Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke luifel T4?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
DavidJohn
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 12:05

Welke luifel T4?

Bericht door DavidJohn »

Hoi!

Ik wil graag een luifel voor m'n T4 (korte wielbasis) camper. Op dit moment gebruik ik een DD-Tarp van 3x3 maar is een cru om goed te spannen, plus bij regen valt er toch water tussen bus en luifel. Wat ik zoek is een railsysteem + luifel waarbij ik de luifel makkelijk in kan schuiven en vast kan zetten met twee tentstokken. Voorkeur heeft een rail die niet geboord hoeft te worden. Red ik zoiets voor om en nabij 150,-?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke luifel T4?

Bericht door Multivan Generation »

Je bedoeld zo iets als in dit filmpje.. vermoed ik.

[media] [/media]

Daarin zetten we een brandrup toprail vast tegen een auto.

Qua materiaalkosten ga je het met 150 euro niet redden. Ik schat eerder 220 euro en dan moet hij er nog tegenaan en die uren moet je natuurlijk ook rekenen..

Er zijn andere profielen te verkrijgen voor een fractie van de prijs, maar die hebben een lager profiel, waardoor het water afvoerend vermogen veel geringer is.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Welke luifel T4?

Bericht door RoelandZ »

Ik heb 2 weken geleden een brandrup toprail en spoiler gekocht voor een t4 bij campercentrum Amersfoort.

De kosten waren 181,90 euro

Die zit wel vast met schroeven en kit.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke luifel T4?

Bericht door Multivan Generation »

RoelandZ schreef: 30 jun 2020, 08:43 Ik heb 2 weken geleden een brandrup toprail en spoiler gekocht voor een t4 bij campercentrum Amersfoort.

De kosten waren 181,90 euro

Die zit wel vast met schroeven en kit.
En daarbij komt dan nog:
Plakband, schuurpapier, activator, primer, kit, handschoenen. Dus die 220 is niet zo heel ver naast de werkelijke kosten.

kit: 17 euro
activator: 10 euro
Primer: 12 euro
rol fatsoenlijke tape: 3 euro

Als de topic starter het wil, dan zoek ik even naar andere profielen.
EDIT: zo iets als dit is ook mogelijk:
https://zeildoekshop.nl/17-aluminium-profiel

@RoelandZ, die schroeven zijn tegenwoordig niet meer nodig, wel gemakkelijk bij plaatsen om de rail er naar toe te trekken tijdens montage/drogen, maar is in principe met de huidige kit-systemen, niet meer noodzakelijk.

Linkje: https://www.werkenmetmerken.nl/nl/sika- ... ustrie/c/1
Ik heb met deze firma goede ervaring en snelle levering :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Stephan80
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 dec 2019, 17:37

Re: Welke luifel T4?

Bericht door Stephan80 »

ik heb met schroefjes en kit een simpele rails gemonteerd die bij de a-stijl mee buigt met de vorm van de bus om een 295 cm brede luifel van dorema op te kunnen schuiven.
totale kosten inclusief luifel van 109 euro was 160 euro.
Pieternel
Berichten: 74
Lid geworden op: 23 nov 2015, 10:24

Re: Welke luifel T4?

Bericht door Pieternel »

Ik heb een paar weken geleden bij Obelink een magneetadapter gekocht.
we hebben het nog niet gebruikt, ik denk dat het werkt.Hij is 3 meter,
je hebt 3 bevestigingen om het eventueel over de bus te trekken.
:driveT5
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Welke luifel T4?

Bericht door J vd Pal »

Het grote nadeel van dit soort luifels vind ik dat je ze niet kunt gebruiken als de ondergrond hard is. Met twee steuntjes aan de zijkant van de bus kan ik overal mijn luifel gebruiken.
IMG-20200510-WA0002.jpg
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Welke luifel T4?

Bericht door odorf »

Pieternel schreef: 30 jun 2020, 17:30 Ik heb een paar weken geleden bij Obelink een magneetadapter gekocht.
we hebben het nog niet gebruikt, ik denk dat het werkt.Hij is 3 meter,
je hebt 3 bevestigingen om het eventueel over de bus te trekken.
:driveT5
Is dat zo’n lange strook canvasachtig materiaal met daarin de magneten in 3 stroken?? (Met losse kunststof dubbele gootjes die in twee pezen passen) Ik heb deze, of een soortgelijke variant al een tijdje. Bij mijn variant schiet de hechtkracht van de magneten echt te kort.

Ik had deze bedacht om mijn bustent makkelijker los te kunnen koppelen. Maar hij glijdt erg makkelijk van mijn dak. Alle 3 de stukken moeten bij het plaatsen echt volledig vlak op het dak aansluiten. Zo gauw als een deel een beetje ruimte krijgt zakt het geheel naar de grond. En dan heb ik het ook nog eens toevallig met volledig windstil weer gebruikt. Met een beetje wind is dit volgens mij helemaal rampzalig spul.

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Welke luifel T4?

Bericht door J vd Pal »

jan2009 schreef: 30 jun 2020, 21:55
J vd Pal schreef: 30 jun 2020, 18:46 Het grote nadeel van dit soort luifels vind ik dat je ze niet kunt gebruiken als de ondergrond hard is. Met twee steuntjes aan de zijkant van de bus kan ik overal mijn luifel gebruiken.

IMG-20200510-WA0002.jpg
Met de juiste haring is dat geen enkel probleem.
https://www.bever.nl/p/umefa-rotspen-23 ... gK_DPD_BwE
Probeer masr eens op de Brouwersdam (100% asfalt) kom je echt niet in.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
DavidJohn
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 12:05

Re: Welke luifel T4?

Bericht door DavidJohn »

Stephan80 schreef: 30 jun 2020, 10:18 ik heb met schroefjes en kit een simpele rails gemonteerd die bij de a-stijl mee buigt met de vorm van de bus om een 295 cm brede luifel van dorema op te kunnen schuiven.
totale kosten inclusief luifel van 109 euro was 160 euro.
Kan je me vertellen wat voor onderdelen je precies hebt gebruikt en waar je die gekocht hebt? Dit klinkt prijstechnisch interessant.

Zo'n brandrup rail vastlijmen zie ik ook nog wel zitten. Kan je met zo'n brandrup elke gewenste luifel inschuiven? Hebben jullie suggesties waar zo'n rail plus bijbehorende luifel te kopen?

Bedankt voor alle reacties so far!
Pieternel
Berichten: 74
Lid geworden op: 23 nov 2015, 10:24

Re: Welke luifel T4?

Bericht door Pieternel »

Odorf, dat is inderdaad bijna hetzelfde, er zitten aan die strook drie punten om een scheerlijn over het dak te trekken,
voor de stevigheid, we zullen het meemaken, we gaan deze zomer ermee weg. :driveT5
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke luifel T4?

Bericht door Multivan Generation »

DavidJohn schreef: 30 jun 2020, 23:01
Zo'n brandrup rail vastlijmen zie ik ook nog wel zitten. Kan je met zo'n brandrup elke gewenste luifel inschuiven? Hebben jullie suggesties waar zo'n rail plus bijbehorende luifel te kopen?

Bedankt voor alle reacties so far!
Ja daarin kun je iedere gewenste luifel schuiven.
Die rail kun je kopen en ophalen bij het VW campercentrum in Amersfoort, die hebben ze daar in voorraad liggen.

Vraagje: waarom is de voorkeur voor een rails die niet geboord hoeft te worden?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Welke luifel T4?

Bericht door Hanssyncro »

Je kunt ook een caravanrail gebruiken en in de dakgoot plakken. Je schuift 'm er dan zo in. Hebben wij jaren gedaan voor we de cassetteluifel kochten. Is denk ik de goedkoopste en simpelste oplossing.
Groetjes, Petra
DavidJohn
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 12:05

Re: Welke luifel T4?

Bericht door DavidJohn »


Vraagje: waarom is de voorkeur voor een rails die niet geboord hoeft te worden?
Met name omdat ik een kast ingebouwd heb in m'n bus waardoor ik van binnenuit niet goed meer bij dat stuk dak kan. + gewoon spannend om te boren ;)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke luifel T4?

Bericht door Multivan Generation »

DavidJohn schreef: 01 jul 2020, 10:43

Vraagje: waarom is de voorkeur voor een rails die niet geboord hoeft te worden?
Met name omdat ik een kast ingebouwd heb in m'n bus waardoor ik van binnenuit niet goed meer bij dat stuk dak kan. + gewoon spannend om te boren ;)
Dat is dus geen issue, omdat de meestal bijgeleverde schroefjes een mm of 10-13 lang zijn, en van het zelf-tappende soort.
Je hoeft er dan dus niet meer bij te kunnen vanaf de binnenzijde. En de gebruikte kit houdt , mits goed aangebracht, vocht ook buiten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie