Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Campers en milieuzones

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
repmac
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mei 2011, 20:55

Re: Campers en milieuzones

Bericht door repmac »

odorf schreef: 04 jan 2019, 16:17 In Amsterdam is inderdaad een Personenauto op camperkenteken toegestaan. (M1 SA op kenteken)

In Rotterdam is in het coalitieakkoord bepaald dat in 2020 diesels weer toe zijn gestaan.

Odorf
in Arnhem niet , personen auto met camperkenteken.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Campers en milieuzones

Bericht door odorf »

@repmac:
Je hebt het nogal cryptisch omschreven, maar inderdaad. In Arnhem zijn de diesel personenauto’s en daarom ook de campers op personenauto-kenteken niet toegestaan.
Bestelbusjes zijn juist wél weer toegestaan.

De -in mijn ogen- dagelijkse vervuilers worden daar dus gewoon toegelaten.

@Pascal/bvdbobb:
Dat is inderdaad een bizarre (voorgestelde) maatregel. Diesel én benzine tot 2009 mag er dan niet in. Dat is dus voor diesels grofweg t/m euro 4 toch?

Maar er zal wel weer een pak compensatiegeld naar bijvoorbeeld Luik gaan zodat ze daar bijvoorbeeld weer een tweede Metro traject kunnen aanleggen. :knipoog
Aan het einde van de jaren '70 van de 20e eeuw werd de aanleg van een metro voorzien. Er werd al een tunnel aangelegd onder de kaaien van Saint-Léonard en la Batte. De metro zag echter nooit het licht en de tunnel ging de geschiedenis in als een van de grote nutteloze werken.
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Campers en milieuzones

Bericht door schnarf »

En toch heb ik het gevoel dat mijn busje ,ondanks de staat waar in ie verkeerd, toch wat meer waard geworden is door deze berichten.

Trouwens, de oudjes zijn heel erg 'groen' he, door dat die nog rijden zijn er daarvoor in ieder geval geen nieuwe geproduceerd. :nuts
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Campers en milieuzones

Bericht door Hella »

Trouwens, de oudjes zijn heel erg 'groen' he, door dat die nog rijden zijn er daarvoor in ieder geval geen nieuwe geproduceerd.
Klopt helemaal :yes
Hoe langer je iets gebruikt/blijft doorrijden hoe meer circulair dat is.
Circulair zijn is nu juist de basis van het recent wereldwijd gesloten klimaatakkoord.
Want naast dat de productie van een nieuw voertuig (kostbare en vooral eindige) grondstoffen kost levert de energie die het produceren kost veel meer vervuiling op dan blijven doorrijden in een oude(r) voertuig :ikrij
Maar ja, volgens economen moet voor de vooruitgang de wereldeconomie steeds maar blijven groeien; een quote waar ik niets van begrijp.
Want groei is ten principale ten faveure van de mens, maar gaat volledig ten koste van alles op de wereld dat geen mens is :huilen :bonk
schnarf
Berichten: 312
Lid geworden op: 09 mar 2013, 11:11
Locatie: Brabant Oost
Contacteer:

Re: Campers en milieuzones

Bericht door schnarf »

en als we dan de gesjoemelde 'schone' diesels nog even aanhalen weten we helemaal niet meer waar het over gaat.

Ik denk maar zo. we horen het wel een keer.

Toch heb ik wel het idee dat aktievoeren helpt. toch? :sjaal
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Campers en milieuzones

Bericht door brugseb »

En het verhaal kabbelt rustig verder - zin en onzin van een LEZ - een interessant overzicht op de site van de VRT vandaag https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02/18 ... itbreiden/
Laatst gewijzigd door brugseb op 19 feb 2020, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Campers en milieuzones

Bericht door Multivan Generation »

Ik moest voor werk plots in Gent zijn,
als een haas me geregistreerd voor de LEZ.
Boetes zijn namelijk niet mals :nuts
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Campers en milieuzones

Bericht door peetjeadhdtje »

Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Campers en milieuzones

Bericht door bvddobb »

Tja, het lijkt er dus toch van te komen: héél Wallonië één milieuzone!

Er staat in dit stukje:
Een andere uitzondering wordt voorzien voor auto’s met op zijn minst een Euro 4-norm die zijn aangekocht voor 1 januari 2019 (de bekendmaking van deze nieuwe regelgeving). Die auto’s zullen gedurende een nader te bepalen periode nog toegelaten zijn voor zover ze niet van eigenaar veranderen.
Zolang wij onze Euro 4 bus uit 2008 dus zelf houden (het is onze bedoeling hem zelf 'op' te rijden), zouden we dan dus nog wat langer dan tot 1 jan 2026 naar/door de Ardennen mogen... :ikrij
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Campers en milieuzones

Bericht door brugseb »

Je reinste onzin maar het lijkt er te gaan komen... ik was nog aan het twijfelen om mijn bus op EURO 3 te krijgen op basis van de Duitse papieren van VW, maar zal me de moeite besparen. Als ze minder toeristen willen, dan is het maar zo. Luxemburg is ook mooi, evenals Frankrijk :lach .
In stedelijk gebied kan ik de meerwaarde nog volgen, meestal parkeren we aan de stadsrand en nemen we fiets of openbaar vervoer. Maar een LEZ hier...
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Campers en milieuzones

Bericht door bvddobb »

brugseb schreef: 05 mei 2021, 13:57 Luxemburg is ook mooi
Maar hoe ga je van Brugge naar Luxemburg rijden, als je niet door Wallonië mag? Als wij naar het zuiden reizen, gaan we ook vaak door Wallonië. Dat wordt dan wel een eindje om…
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Campers en milieuzones

Bericht door brugseb »

Ik neem aan, net als in Duitsland, dat de snelwegen "vrije zone" blijven. En je dus in sneltempo "lekker blazen" (denk stikstof, fijnstof, ander stof) door Wallonië kan. Anders wordt het wel helemaal een mop :bonk
Grtz Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Campers en milieuzones

Bericht door peetjeadhdtje »

brugseb schreef: 05 mei 2021, 14:42 Ik neem aan, net als in Duitsland, dat de snelwegen "vrije zone" blijven. En je dus in sneltempo "lekker blazen" (denk stikstof, fijnstof, ander stof) door Wallonië kan. Anders wordt het wel helemaal een mop :bonk
Grtz Bart
Denk ik ook.
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Campers en milieuzones

Bericht door eindgebruiker »

Het lijkt erop dat campers (autocaravane) blijven toegestaan:
En règle générale, les zones basses émissions restent accessibles aux véhicules suivants :
  • Aux véhicules à usages spéciaux qui répondent à la définition d’autocaravane ou de grue mobile.
https://www.walloniebassesemissions.be/ ... e-concerne
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Campers en milieuzones

Bericht door brugseb »

Merci voor de link.
Als ik het goed begrijp: in periode van slechte luchtkwaliteit geldt LEZ voor heel Wallonië. Daarnaast gelden er specifieke, permanente LEZ's waarvoor een afwijking geldt als camper. Pff, wordt tijd dat ze in Europa eens één systeem afspreken.

Als aanvulling: voor Brussel geldt een individuele afwijking voor campers, op nummerplaat. Je kan je registeren via www.lez.brussels/mytax/nl/exemptions#
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Plaats reactie