Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mag dit van meneertje RDW?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door NS88 »

Multivan Generation schreef: 19 dec 2019, 07:43 Dat mag wel ja.
Soms past het niet bij rechter portierbak en schakelpookas is net even anders, maar dat is op te lossen.
Ik vermoed dat die schakelpook een probleem gaat zijn bij mij. wat is de oplossing?

@Hanz, bedankt voor je schema. Dit is handig als hij al eenmaal op kenteken staat idd.
Chewbacca schreef: 20 dec 2019, 09:05 Toen ik naar de RDW ging om mijn WV1 te keuren op camper had de keurmeester geen enkele interesse in dat schema... en kreeg ik alleen de twee voorstoelen op kenteken
Had je hem geprobeerd te keuren met zijwaartse banken ook?
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door jones »

Ik heb een wv1 kenteken.
Zafira bank als achterbank gebruikt. 5 zitplaatsen op kenteken.
Verhaal bij het rdw toen was dat afstand tussen voor en achterstoelen kleiner moest zijn dan 130 cm.
Zafira achterbank heeft in het midden een gordel dat was goed.
Indien geen gordel dan moest er zo'n soort strijkplank tussen de voorstoelen.
De buitenste zitplaatsen mocht geen gordel worden aangebracht.
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door Clarisse »

Ik heb me erg zorgen gemaakt dat het niet mocht, op basis van precies deze verhalen op het forum, want ook ik heb WV1, maar ik heb bij JWG Campers nagevraagd en bij de RDW en het enige belangrijke is dat de gordels deugdelijk aan het chassis bevestigd zijn (dat staat ook in hun tekst, mijn bus was een bedrijfsbus, dus had ook geen originele bevestigingspunten, maar dat hoeft dus ook niet). Ik heb een eigengemaakte bank in de normale kijkrichting achterin geplaatst, met drie heupgordels door het chassis laten bevestigen door JWG Campers en heb hem toen laten keuren in Groningen. Ze hebben goed gekeken, ook onder het chassis en waren tevreden en nu heb ik dus vijf i.p.v. twee zitplaatsen op kenteken, die gebruikt mogen worden tijdens het rijden en ook veilig zijn.
In mijn geval zit er achter de bestuurdersstoel nog een toilet, een keukenblok en schoonwatertanks en dan pas komt de (uitklapbare slaap)bank met die gordels.
Een dwarsbank lijkt mij zowel niet handig als ook gevaarlijker en minder lekker zitten tijdens het rijden (vind ik ook in een OV-bus).
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door NS88 »

ik ga puur voor de zijwaartse zit om op een makkelijke manier extra zitplaatsen op kenteken te krijgen. Daarna zal ik er hoogstwaarschijnlijk een vast bed in zetten. En mocht er ooit iemand zijwaarts meerijden, dan zal ik dat niet zijn. ik zit dan in een van de captain seats voorin:P haha. Kroos heb ik, voor zover ik weet, ook niet rondlopen. Dus degene die zijwaarts gaat zitten gaat op eigen initiatief:p

Ik zie het zelf niet zitten om verstevigingen in de bodemplaat voor een bank te maken etc. Als die er al wel in zaten was ik voor de bank in rijrichting gegaan hopende op een niet-wakkere-maandag-morgen RDW keuring.
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door NS88 »

Voordat ik begin met verder betimmeren, Allicht onderscheppen mensen problemen die ik over het hoofd zie?

plan is: Rechts zitbox/bank, Links zitbox/bank in zijwaartse richting. (om meer zitplaatsen op kenteken te krijgen)

In het midden een tafel die je kan laten zakken zodat het geheel een 2pers. bed wordt.
M'n plan was om de tafelpoot/scharnier vast te monteren aan de bodem, Ik weet alleen niet of dit mag i.v.m. rijden in zijwaartse richting met een 'vaste tafel' voor je snuffie :vraagteken :vraagteken

2e optie zou dan zijn om die midden plaat gewoon los te houden en over 1 bank kant te schuiven.

Afbeelding
Afbeelding
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door NS88 »

Mooi! En jouw banken zijn goedgekeurde zitplaatsen ook?
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door moosev »

Zo een opstelling heb ik ook, negen plaatsen op kenteken...
Pieternel
Berichten: 74
Lid geworden op: 23 nov 2015, 10:24

NIET SLIM !!!!

Bericht door Pieternel »

De RDW leest mee, je kunt wel vertellen hoe je de regels probeert te omzeilen,
de mensen die er werken zullen extra op gaan letten, nadat ze dit gelezen hebben
geen slapende honden wakker maken.Ik vertel dit omdat tijdens mijn werk
in het verleden,door bepaalde uitlatingen er anderen regels zijn gemaakt.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door Erdem50 »

moosev schreef: 12 jan 2020, 19:26 Zo een opstelling heb ik ook, negen plaatsen op kenteken...
Waarom zou je dit überhaupt willen? Ok je hebt 9 zitplaatsen op kenteken maar van z’n leven niet dat ik bij je instap.

Dit is gewoon gevaarlijk op deze manier.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door moosev »

Correct. Levensgevaarlijk. Maar dat zijn de regels van de RDW. Die heb ik niet verzonnen.
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door Lutra »

Erdem50 schreef: 29 jul 2020, 18:44
moosev schreef: 12 jan 2020, 19:26 Zo een opstelling heb ik ook, negen plaatsen op kenteken...
Waarom zou je dit überhaupt willen? Ok je hebt 9 zitplaatsen op kenteken maar van z’n leven niet dat ik bij je instap.

Dit is gewoon gevaarlijk op deze manier.
+1
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door peetjeadhdtje »

Erdem50 schreef: 29 jul 2020, 18:44
moosev schreef: 12 jan 2020, 19:26 Zo een opstelling heb ik ook, negen plaatsen op kenteken...
Waarom zou je dit überhaupt willen? Ok je hebt 9 zitplaatsen op kenteken maar van z’n leven niet dat ik bij je instap.

Dit is gewoon gevaarlijk op deze manier.
Dat gebruik je als je met je 8 campingvrienden in het 15 km verderop gelegen dorp gaat uiteten
Dan hoeft er maar een de BOB te zijn.

Om er met 9 man mee over de autoweg mee te rijden zou ik ook niet doen.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door J vd Pal »

Enig idee wat er gebeurt met die vrienden als je met 50 km per uur frontaal wordt aangereden? Met een beetje geluk heb je dan nog steeds een 9 pers bus nodig, waarschijnlijk kan je daarna met aanmerkelijk minder zitplaatsen toe.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door Erdem50 »

Dus drinken is belangrijker dan veiligheid. Al ga je 50km/u kan je een dodelijk ongeluk krijgen.

Maar iedereen zijn eigen verantwoording natuurlijk.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Mag dit van meneertje RDW?

Bericht door peetjeadhdtje »

Je bent jong en je wil wat. Je kunt ook met 9 man over een onverlichte drukke weg 15 km retour naar de camping lopen. Ik weet niet wat veiliger is.

Maar inderdaad: Ik denk ook dat posts als deze het goed doen op de interne RDW whats app groepjes.
Plaats reactie