Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fietsdrager T4 D

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fietsdrager T4 D

Bericht door Multivan Generation »

Hoe ziet het er uit als je de fietsendrager eens op de andere deur probeert?

Plak voor de zekerheid wat beschermende folie op je lak.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Fietsdrager T4 D

Bericht door J vd Pal »

Hoi Frans,

In deze https://www.fiamma.it/image/data/ISTRUZ ... 7_revI.pdf gebruiksaanwijzing staan de afmetingen van de fietsendrager. Misschien kan je daaruit opmaken waar je cm's te kort komt?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Fietsdrager T4 D

Bericht door Multivan Generation »

Is die fietsendrager niet krom toevallig?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
franselly
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 apr 2019, 13:17

Re: Fietsdrager T4 D

Bericht door franselly »

Bedankt Jasper,

Lees in de aanwijzing dat er toch brute kracht nodig is, morgen komt er iemand helpen.
Ik laat wel weten hoe het is afgelopen.

Groeten Frans
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Fietsdrager T4 D

Bericht door J vd Pal »

Hoi Frans,

Succes! Hopelijk krijg je het opgelost.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
franselly
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 apr 2019, 13:17

Re: Fietsdrager T4 D

Bericht door franselly »

Het is uiteindelijk gelukt.
Bovenste beugels een beetje verbogen en een stukje afgeslepen want deze duwde de raamrubber naar beneden.
Onderaan de rechterdeur ook een kunststof stripje eraf gehaald, dit zat met popnagels vast.
Volgens een kennis van mij heeft dit geen functie en was het bij hem er ook afgehaald want anders paste de beugel van de fietsdrager niet.
Weet iemand waar dit stripje voor dient?

Groeten Frans
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Fietsdrager T4 D

Bericht door Hanz »

franselly schreef: 19 apr 2019, 09:37 Onderaan de rechterdeur ook een kunststof stripje eraf gehaald, dit zat met popnagels vast.
Volgens een kennis van mij heeft dit geen functie en was het bij hem er ook afgehaald want anders paste de beugel van de fietsdrager niet.
Weet iemand waar dit stripje voor dient?
Volkswagen monteert natuurlijk niet in honderdduizenden busjes een stripje dat geen functie heeft. Als je goed kijkt dan zie je dat de rubber afsluitband rondom de deuropening, bij de sluitpen midden onderaan een klein beetje lager zit. Als je de klep of de deuren sluit dan zorgt dat stripje ervoor dat de zaak op die plek toch waterdicht is afgesloten. Zonder stripje zou anders bij de sluitpen een kier ontstaan. Ik weet de Nederlandse naam niet maar in het Engels heet dit onderdeel een 'Stop channel gasket'. Ofwel, de afdichting van de kanaalpakking (holle afsluitband). Bij een achterklep is dit één doorlopende strip, bij deurtjes zijn het twee delen, een van 30 cm en een van ruim 22 cm.

In de handleiding van de fietsdrager zag ik dat de beugels eerst onder de deur gehaakt worden en dan pas vastgezet met de bouten waarbij je het rek (de structuur) naar beneden moet trekken. Uit jouw verhaal maak ik op dat je probeert om ze gemonteerd en al onder de deur te haken. Dat kan misschien net het verschil maken. Of had je het al op die manier geprobeerd?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
franselly
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 apr 2019, 13:17

Re: Fietsdrager T4 D

Bericht door franselly »

Gisteren nogmaals met de fietsdrager bezig geweest, de linker beugel aan de bovenzijde klemde niet over de deurrand heen maar zat er een stukje boven.
Heb daar nu een cm afgeslepen en weer omgebogen, drager zit nu perfect vast en mooi recht.
Bedankt allemaal voor de tips.

Frans
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Fietsdrager T4 D

Bericht door Hanz »

Mooi dat het gelukt is. En nu fietsen maar. :yes
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
marz45
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 jun 2020, 22:14

Re: Fietsdrager T4 D

Bericht door marz45 »

Hanz schreef: 19 apr 2019, 15:35
franselly schreef: 19 apr 2019, 09:37 Onderaan de rechterdeur ook een kunststof stripje eraf gehaald, dit zat met popnagels vast.
Volgens een kennis van mij heeft dit geen functie en was het bij hem er ook afgehaald want anders paste de beugel van de fietsdrager niet.
Weet iemand waar dit stripje voor dient?
Volkswagen monteert natuurlijk niet in honderdduizenden busjes een stripje dat geen functie heeft. Als je goed kijkt dan zie je dat de rubber afsluitband rondom de deuropening, bij de sluitpen midden onderaan een klein beetje lager zit. Als je de klep of de deuren sluit dan zorgt dat stripje ervoor dat de zaak op die plek toch waterdicht is afgesloten. Zonder stripje zou anders bij de sluitpen een kier ontstaan. Ik weet de Nederlandse naam niet maar in het Engels heet dit onderdeel een 'Stop channel gasket'. Ofwel, de afdichting van de kanaalpakking (holle afsluitband). Bij een achterklep is dit één doorlopende strip, bij deurtjes zijn het twee delen, een van 30 cm en een van ruim 22 cm.
Even een vraagje over een wat ouder onderwerp.
Toen ik mijn T4 kocht zat er een fiamma fietsenrek op, maar aangezien ik die niet ga gebruiken heb ik die er afgehaald.
De vorige eigenaar heeft de kunststof strip verwijderd om het fietsen rek op de klep te kunnen monteren.
Nu het rek er af is, zitten er open gaten in de klep en inderdaad een kier.
Ik wil er weer zo'n strip op terug zetten, weet iemand waar je zo'n onderdeel in NL of D kan kopen?
Had al wat ge-googled maar kwam alleen bij Amerikaanse site uit.
T4 California, Generation, 2002
Bas1908
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 jan 2021, 19:21

Re: Fietsdrager T4 D

Bericht door Bas1908 »

Hier exact dezelfde problemen. Ik heb het rek nu maar met 1 beugel aan de onderkant vastgezet.
Iemand suggesties hoe dit op te lossen?
Verder ging het in elkaar zetten soepel. De strip links onderin wil ik bij voorkeur niet verwijderen. Die zit er niet voor niks lijkt.mij.
sannea
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2023, 19:02

Re: Fietsdrager T4 D

Bericht door sannea »

Hoi

Ik ben op zoek naar een fietsdrager voor op de achterklep van onze T4, maar ik weet niet goed welke fietsdrager ik kan kopen.
Het is zo dat we de gasveren sowieso gaan versterken, want we willen dus dat de achterklep open kan staan wanneer onze twee (niet-elektrische fietsen) hierop gemonteerd staan.

We hebben nogal grote fietssturen, dus mijn bezorgdheid is dat als de fietsen te hoog gemonteerd staan op de achterklep en ze dus boven de klep uitkomen (zoals dat precies meestal het geval is bij de meeste fietsdragers), we de achterklep niet meer volledig zullen kunnen openen door de hoek die de sturen maken ten opzichte van ons dak.

Zijn er fietsrekken die je in de hoogte kan verstellen, zodat je ze lager op de achterklep kan plaatsen, zodat de sturen gelijk komen met de bovenkant van de achterklep en dus niet boven de achterklep uitkomen? Ik heb alvast een foto van onze wagen toegevoegd.

Wat zijn jullie ervaringen?
WhatsApp Image 2023-10-31 at 09.35.41.jpeg
Groet
Sanne
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Fietsdrager T4 D

Bericht door Erdem50 »

Een drager op de klep en dan fietsen moet een hoog stuur dan gaan ze mogelijk toch uitsteken. Qua stevigheid is een originele drager van VW de meest stabiele optie.

Ik adviseer sowieso niet de klep te openen met 2 fietsen en dan hoog te houden met versterkte dempers. De bevestigingen krijgen het daar echt te zwaar mee.

Dit is een originele drager met 4 MTB’s erop
Bijlagen
IMG_5441.jpeg
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
sannea
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2023, 19:02

Re: Fietsdrager T4 D

Bericht door sannea »

Hoi

Dankje voor jouw reactie.

De sturen zijn niet per se hoog, maar wel breed (trekkingsturen)

Ik las op verschillende fora dat mensen de klep wel gebruiken met hun fietsen erop, daarom dat ik hoopvol was.
Zo onhandig om telkens de fietsen eraf te moeten halen als je de achterklep wil gebruiken...

Jouw rek ziet er wel goed uit qua hoogte, waar heb je dat gekocht?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Fietsdrager T4 D

Bericht door krekwakwol »

Wij gebruikten bij onze T4 carthago een 2 delige luifelstok voor de zijwand om de klep hoog te houden met fietsen erop, dat werkte ook goed, wel een extra handeling, maar de boel blijft wel heel.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie