Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

california tentstof vervangen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Hanz »

Dat maakt het duidelijk, bedankt voor de terugkoppeling.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
TimOnderweg
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2021, 18:52

Re: california tentstof vervangen

Bericht door TimOnderweg »

Beste Weetjewellers,

Na dankbaar gebruik gemaakt te hebben van al ontelbaar veel tip's en tricks kan ik hier nu eindelijk ook wat bijdragen. Heb zelf een Westfalia t4 uit '92 waarvan het tentdoek vervangen tot een kleine nachtmerrie is uitgelopen. Echter zit hij er nu prachtig strak in, en nu deel ik hier graag waar ik tegenaan ben gelopen.

Een kleine week voor vakantie scheurde het tendoek bij het openen volledig door, Grrrr... Gezien de haast heb ik een nieuw doek besteld bij Poptopshop. Dit doek kostte wel iets meer dan z'n Duitse tegenhanger, maar was wel de volgende dag al in huis. Waar de Duitse variant een paar maanden erover kon doen.

De handleiding waarvan ik dankbaar gebruik heb gemaakt is terug te vinden op de volgende website:
http://www.eldiape.com/tentvervangen/tentvervangen.htm

De handleiding is echt perfect en helpt je er stap voor stap doorheen. Het is echter gebleken dat (voor het doek van Poptopshop) één stap NIET gevolgd moet worden. Het gaat om deze stap: "Bij het monteren met de lijsten aan de achterzijde beginnen en wel op de hoeken, zoals het pijltje aangeeft. Dit is zeer belangrijk!!! Daarna hetzelfde aan de voorzijde."
Doordat de bovenstaande stap voorschrijft het tentdoek eerst aan de achterkant vast te zetten, wordt het doek in horizontale richting strak gezet. Met bij mij het gevolg dat het doek (bij het voor het eerst openen) ruim 7 cm in de verticale richting te kort kwam... Het scharnier dat mijn dak omhoog houdt kwam hierdoor niet recht te staan, maar bleef geknikt. Dit met het gevolg dat mijn dak niet open kon blijven staan.

Na contact gehad te hebben met Poptopshop is de installatie helemaal over gedaan. Ze raadden me aan om met de hoeken voorin de bus te beginnen en dan naar achter te werken. Hierdoor werkt een deel van het overtollige touw, dat zich aan de achterkant bevind, zich naar binnen. Horizontaal staat het doek nu ontspannen, waardoor het in verticale richting wel uitgerekt kan worden. En dit werkte als een trein (of VW t4 bus, net wat je wil :) )! Het doek staat nu prachtig strak wanneer het dak geopend is.

Later heb ik nog mijn scharnierende mechanisme vervangen door gasveren. Kostte een paar duiten, maar wat een verademing! Echter was het dak bij het sluiten nu nogal wiebelig. Je probeert namelijk twee afzonderlijke gasveren met één hendel in het midden van je dak te sluiten, redelijk kansloos. Heb nu lussen van spanbanden gemaakt en deze tussen de bevestigingen van de gasveren en het dak geschroefd. Doordat het dak nu aan beide zijkanten naar beneden wordt getrokken is het veel stabieler. Dus super fijn om dit ook gelijk toe te passen mocht je gasveren installeren.

Misschien dat iemand hier nog wat aan heeft! En anders vond ik het in ieder geval leuk om mijn ervaringen te delen :knipoog
Moraal van het verhaal: Gebruik zeker de handleiding waarnaar ik heb gelinkt! Maar monteer het tentdoek eerst in de voorste hoeken, en werk dan naar achteren!
:T44EVER
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Hanz »

TimOnderweg schreef: 19 aug 2021, 17:26 Later heb ik nog mijn scharnierende mechanisme vervangen door gasveren. Kostte een paar duiten, maar wat een verademing! Echter was het dak bij het sluiten nu nogal wiebelig. Je probeert namelijk twee afzonderlijke gasveren met één hendel in het midden van je dak te sluiten, redelijk kansloos. Heb nu lussen van spanbanden gemaakt en deze tussen de bevestigingen van de gasveren en het dak geschroefd. Doordat het dak nu aan beide zijkanten naar beneden wordt getrokken is het veel stabieler. Dus super fijn om dit ook gelijk toe te passen mocht je gasveren installeren.
Meestal heeft de gasveer aan de rechterkant een blokkeernokje om te zorgen dat het dak niet ongewenst naar beneden zakt. Bij het sluiten moet je dit nokje even opzij duwen en dan kan de gasveer verder ingeduwd worden.
Als je aan twee banden moet trekken vraag ik mij af hoe je dan het blokkeernokje opzij duwt, daar heb je dan toch een derde hand voor nodig.

En ja, de uitzetbeugel vervangen door gasveren is een van de beste aanpassingen die je kan doen aan een California.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
JeanJean
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2020, 14:49

Re: california tentstof vervangen

Bericht door JeanJean »

Beste,

Iemand een link waar ik die gasveren kan bestellen ?

Alvast bedankt

Jan
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Hanz »

Ik heb ze hier besteld. Was op dat moment de meest gunstige prijs en is zelfs nu met verzendkosten nog goedkoper dan Poptopshop.
Gunstige prijs, snelle levering, compleet met onderdelen voor bevestiging, origineel met handleiding.
https://www.vwbusshop.de/epages/GuenzlC ... T4%22/Dach
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Multivan Generation »

JeanJean schreef: 31 aug 2021, 13:40 Beste,

Iemand een link waar ik die gasveren kan bestellen ?

Alvast bedankt

Jan
Ik had ze destijds hier vandaan:
Het bestelnummer is: 218 010 113 025 en de set kost 135 Euro(paar jaar geleden) bij het VW Campercentrum in Amersfoort.

In de set zit:
Een handleiding
2 verschillende gasdrukveren
2 beugeltjes voor montage aan het dak
2 beugeltjes voor montage aan het inbouwframe
4 kogelgewrichtjes voor de gasdrukveren
4 popnagels
wat kneedpasta om eventuele gaatjes wat beter af te dichten
en wat afdekdopjes.

Wellicht heb je er wat aan? Of het nog leverbaar is via het campercentrum weet ik niet.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Hanz »

Bij Campercentrum staan ze niet meer op de website. Bij JS Parts € 202,-, bij Poptop € 255,- en bij VWBusshop.de € 169,- Bij VWBusshop heb ik destijds € 17,- verzendkosten betaald dus zelfs dan nog veel goedkoper. En de andere leveranciers verzenden het ook niet voor niets.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 31 aug 2021, 15:14 Bij Campercentrum staan ze niet meer op de website. Bij JS Parts € 202,-, bij Poptop € 255,- en bij VWBusshop.de € 169,- Bij VWBusshop heb ik destijds € 17,- verzendkosten betaald dus zelfs dan nog veel goedkoper. En de andere leveranciers verzenden het ook niet voor niets.
Je kunt ze ook bellen he, soms hoeft niet alles digitaal :knipoog
Laten afleveren bij de VW-dealer, bij jou in de buurt kost niets extra's..
En als het niet op een website staat, wil niet zeggen, dat ze het niet verkopen he..
Was een beetje te kort door de bocht...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: california tentstof vervangen

Bericht door JorisenLilian »

Ik heb een paar maanden geleden geinformeerd naar de gasveren bij het Campercentrum Amersfoort en toen verkochten ze ze nog. Toen stonden ze ook niet op de website maar telefonisch inderdaad wel antwoord gekregen. Prijs was dacht ik €232,70.
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Multivan Generation »

JorisenLilian schreef: 31 aug 2021, 15:42 Ik heb een paar maanden geleden geinformeerd naar de gasveren bij het Campercentrum Amersfoort en toen verkochten ze ze nog. Toen stonden ze ook niet op de website maar telefonisch inderdaad wel antwoord gekregen. Prijs was dacht ik €232,70.
Dan zijn ze in die jaren wel flink duurder geworden :ie
Bijna 100 euro er boven op :ie

Begint een beetje te lijken op Stoff am Stuck,
ik vervang een tentdoek, schrijf een artikel wat ze zelfs vermelden op hun website,
genereert meer omzet voor hun, en is nu lastig om aan een fatsoenlijke levertermijn een tentdoek te leveren..
Soms he, vind ik dat zo jammer..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 31 aug 2021, 15:22 Je kunt ze ook bellen he, soms hoeft niet alles digitaal :knipoog
Als je als bedrijf zelf digitaal gaat en een webshop inricht, en vervolgens klanten laat bellen omdat niet het hele assortiment op de site staat, dan ben je in mijn ogen niet goed bezig. Extra werk voor de klant en extra werk voor het bedrijf. Maar daar mag een ander natuurlijk anders over denken.
Multivan Generation schreef: 31 aug 2021, 16:25 Dan zijn ze in die jaren wel flink duurder geworden :ie
Bijna 100 euro er boven op :ie
Campercentrum is over het algemeen niet de goedkoopste. Ze durven ook voor een Porta Potti het dubbele te vragen van wat je bij De Wit of Obelink betaalt. Of 60 euro voor een opvouwbare ketel die overal maar 45 euro kost.
En zo zijn er nog wel meer artikelen waar het de moeite loont om even verder te zoeken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
RoCaBus
Berichten: 49
Lid geworden op: 26 okt 2016, 10:15

Re: california tentstof vervangen

Bericht door RoCaBus »

TimOnderweg schreef: 19 aug 2021, 17:26 B Hierdoor werkt een deel van het overtollige touw, dat zich aan de achterkant bevind, zich naar binnen. Horizontaal staat het doek nu ontspannen, waardoor het in verticale richting wel uitgerekt kan worden. En dit werkte als een trein (of VW t4 bus, net wat je wil :) )! Het doek staat nu prachtig strak wanneer het dak geopend is.
Super bedankt, heel fijn dit te lezen omdat ik ook aan het denken ben om de doek te vervangen. Ik begrijp alleen bovenstaande niet, welk touw zit er in het doek, en waarom is dat overtollig en werkt dat naar binnen?

Zou fijn zijn als je dat nog een keer kan toelichten, bedankt en groet,
Robin.
VW T4 California 1992 Westfalia
"Simply Red"
2.4 AAB 5 cilinder diesel
Handgeschakeld
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: california tentstof vervangen

Bericht door eindgebruiker »

Het gaat om een pees die vrij in een zoom van het doek kan bewegen. De uiteinden van de pees steken uit, en schuiven als je het doek strak trekt naar binnen.
IMAG2603.jpg
Gebruikersavatar
TimOnderweg
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2021, 18:52

Re: california tentstof vervangen

Bericht door TimOnderweg »

Hanz schreef: 20 aug 2021, 19:34
Meestal heeft de gasveer aan de rechterkant een blokkeernokje om te zorgen dat het dak niet ongewenst naar beneden zakt. Bij het sluiten moet je dit nokje even opzij duwen en dan kan de gasveer verder ingeduwd worden.
Als je aan twee banden moet trekken vraag ik mij af hoe je dan het blokkeernokje opzij duwt, daar heb je dan toch een derde hand voor nodig.
Klopt, een derde hand zou inderdaad handig zijn bij het sluiten van een westfalia tentdak :lach

Bij het sluiten van het tentdak gebruik ik in eerste instantie de originele hendel, die in het midden van het dak. Door het dak daaraan naar beneden te trekken kan ik hem met mijn andere hand door de beveiliging heen begeleiden. Vervolgens is het een kwestie van overpakken. De hand van de beveiliging gaat naar de rechter lus en de hand in het midden naar de linker. Dan kan je hem makkelijk recht helemaal naar beneden begeleiden.
:T44EVER
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: california tentstof vervangen

Bericht door Hanz »

Het klopt dat het dak wat wiebelig en scheef naar beneden komt. Maar ik had al eerder een hulppootje gemaakt waar het dak op rust als het nog een klein stukje open staat viewtopic.php?p=371447#p371447
In deze stand kan je het dak eenvoudig recht duwen, vervolgens het doek er netjes onder stoppen en dan het hulppootje inklappen om het dak helemaal te sluiten en te vergrendelen. Dit gaat ook probleemloos.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie