Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

distributieriem vervangen California Club 1994

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

distributieriem vervangen California Club 1994

Bericht door Oudbusje »

Wij hebben een California club uit 1994 gekocht en zijn hem langzaamaan aan het opknappen. Nu twijfelen we over de distributieriem. De riem is vervangen bij 226.000 km en er staat nu 286.000 km op de teller. Ik heb gelezen dat de riem iedere 120.000 km moet worden vervangen dus dat zit goed. Later nog ergens gelezen dat dit later is aangepast naar 90.000 km maar ook dan zitten we nog goed. Nou zit ik alleen met de leeftijd. Het is inmiddels negen jaar geleden dat de riem is vervangen en overal wordt 5 jaar geadviseerd. Ik lees ook dat het advies is en niet zoals bij het aantal kilometers is aangegeven.

Wat zouden jullie doen?

Sammy
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: distributieriem vervangen California Club 1994

Bericht door Multivan Generation »

Vervangen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: distributieriem vervangen California Club 1994

Bericht door Snautzer »

En ook de waterpomp krukas keerring etc gelijk meenemen. Wat voor motor zit er in die club?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: distributieriem vervangen California Club 1994

Bericht door Hanz »

Gezien de leeftijd van de riem direct vervangen. Anders is er een goede kans dat al je opknapwerk voor niets is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: distributieriem vervangen California Club 1994

Bericht door Oudbusje »

Ai. Daar was ik al bang voor. Dan moeten we er maar aan gaan geloven. Ik lees bedragen van 750-950 euro. Klopt dat volgens jullie een beetje voor genoemde werkzaamheden?

De motor van onze California Club is een diesel 2.4 liter, 5 cylinder, 57 KW (78 PS).

We hebben deze: http://www.westfaliat4.info/html/1992_v ... forni.html in Jamaica Blue.
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: distributieriem vervangen California Club 1994

Bericht door Oudbusje »

Weet je ook welke riemen dat zijn?

Het opknappen begint wel op te lopen in de kosten tot nu toe gedaan:
- Heel grondig schoongemaakt. Dat was volgens mij al 10 jaar niet gedaan.
- Nieuwe wieldoppen erop gezet
- Achter bumper vervangen
- Gasinstallatie laten controleren
- Huishoudaccu en acculader vervangen
- Luifeldoek vervangen (voor een prikkie een vervangend doek op de kop kunnen tikken)
- Zowat alle lampjes vervangen (ik moet alleen nog een tl lampje vervangen, kan ik hier zomaar led inzetten)?

De koelkast doet het, ik ben nu bezig met de vuil- en schoonwatertank. De kraan is aan de onderkant gebroken. De kop lijkt nog goed maar het geheel doet het niet. Morgen maar eens onderzoeken op het waterpompje het nog doet want een nieuwe kraan is best duur.
Laatst gewijzigd door Oudbusje op 27 jun 2020, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: distributieriem vervangen California Club 1994

Bericht door Snautzer »

Oudbusje schreef: 27 jun 2020, 17:29 Ai. Daar was ik al bang voor. Dan moeten we er maar aan gaan geloven. Ik lees bedragen van 750-950 euro. Klopt dat volgens jullie een beetje voor genoemde werkzaamheden?

De motor van onze California Club is een diesel 2.4 liter, 5 cylinder, 57 KW (78 PS).

We hebben deze: http://www.westfaliat4.info/html/1992_v ... forni.html in Jamaica Blue.
Je moet goed kijken welke werkzaamheden er precies verricht worden voor welke prijs. En met welk materiaal.
Beter goed spul en alles, dan lekker cheap maar volgende maand iets moeten doen wat eigenlijk al gedaan had kunnen zijn.
Voorbeeld distributie vervangen, niet de waterpomp en ook niet terug op tijd zetten. Komt vaak voor. Goedkoop
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: distributieriem vervangen California Club 1994

Bericht door Hanz »

Oudbusje schreef: 27 jun 2020, 17:41 - Zowat alle lampjes vervangen (ik moet alleen nog een tl lampje vervangen, kan ik hier zomaar led inzetten)?
Niet helemaal zomaar, er moet wel iets aangepast worden maar het is wel een eenvoudig klusje. Hier het topic hoe ik het gedaan heb. Even helemaal doorlezen, ik heb in eerste instantie ook spanningsregelaars ingebouwd maar dat gaf storing met de waterkraan. Daarom er later weer uitgehaald. Zonder spanningsregelaars is het overigens nog een stuk eenvoudiger.
viewtopic.php?p=391594#p391594
Oudbusje schreef: 27 jun 2020, 17:41 De kraan is aan de onderkant gebroken. De kop lijkt nog goed maar het geheel doet het niet. Morgen maar eens onderzoeken op het waterpompje het nog doet want een nieuwe kraan is best duur.
Afgebroken kraan is een bekend euvel, komt doordat de klep dicht gedaan wordt als de kraan nog niet in de houder zit.
Als er geen delen ontbreken maar de kraan alleen gebroken is dan kan je hem waarschijnlijk nog wel lijmen.
Een haperende watervoorziening kan verschillende oorzaken hebben: kapotte of vervuilde pomp, slechte massaverbinding van de pomp, kapotte zekering, slechte aansluiting van de draden op de kraan, kapotte schakelaar in de kraan.
Eerst alle andere zaken controleren voordat je de kraan vervangt want die is inderdaad prijzig.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie