Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

meedenken (klein) klusproject

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: meedenken (klein) klusproject

Bericht door autocaravana »

Drie maanden geleden heb ik mijn T4 terugverscheept vanaf Baltimore, na 13 maanden in Midden- en Noord-Amerika.

Als je nog een 110-220 omvormer zoekt, dan kan ik deze aanraden:
http://www.omvormer-omvormer.nl/content ... ORMER.html
Die van 500 Watt is in elk geval voldoende voor het laden. Geen föhn of zo in het stopcontact steken! Ook te bestellen bij Alcatronic.
Overigens hebben de nationale parken zelden stroomaansluitingen, state parks soms en particuliere campings altijd, maar wel voor een forse vergoeding. Zgn. dry camp is daarom voor Europese campers meestal een betere optie (geen stroom, geen water- en rioolaansluitingen). Conclusie is dus dat we in de praktijk niet al te vaak aan de stroom stonden, zodat goede accu's onontbeerlijk zijn.

Campings in Amerika kunnen verschillende elektrische aansluitingen hebben. De 15 Ah hebben normale stopcontacten voor stekkers met 2 platte polen. Veel vaker zie je vanwege de enorm veel stroom trekkende Amerikaanse RV's alleen 25 of 35 Ah stopcontacten, zodat je een verloopstekker nodig hebt, die je op sommige campings kunt kopen, maar in hardware stores vaak niet.

Als de originele acculader er nog in zit dan moet je geen AGM accu kopen. Deze wordt onvoldoende opgeladen en zal het daarom niet al te lang volhouden, kan ik uit ervaring melden. De lader is afgestemd op gel-accu's.
Ik weet niet of er een 140Ah accu in past, in de nieuwere California's wel. Deze kost je minder dan 400 euro (gel).

Een kachel is toch wel tamelijk belangrijk. Bedenk dat diverse natuurparken op hoogte liggen (1000-3000 meter) en dat nachtvorst heel normaal is. Zeker als je in de winter daar bent. Zelfs in de zuidelijke staten hadden we soms behoorlijk koude omstandigheden met sneeuw en vorst.

Camping Gaz kun je vergeten. Je moet sowieso gasflessen leeg verschepen, hetgeen aangetoond moet worden met een certificaat.
Dan is de vraag of je een fles daar kunt laten vullen. Je hebt een verloopstuk nodig en die koop je waarschijnlijk niet daar. Officieel mag er geen propaan in deze flessen en juist dat hebben ze daar, dus ook om die reden krijg je je fles niet gevuld, vermoed ik.
Dus hebben wij geen Campinggaz fles meegenomen. Ter plaatse een kleine fles vinden die in de gaskast past is ons ook niet gelukt, hoewel ze op het internet wel getoond worden.
We hadden een losse eenpits benzinebrander meegenomen, die goed werkt op ter plaatse verkrijgbare campingbenzine. Wel alleen buiten te gebruiken. Ook kun je bij Walmart eenmalige propaanflesjes kopen voor ca. $4 en daar een brander op schroeven. Dat is ook een redelijk goedkope manier. Voordeel is dat je buiten kunt koken.

Dat de standkachel en de koelkast het niet doen kan ook aan de accu's liggen, want bij te lage spanning doen ze niets. Bij lopende motor en werkende acculader zouden beide het misschien wel doen...

Het doek voor het hefdak heb je waarschijnlijk besteld bij Stoff am Stück. Ik heb na 4 maanden wachten juist dit weekend de bestelling geannuleerd omdat ze nog steeds geen datum kunnen noemen. Heel slecht, want ze beloven levering binnen 13 weken, wat natuurlijk ook al lang is.

Heb je de verzekering voor de VS al kunnen regelen? Dit kost veel Amerika-overlanders grote hoofdbrekens.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Re: meedenken (klein) klusproject

Bericht door JasperAnita »

wauw, super deze antwoorden!!
fijn dat er zoveel mensen zijn hier die mee willen denken, geeft weer wat vertrouwen

Wij gaan het weekend aan de bus klussen, dan geef ik weer een update :)
accu en waterpomp kunnen we in ieder geval vast gaan zoeken dus ;)
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Re: meedenken (klein) klusproject

Bericht door JasperAnita »

Even goed antwoorden :)
VerbalKint schreef: 06 okt 2019, 18:55 Als verwarming een klein straalkacheltje van circa 1500W.
Kun je op stroomplekken gebruiken als het per ongeluk erg koud wordt.
goed idee ja, maar ben bang dat we niet heel veel stroom zullen hebben...
Hanz schreef: 06 okt 2019, 17:10
JasperAnita schreef: 06 okt 2019, 13:33 - kraan; die doet het dus ook niet! Gaan de pomp vervangen :) Is daar toevallig ook een schema van?? Zijn veel draadjes :nuts
Groeten Jasper en Anita
Kijk eens in dit document vanaf pagina 20. SSP 136.pdf Is in de basis heel simpel. Voeding komt van zekering 2 (zekeringblokje naast keukenkast), gaat naar schakelaar in kraan en vandaar naar de waterpomp in de schoonwatertank achterin. De waterpomp is verbonden met massa. Dit massapunt zit op de wielkast achter de watertank (bruine draad). Je kunt daar goed bij als je de achterste bedplank verwijdert.
De rest van het document is wellicht ook handig om door te nemen.

Kijk, dank je wel! super fijn

odorf schreef: 06 okt 2019, 20:02 Ambitieus project! :toppie
En gevonden hoe we uberhaupt bij de koelkast moeten komen (rooster eronder open schroeven).
Dan weet je meteen hoe je bij de laadelectronica kan komen. Dit zit onder de koelkast. Stekker los, twee schroefjes losmaken en je schuift hem zo er uit.
Als de laadelectronica naar Henkk gaat is het misschien ook een goed idee om het koelkast- stuurkastje mee te geven. Dit zit op de deksel binnenin de zwarte kast boven de laadelectronica.

Heb je een gasfornuis of spiritus? Als het gas is zou ik zeker ook de gasslangen en drukregelaar vervangen.

Als het gas is, hoe doe je dat met Campinggas in de US of A?

Oja, maximale hoogte bedplank-dak is in het midden 8cm en aan de randen iets van 7cm. Comfortabel matras én dekbed lijkt mij wat veel. Vandaar dat PeterMV al met het idee van self-inflatables kwam.

Als je accu’s al langere tijd op iets meer dan 10 volt staan vrees ik het ergste voor je accu’s.

Veel succes!
Odorf
Dank je, zit veel weggestopt daar onder de koelkast ;)
we koken op spiritus, maar zijn van plan om daar iets los te kopen om voornamelijk buiten te koken. Niet zo'n groot fan van spiritus.

Het topic over het bed heb ik gevolgd ja. Misschien dan toch dekbed los beneden leggen tijdens het rijden... Wel belangrijk om goed te liggen, slapen er een half jaar op immers :)

brecht schreef: 07 okt 2019, 10:41 Eens met Odorf over de accu's: als ze al lang leeg staan (wat deed de bus voor jullie m kochten?) zijn ze waarschijnlijk klaar nu.

In de matrassen en slaappplekken vraag: er staat een heel topic over waar kinderen te slapen leggen en op welke manieren dat handig kan (en indien boven: hoe ze er dan niet uitvallen). Mijn ervaring met ons zoontje toen hij klein was en beneden sliep: wij konden binnen niks meer binnen tijdens zijn slaapjes! Was echt wel frustrerend. Ben blij dat hij nu boven slaapt en dat wij nog eens iets kunnen pakken, koken, anders doen binnen tijdens zijn slaapje.

uiteraard geheel afhankelijk van de situatie: je kind, heo en wanneer het slaapt en wat je zelf wilt. Maar tis wel iets om rekenign mee te houden.
Voor ons deed de bus ook dienst als camper. Maar van n raar oud en vies mannetje.... 12jr zelfde eigenaar, maar afgelopen jaren alleen gebruikt om in te slapen. Niet meer gekookt, verwarmd of koelkast gebruikt... We wisten bij koop dat die dingen het niet deden.

Inderdaad goed om over na te denken mbt zijn slaapplek.... misschien overdag wel boven. Er zitten al haken voor een netje oid
Gaan we in duiken :)
Multivan Generation schreef: 07 okt 2019, 12:57 Om onafhankelijker van 'the grid' te zijn, zou ik meteen 2 zonnepanelen van tussen de 60 en 100 watt op je dak leggen.

De accu's uitbouwen en voorzichtig met bijvoorbeeld een Ctek acculader opladen, en of anders op regeneratiestand zetten.. soort van laatste redmiddel..

Koelkast aansturing en lader meteen beide opsturen of brengen naar Henkk. Die zou ook nog naar je accu's kunnen kijken..
Voor je standkachel kun je bijvoorbeeld contact opnemen met forumlid Oskar..
Woont in regio Gorinchem..

Groeten Peter
we hebben 1 zonnepaneel aangeboden gekregen ja, zaten we over te denken. die panelen zijn dan vooral voor als je stilstaat toch. Tijdens het rijden laden de accu's toch weer op... Telefoon en camera laden we via usb-poort op (hopen we....moeten we dus ook nog controleren :nuts )


Dank jullie wel!
Genoeg stof om uit te zoeken, over na te denken en te checken :jump
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Re: meedenken (klein) klusproject

Bericht door JasperAnita »

autocaravana schreef: 07 okt 2019, 13:51 Drie maanden geleden heb ik mijn T4 terugverscheept vanaf Baltimore, na 13 maanden in Midden- en Noord-Amerika.
Gaaf!! Wij varen ook op Baltimore. Met Seabridge of RobertWWS gedaan?
Wij gaan heen met Robert en terug met Seabridge, omdat je daar tot een week van tevoren mag annuleren.
Wij hopen ons busje daar te verkopen...
autocaravana schreef: 07 okt 2019, 13:51 Als je nog een 110-220 omvormer zoekt, dan kan ik deze aanraden:
http://www.omvormer-omvormer.nl/content ... ORMER.html
Die van 500 Watt is in elk geval voldoende voor het laden. Geen föhn of zo in het stopcontact steken! Ook te bestellen bij Alcatronic.
Dank je! Hier moesten we inderdaad ook nog naar op zoek!
autocaravana schreef: 07 okt 2019, 13:51 Als de originele acculader er nog in zit dan moet je geen AGM accu kopen. Deze wordt onvoldoende opgeladen en zal het daarom niet al te lang volhouden, kan ik uit ervaring melden. De lader is afgestemd op gel-accu's.
Ik weet niet of er een 140Ah accu in past, in de nieuwere California's wel. Deze kost je minder dan 400 euro (gel).
Top! Gaan we verder uitzoeken :)


We koken op spiritus, dus met gasflessen hoeven we geen rekening te houden,
We willen daar inderdaad iets kopen, dachten aan een kleine bbq oid
Lekker buiten koken ja!
Kopen ook een tent voor eraan, dan hebben we wat meer ruimte als het regent en de kleine wilt spelen ;)

We hebben inderdaad besteld bij Stoff am Stuck....
Dan gaan we ook annuleren ja! Keek zo uit naar een tent met 3 ramen :(
pop-topshop heeft ze op voorraad, daar hebben we naartoe gebeld :)

Verzekering hebben we uitgezocht, duur!!!
Maar ja, moeten we nog wel afsluiten :)

Dank je voor je uitleg :proost
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: meedenken (klein) klusproject

Bericht door Multivan Generation »

zie dit topic:
viewtopic.php?f=23&t=61106&hilit=tentstof+vervangen

Daarin staan ook nog andere leveranciers vermeld van kant en klare tentstof.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: meedenken (klein) klusproject

Bericht door autocaravana »

Als je een hefdakdoek met drie vensters zoekt dan kun je terecht bij Buitenga. Zij doen ook de montage, dus daar zit een ander prijskaartje aan. Ik denk niet dat ze het doek los verkopen, maar je kunt wel op korte termijn de montage laten doen omdat ze ze op voorraad hebben.

Ik heb de verscheping via RobertWWS laten doen. Dat verliep alles correct, maar je moet wel 50% aanbetalen bij boeking, hetgeen sommigen als een nadeel zien. Er wordt altijd zeer snel gereageerd door Robert.

Verkopen van je bus in de VS aan een Amerikaan zal vermoedelijk niet lukken. De T4 met dieselmotor is daar nooit geïmporteerd, zodat het registreren gecompliceerd of onmogelijk zal zijn.
Canada geeft vermoedelijk een veel grotere kans.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: meedenken (klein) klusproject

Bericht door J vd Pal »

JasperAnita schreef: 07 okt 2019, 17:21 Kopen ook een tent voor eraan, dan hebben we wat meer ruimte als het regent en de kleine wilt spelen ;)
Heb ik voor je, een DWT Isola compleet met peesbevestiging en peesadapter voor makkelijk wegrijden.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: meedenken (klein) klusproject

Bericht door ThomasH »

Hallo Jasper,

Mooi hoor, 6 maanden met zijn drietjes op reis. En dan ook nog eens in Amerika. Een beslissing waar je vast geen spijt van krijgt en waar jullie de rest van je leven met plezier aan terugdenken. Wij zijn onlangs 3 maanden in Europa weggeweest met onze T4 1994 en onze 2 kleine kinderen. Absoluut een geweldige ervaring.

Het lijkt me dat jullie wel nog heel veel moeten doen in korte tijd. :nuts Genoeg vriendelijke mensen op t forum die met allerlei technische zaken kunnen en willen helpen gelukkig.

Wat betreft het slapen kan ik nog wel wat toevoegen. Reiswieg op de keuken is een fijne oplossing als je kindje nog klein is. Maar 8 maanden en tegen het eind van de reis 14 maanden betekent dat dat niet meer kan. Wat voor ons in die periode goed werkte is een opblaasbaar matras met opstaande rand tegen uitvallen, geklemd op de voorstoelen. Tussen de stoelen zetten we dan als extra ondersteuning/overbrugging een tas of iets anders uit de bus dat dan ook meteen opgeborgen was. Zo'n soort matras: Afbeelding.Neemt namelijk ook weinig ruimte in als je het niet gebruikt. Als jullie toch boven slapen, is het echter het allermakkelijkst om je kindje achter de bank te laten slapen. Dat is al een afgeschermde ruimte met een matras. Hoef je niets meer aan te doen. Geen tent nodig. Mocht je de bergruimte niet kwijt willen, of zelf beneden willen slapen MET je kindje bij je, dan kan ik je deze oplossing van harte anaraden: http://www.knusineenvolkswagenbus.nl/2018/07/31/extra/. Mocht je je kindje wel boven willen leggen dan kan je dit overwegen: http://www.knusineenvolkswagenbus.nl/20 ... /bovenbed/.

Mogelijk heb je er wat aan. Heel veel succes met de werkzaamheden de komende tijd!
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
JasperAnita
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 jun 2019, 20:50

Re: meedenken (klein) klusproject

Bericht door JasperAnita »

autocaravana schreef: 07 okt 2019, 18:42
Verkopen van je bus in de VS aan een Amerikaan zal vermoedelijk niet lukken. De T4 met dieselmotor is daar nooit geïmporteerd, zodat het registreren gecompliceerd of onmogelijk zal zijn.
Canada geeft vermoedelijk een veel grotere kans.
Wij hebben een site gevonden waar ze wel aangeboden worden :)
Ook de diesels dus
https://www.thesamba.com/vw/classifieds ... ESC&page=0
Is ook een forum bij net als dit. Worden daar dus ook lid, mocht er iets gebeuren in de VS...


Wat ik mij verder nog afvroeg
We hebben 3 led lampen in de camper. Deze doen het nog wel, doen die het niet op de accu dan? Want dan zouden ze het ook niet meer moeten doen als de accu overleden is (of verbruiken ze zo weinig, dat dat altijd nog wel kan?)
En als de koelkast het nog wel zou doen, zou die dan niet aangegaan zijn als we rijden en de accus dus wel 'opgeladen' worden?

Echt al zin in zaterdag! Dan gaan we weer verder :)
Jullie hebben ons echt nieuwe energie gegeven :jumpklap
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: meedenken (klein) klusproject

Bericht door brugseb »

LED verbruikt erg weinig, is vooral gevoelig aan teveel voltage.
Zoals eerder vermeld: als de accu's maar 10+ volt geven, dan gaat alvast de kachel in veiligheid en ik vermoed dat de frigo dan ook niet meer start; zou echt gaan voor een (preventief) onderhoud bij Henk.
Als je 13 volt krijgt aan de paal, dan zou je de frigo wel moeten kunnen starten via het display.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: meedenken (klein) klusproject

Bericht door autocaravana »

Oké, misschien dan toch wel T4 diesels geïmporteerd in de VS. Probleem zal waarschijnlijk dan toch zijn dat zo'n oude dieselmotor niet voldoet aan de wettelijke emissieregels en dat registratie van een tweedehands import om die reden lastig zal zijn.
Naar Canada moet het in elk geval wel lukken. Ik weet zelfs van een Canadees die via Marktplaats.nl in Nederland een T4 Exclusive 2.4D heeft gekocht, verscheept, geïmporteerd en geregistreerd.

Een andere site waar Westfalia's worden aangeboden in de VS is: https://www.gowesty.com/classifieds.php ... ch_phrase=
Vooral T3 Westfalia's gaan daar soms voor spectaculaire prijzen van de hand.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: meedenken (klein) klusproject

Bericht door VerbalKint »

Start en eindig je aan de Oostkust?
Oostkust is goedkoop, westkust veel duurder om te verschepen, mocht hij mee terug moeten.

Wat betreft Accu neem ik aan dat je sws verse meeneemt als je niet veel stroomkasten verwacht.
Je kunt vrij simpel zelf testen of alles werkt.
Sluit 1 nieuwe accu aan, meet voltage met een multimetertje, start bus, geef wat gas en kijk of het voltage stijgt. Als dat zo is laadt hij bij tijdens rijden. Doe dit ook bij netstroom etc. Bij mijn camper was de stroomverdeling van 220 om vage redenen niet doorgelust naar de lader...
Als je bovenstaande meet met een kapotte accu, krijg je nooit een fatsoenlijk beeld van het probleem.

Standkachel is eigenlijk een simpel apparaat, kan weinig stuk aan. Wel ff filter vervangen.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: meedenken (klein) klusproject

Bericht door jones »

Een kachel ontkom je echt niet aan.
Ik heb al een aantal keer in de Usa gekampeerd en op sommige overdag zeer warme plekken daalt de temperatuur s'nachts gewoon onder het vriespunt.
Daar zou ik zeker niet op bezuinigen, lijkt me zeker met die kleine anders echt niet te doen.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: meedenken (klein) klusproject

Bericht door brugseb »

Naar Canada moet het in elk geval wel lukken. Ik weet zelfs van een Canadees die via Marktplaats.nl in Nederland een T4 Exclusive 2.4D heeft gekocht, verscheept, geïmporteerd en geregistreerd.
hoi Jan, als je die van eind vorig jaar bedoelt, was wel degelijk een TDI... Verscheept vanuit Zeebrugge toen.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
idh
Berichten: 400
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: meedenken (klein) klusproject

Bericht door idh »

Vergeet ook niet je dieselpomp te ''reviseren''. Sommige willen nog wel een spontaan beginnen te lekken.... (bij de gashandel, busje ovaal en ring gaar). Onderdelen zijn daar niet voor een 2.4d! Zie ook je inbox. Wij kunnen ook hulp bieden bij het transport/invoeren/verkoop als jullie klaar zijn met de trip :knipoog
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Plaats reactie