekkage van boven.

De kit rond de rechthoekige opvulstukken wil nog wel eens gaan scheuren en dan lekken. Deze kit is rondom weg te snijden en te vervangen door nieuwe zwarte (ruiten)-carrosseriekit. (Womi/Wurth/Sika) bij de Automaterialenzaak)
Tip: plak voor je gaat kitten rondom af. Dat wordt veel mooier.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
smitchr
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:57

Re: lekkage rechtsachter en vervangen rubber hefdakrand?

Bericht door smitchr »

Dank voor de snelle reactie Odorf! Zal ik eerst eens met de tang rondlopen. En verder zal het de kit rondom de rubberen opvulhoeken wel zijn dan, ziet er inderdaad niet meer al te best uit. Daar ga ik mee aan de slag. En alsnog de afbeelding van de situatie buiten (waarop de wat gebrekkige kit & opvulhoek te zien is).
groeten, Chris
Bijlagen
t4 camper linksachter buiten.gif
t4 camper linksachter buiten.gif (32.92 KiB) 2923 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: lekkage rechtsachter en vervangen rubber hefdakrand?

Bericht door Hanz »

Heb zelf een soortgelijke lekkage gehad en als ik de foto bekijk dan ziet dat er zeer herkenbaar uit. Volgens mij zo goed als zeker lekkage door gescheurde en wijkende kit. Ik was destijds zelf ook verbaasd hoeveel water er door die kleine kiertjes naar binnen kan komen. Ik zou de werkwijze van Odorf opvolgen en ik verwacht dat het probleem dan opgelost is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
smitchr
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:57

Re: lekkage rechtsachter en vervangen rubber hefdakrand?

Bericht door smitchr »

Dank Hanz! Dat geeft nog meer vertrouwen. Straks even beter kit kopen en aan de slag maar. Zie zojuist dat hetzelfde probleem aan de voorkant dreigt (zie foto). Eerste opbolling van de lak al zichtbaar... Weet wat me te doen staat!
chris
Bijlagen
rubbers voorkant onder tentdoek_.gif
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: lekkage rechtsachter en vervangen rubber hefdakrand?

Bericht door Timy »

Idem hier! Ook de lekkage gehad vanaf die rubbers en gefixt, was erna opgelost. Wijkte bij minder dan wat ik op de foto zie dus goede start daar!

Die rubbers zitten overigens met 2 schroeven (per rubber) vast. De rand is afgekit. Dus rustig kit verwijderen kom je vanzelf de schroeven tegen in het midden van het rubber. Waren bij mij behoorlijk verroest! Erna goed laten drogen en omgekeerde volgorde er weer op met verse kit. Kan ie er weer even tegen :jump
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: lekkage rechtsachter en vervangen rubber hefdakrand?

Bericht door Multivan Generation »

Misschien kun je een idee krijgen hoe het precies zit, als je kijkt op de site www.eldiape.com onder T4 camper en dan hefdak inbouwen.

Ik zou de gehele rail rondom, dus de 4 afzonderlijke stukken loshalen van de auto, Alle onderdelen heel goed schoonmaken en ontvetten. De rubberen blokken verwijderen en die ook goed schoonmaken,
Dan zoals al geschreven goed afplakken, en kitten maar..
Dekasil en sika hebben goede producten hiervoor..
Den Braven heeft ook een mooie kit.

Je hefdak ziet er ook goed verschoten uit zeg :ie

Succes met de werkzaamheden.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jonathanvw
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 dec 2018, 20:44
Locatie: Utrecht

Re: lekkage rechtsachter en vervangen rubber hefdakrand?

Bericht door Jonathanvw »

Timy schreef: 14 jul 2018, 10:34 Idem hier! Ook de lekkage gehad vanaf die rubbers en gefixt, was erna opgelost. Wijkte bij minder dan wat ik op de foto zie dus goede start daar!

Die rubbers zitten overigens met 2 schroeven (per rubber) vast. De rand is afgekit. Dus rustig kit verwijderen kom je vanzelf de schroeven tegen in het midden van het rubber. Waren bij mij behoorlijk verroest! Erna goed laten drogen en omgekeerde volgorde er weer op met verse kit. Kan ie er weer even tegen :jump
Ik ben ook begonnen aan het verwijderen van de blokken bij onze T4 uit '91 (het tentdoek is zeiknat na een regenbui met gesloten dak), maar ik kom die schroeven niet tegen na het lospeuteren van de kit en het blok (links achter) zit wel los maar komt niet helemaal los. Zouden die schroeven van buitenaf te bereiken / te zien moeten zijn of juist van onderaf? Van onder/binnen lijkt me lastig aangezien daarvoor eerst een heleboel kunststof opzij lijkt te moeten voordat je een schroef tegen zou kunnen komen.
Tips?
De alu lijsten heb ik overigens ook best wat aan kunnen draaien zodat de kieren bijna weg zijn.

Ter intro verder aangezien ik nieuw ben hier...:
We hebben onze T4 sinds de zomer van 2018. We zijn er 4 maanden mee weg geweest, naar Griekenland en terug zonder al te veel problemen (bij de eerste berg een gebroken multiriem en nog een spanrol van een andere riem). Op de terugweg heeft ie wel 12 uur BUITEN aan de rand op 't dek van een ferry gestaan van Albanië naar Italië en zo veel zout water er over heen gekregen dat we het uit de deur moesten laten lopen en van de ramen moesten krabben... niet zo cool.
Inmiddels beginnen de probleempjes zich wel aardig op te stapelen: deze lekkage van het dak dus, de standkachel is er mee opgehouden terwijl die het wel deed (ik heb al wat zitten lezen, het is een Webasto HL 24D en hij blaast wel nog 2-3 minuten en gaat dan weer uit. Ik verwacht iets met de controle unit, maar dat is voor een andere keer, ik weet niet hoe ik daarbij moet komen), hij druppelt ook al een tijdje olie vanonder de afdekplaat onder de motor, dus geen idee nog van waar precies en hij heeft best veel roest rondom bij de spatborden, deuren, rond het voorraam... maar dat wist ik bij de aankoop.

Voor nu dus het lekkage probleem van het gesloten hefdak. Hopelijk kom ik een eindje verder vandaag, aangezien de zon hier schijnt :)
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: lekkage rechtsachter en vervangen rubber hefdakrand?

Bericht door brugseb »

De blokken achteraan zitten vast met een schroef vanaf de bovenkant; de inlegblokken vooraan zijn van binnenuit vastgeschroefd, daarvoor moet je de bekleding even verwijderen (A-stijl, lambrisering,...). Of je snijdt de oude kit en een beetje van de randen weg om ze opnieuw te vullen (maar god weet wat voor roest er al onder zit natuurlijk...).
Suc6
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Jonathanvw
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 dec 2018, 20:44
Locatie: Utrecht

Re: lekkage rechtsachter en vervangen rubber hefdakrand?

Bericht door Jonathanvw »

Vreemd, want ik zie echt geen schroef in het achterblok:
blok linksachter
blok linksachter
Voor wordt een feest, want daar zit flink veel roest zo te zien :/
blok linksvoor met roest...
blok linksvoor met roest...
Jonathanvw
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 dec 2018, 20:44
Locatie: Utrecht

Re: lekkage rechtsachter en vervangen rubber hefdakrand?

Bericht door Jonathanvw »

Pfff.. ik heb het blok nog steeds niet los gekregen. Dan maar proberen zo goed mogelijk schoon te krijgen, afplakken en op hoop van zege..
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: lekkage rechtsachter en vervangen rubber hefdakrand?

Bericht door RoelandZ »

Blokje moet er echt af, anders heeft het allemaal geen nut. Er zit toch echt een schroef in het midden onder een laag kit, als je goed kijkt moet het te vinden zijn.
De rail waar je tentdoek mee vast zit ziet er wel heel slecht uit, daar zal het ook wel onderdoor lekken.
Jonathanvw
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 dec 2018, 20:44
Locatie: Utrecht

Re: lekkage rechtsachter en vervangen rubber hefdakrand?

Bericht door Jonathanvw »

Ik zag echt geen schroef zitten... ik kon het blok helemaal omhoog krijgen en eronder kijken bijna tot aan de tent en zag niets wat op een schroef leek. Toch maar proberen schoon te maken en zojuist dicht gekit. Ik besef me dat dit niet bepaald de manier is, maar wie weet is het goed genoeg. En die lijst ziet er inderdaad niet zo goed meer uit.

Zojuist met de A-stijl en bekleding boven de bestuurder bezig geweest om te zien of ik de schroefjes van het voorste blok zichtbaar kan maken. Maar die A-stijl los krijgen lukt niet goed en daardoor het deel erboven ook niet. Ik kan zo snel ook geen instructies vinden daarvoor. Typisch van die dingen waar ik iets kapot ga maken. Wat een dag...
Jonathanvw
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 dec 2018, 20:44
Locatie: Utrecht

Re: lekkage rechtsachter en vervangen rubber hefdakrand?

Bericht door Jonathanvw »

A-stijl loskrijgen is uiteindelijk gelukt. Of ik hem ook terug op z'n plek krijg moet ik nog zien. Vervolgens ook de hemel iets losgekregen waardoor ik net bij de twee schroefjes kon. Het blok links voor is er nu uit. Er zat best wat roest onder maar minder dan ik verwacht had. Voor het donker en de bui opgeruimd en naar binnen. De gleuf onder het blok heb ik maar afgeplakt met een stukje vuilniszak en tape... Volgende keer met wat droge uurtjes verder.
Bedankt voor de hulp, ik hoop dat het toch werkt ondanks de slechte rail en het achterste blok er niet helemaal uit krijgen.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: lekkage rechtsachter en vervangen rubber hefdakrand?

Bericht door RoelandZ »

Als je het a stijl terug gaat monteren kan je het beste de kap voor de zekeringen verwijderen. Onder aan je a stijl zit een uitsparing die over een ijzere palletje moet schuiven. Met een lampje onder het dashboard tijdens het monteren en ziet het direct.
Plaats reactie