Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Taxatiewaarde VS dagwaarde

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
ikfiets
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 okt 2016, 16:10

Taxatiewaarde VS dagwaarde

Bericht door ikfiets »

Beste allen,
Mijn 3 jaar aankoopwaardegarantie bij de NKC verzekering zijn voorbij. Nu kan ik een taxatie voor 140 euro laten doen voor 5 jaar taxatiewaardegarantie (of niet, dan blijft ie voor de dagwaarde verzekerd). Mijn vraag is wat wijsheid is.
Vw t4 caravelle 2002 met california ombouw door Josh Schippers, aankoop april 2017 voor 21500,-
allrisk verzekerd

Zou de dagwaarde lager zijn dan de taxatiewaarde? En is allrisk verzekeren eigenlijk nog wel nodig? Daarbij wil ik m binnen een jaar gaan verkopen, is het dan handig dat ie recent getaxeerd is?

Graag jullie mening.

Groet Jeroen
Laatst gewijzigd door ikfiets op 17 apr 2020, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Taxatiewaarde VS dagwaarde

Bericht door Hanz »

Als de camper in goede staat verkeert en er netjes uitziet dan zal de taxatiewaarde vrijwel zeker hoger zijn dan de dagwaarde. Ik heb mijn California recent weer laten taxeren en voor 5 jaar all-risk verzekerd tegen taxatiewaarde. De taxatiekosten zijn uitgesmeerd over die 5 jaar maar een paar euro per maand. En het is wel een lekker rustig idee dat wat er ook gebeurt met de camper, je altijd nog een fatsoenlijk bedrag terug krijgt.
Zeker als je veel in het buitenland reist waar het niet altijd eenvoudig is om de schade te verhalen op de andere partij, als die al bekend is.
En, zoals al gezegd, bij verkoop is een onafhankelijke taxatiewaarde een sterk onderhandelingspunt en verdien je daarmee de taxatiekosten waarschijnlijk al weer terug.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
ikfiets
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 okt 2016, 16:10

Re: Taxatiewaarde VS dagwaarde

Bericht door ikfiets »

Ok, dank voor de reacties. Dan lijkt me laten taxeren een goede keuze.
Groet, Jeroen
ikfiets
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 okt 2016, 16:10

Re: Taxatiewaarde VS dagwaarde

Bericht door ikfiets »

Ik heb de camper inmiddels laten taxeren. Is een recente taxatiewaarde gelijk aan de marktwaarde/vraagprijs?
Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Taxatiewaarde VS dagwaarde

Bericht door bvddobb »

ikfiets schreef: 15 apr 2020, 20:29 Is een recente taxatiewaarde gelijk aan de marktwaarde/vraagprijs?
Als het goed is wel, natuurlijk!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Taxatiewaarde VS dagwaarde

Bericht door Hanz »

Ja, de taxatiewaarde is het bedrag dat je zou moeten betalen om bij schade of verloren gaan een gelijkwaardige camper terug te kopen. Dus de huidige marktwaarde.
Dit in tegenstelling tot de dagwaarde waarbij op basis van leeftijd en kilometerstand wordt afgeschreven op de oorspronkelijke nieuwprijs.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
ikfiets
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 okt 2016, 16:10

Re: Taxatiewaarde VS dagwaarde

Bericht door ikfiets »

Ok. Dan vind ik de taxatiewaarde te laag. Want daar koop ik geen dezelfde voor terug als ik zo nog de huidige vraagprijzen kijk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Taxatiewaarde VS dagwaarde

Bericht door Hanz »

Vraagprijs en de prijs waar je hem uiteindelijk voor koopt is niet altijd hetzelfde. Daar kan nog onderhandelingsruimte tussen zitten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Taxatiewaarde VS dagwaarde

Bericht door Multivan Generation »

ikfiets schreef: 16 apr 2020, 08:01 Ok. Dan vind ik de taxatiewaarde te laag.
Dat kun je vinden,
maar tussen een actuele waarde van je huidige omgebouwde bus, wat jij hem waard vindt en kijkend naar vraagprijzen voor originele exemplaren, daar kan enige discrepantie zitten ja..

Waarop is jouw bus dan nu getaxeerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ikfiets
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 okt 2016, 16:10

Re: Taxatiewaarde VS dagwaarde

Bericht door ikfiets »

Hij is nu getaxeerd op 17500,-.(incl. accessoires) Het is inderdaad geen originele california, maar een caravelle met california interieur en nieuw westfalia hefdak (ombouw door Josh Schippers Dalfsen). Ik kan inderdaad niet vergelijken met een originele California, die zijn een stuk duurder. Ik heb m voor 21500,- aangeschaft in 2017 (Schippers' busjes zijn prijzig).
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Taxatiewaarde VS dagwaarde

Bericht door Hanz »

Als je goed kijkt zie je dat er geen 'California' staat maar 'California Freestyle'. En de verkoper heeft inderdaad een heel vrije stijl gebruikt om van een Transporter een California te maken. De prijs is inderdaad zwaar overvraagd voor dit 'sublieme' zelbouwgeval.

Maar voor de discussie in dit topic is het wel interessant als de topic starter kan aangeven hoeveel de taxatiewaarde is geworden en welke prijzen hij ziet voor vergelijkbare campers. Als de aankoopwaardegarantie 18.500 was dan ben ik wel benieuwd hoeveel de waarde gezakt is in 3 jaar.
Mijn eigen California ging in 5 jaar van 16.800 naar 15.000. Beide bedragen zonder accessoires omdat de accessoires in de loop van die 5 jaar nogal gewijzigd/aangevuld zijn.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Bartzagato
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
Locatie: Mol - België

Re: Taxatiewaarde VS dagwaarde

Bericht door Bartzagato »

Taxateurs zijn als advocaten. Elk heeft zijn specialiteit.
Je moet dus goed zien dat je de juiste hebt.
Een goede maatstaf is gekende referenties (ook weer van zelfde soort voertuig).
Een sportwagen is geen campervan, net als een peperdure 300SL gullwing geen opel Corsa uit '89 is. Een taxateur moet de verschillende specifieke kenmerken goed kennen en dus punten geven op originaliteit en volledigheid. En ik kan me voorstellen dat een sportwagentaxateur naar mijn T4 California van 91 komt kijken met zijn vlotte 336000kms, hier vlak op z'n bek gaat door onkunde. Hij zal vallen over de kmstand, maar het volledige originele en in perfect werkende staat interieur niet naar waarde kunnen inschatten. En met een beetje internetgegoogel ga je er niet komen me dunkt.

Maar met een goede taxatien, moet je bij verlies/diefstal/ongeval dezelfde terug kunnen kopen. Dus taxatiewaarde zou toch in de richting van de dagwaarde moeten zitten. Hou er wel rekening mee dat prijzen op de zoekertjes van 2dehands-sites meestal wat ruimte hebben. En de prijzen van dealers - professionelen bevatten natuurlijk ook garantie en grote beurten of whatsoever.

Ik heb mijn originele Cali gekocht 2jaar geleden voor geen 7k. Heb er ondertussen wat geld tegen gemikt en zelf veel gedaan en zit nu op een mooie 9.5k wat in het hok zit.

Vermoedelijk gaat de markt van campers in het algemeen dit jaar stijgen - gezien de Corona en de daarbij hangende gesloten grenzen. Dus koester je busje maar goed, je gaat er mooi van kunnen genieten. Iedereen gaat een campertje willen om toch wat vakantie te genieten dichtbij.
1991 VW T4 California - 2.4d - :campingT4
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi - :T4politie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Taxatiewaarde VS dagwaarde

Bericht door Hanz »

Bartzagato schreef: 17 apr 2020, 11:38 Maar met een goede taxatien, moet je bij verlies/diefstal/ongeval dezelfde terug kunnen kopen. Dus taxatiewaarde zou toch in de richting van de dagwaarde moeten zitten.
Dagwaarde wordt berekend op basis van oorspronkelijke cataloguswaarde, leeftijd, staat van onderhoud en eventuele accessoires. Voor 'normale' auto's is dat ongeveer de vervangingswaarde, hoewel je meestal nog zo'n 10% meer moet betalen voor een vergelijkbare auto omdat de handelaar er ook iets aan wil verdienen. Maar bij sommige categorieën auto's gaat deze berekening niet op omdat ze exclusief zijn of erg gewild. Bijvoorbeeld oldtimers, exclusieve sportwagens en sommige soorten campers. In die gevallen kan de taxatiewaarde een stuk hoger uitvallen dan de dagwaarde en meestal kan je voor de dagwaarde ook niet een vergelijkbaar exemplaar terug kopen. De taxateur kijkt namelijk ook hoe de markt voor dat soort auto's er op dat moment uitziet. Daarom is een taxatiewaarde ook beperkt geldig want die markt kan natuurlijk weer veranderen. Dus dat de taxatiewaarde in de richting van de dagwaarde moet zitten gaat echt niet altijd op.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie