Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zelfbouw (budget)

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Zelfbouw (budget)

Bericht door rommelt_wat_aan »

Halo allemaal,

Ik wil binnenkort een bus aanschaffen en deze tot eenvoudige camper ombouwen. Voordat ik me er helemaal blanco in stort zou ik graag even mijn plan met jullie delen. Alle tips, ervaring en adviezen zijn meer dan welkom!

Budget bus
Aangezien het m’n eerste ombouw wordt en waarschijnlijk veel fouten ga maken wil ik simpel beginnen.

• Volkswagen T4
• Max €1500
• Diesel
• Geen draaistoel(en)
• Dubbele cabine (twijfel hier nog over ivm isolatie)

Indeling ga ik pas bedenken als ik de bus daadwerkelijk heb. Zijn er hier op het forum posts misschien schetsen/bouwtekeningen van T4 indelingen?

Schorsen
Snelheid afbouw is niet van belang dus idee is om de bus een jaar te schorsen. En evt de keuring aan huis te laten uitvoeren. Wel is er een goede kans dat ik binnen een jaar ga verhuizen. Kan ik de bus na schorsing met een dagverzekering verplaatsen?

Budget inbouw
Aangezien ik ook met een goedkope bus start zal ook de inboedel budget zijn (marktplaats, kringloop, sloop caravan etc). Vind het ook wel leuk om daar creatief mee om te gaan.

:driveT4
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door odorf »

https://www.weetjewel.com/tips_en_trucs ... ijving.htm

https://www.weetjewel.com/tips_en_trucs ... rieur.htm

https://www.weetjewel.com/tips_en_trucs ... amper2.htm

En verder staan er hier echt heel veel ombouwprojecten waar je inspiratie uit kunt halen. Misschien is het handig om de zoekfunctie (rechtsboven vergrootglasje) te gebruiken.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door rommelt_wat_aan »

Bedankt odorf :toppie

Ja zoekfunctie heb ik ontdenkt! Maar juist omdat het er zoveel zijn zag ik door de bomen het bos niet meer. Dus hoop op deze manier wat bookmark pareltjes te ontfutselen ;)
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door odorf »

Ik zou zeker niet alleen op T4 zoeken, maar ook bij de T5 en T6 buren kijken. En soms vind je bij ‘projecten’ de uitgebreidere verslagen.

MickelMoen is een mooi voorbeeld;
viewtopic.php?f=13&t=30170

Zeker niet altijd ‘budget-oplossingen’. Maar het concept met uittreklades onder het bed is in iedere prijsklasse uit te voeren en nét effe anders en slim. :toppie

En nog een T5;
viewtopic.php?f=13&t=61045

T4;
Jan2009 heeft een hele nette min of meer ‘Basic’ camper gemaakt;
viewtopic.php?f=12&t=26491

En bijvoorbeeld BlueStar;
viewtopic.php?f=12&t=44722

Zomaar een greep uit de ombouwen naar camper.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door Hanz »

Is 1500 euro het budget voor aanschaf van de bus of voor de ombouw tot camper? In beide gevallen lijkt het mij een krap budget.
Om te zijner tijd voor kwarttarief wegenbelasting in aanmerking te komen moet er een hefdak of pop-up dak in komen, dat is over het algemeen niet goedkoop. Of je moet een bus nemen met vast verhoogd dak.
En de dubbele cabine, wil je die laten zitten? Bedenk wel dat de totale camperinriching dan in het deel achter de dubbele cabine moet komen. Dus twee zitplaatsen, een tafel, een keuken, opbergruimtes en een slaapplaats voor twee personen. Dat wordt wel erg krap. De eerste actie van zelfbouwers is vaak de dubbele cabine eruit slopen om ruimte te maken.
Lees ook dit topic eens door over eisen die aan de inrichting van een camper worden gesteld: viewtopic.php?f=23&t=52941
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door T4-Zaandam »

Ik ben zelf ook nog steeds aan het kijken voor een T4, en zal uw budget ombouw project zeker volgen. Ik weet echter nog steeds niet precies wat ik wil dus blijft het leuk om te kijken.

1500 is wel weinig voor een T4, dat is het eerste wat ik merkte toen ik ging zoeken.. Ze zijn dúúúúúúr zelfs met bijna 5 ton op de klok staan er vraagprijzen van om en nabij de 4000, en dan moet je hem nog ombouwen.

Maargoed, ik wens u veel succes. En probeer een 2.5tdi te scoren, dat zal men sowieso hier zeggen.
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door peetjeadhdtje »

Dat geld voor dat pop up dakje zal toch uitgegeven moeten worden denk ik.
En die tdi is ook niet zaligmakend indien je een beperkt budget hebt.

Ik rijd rond met een ouwe 1.9 td met daarachter een 850 kg zware caravan.
Inderdaad, je vliegt er niet mee de berg op in Luik, maar ik rijd er wel mee door de alpen en pyrenees. Verbruik 1:10 met caravan
Er staat nu 350 dkm op en heeft me 1 keer in de steekgelaten bij woonwerkverkeer met versletenkoppeling.
Ervoor had ik een gechipte tdi en was het een en al racing en bekeuring.
Heb je beperkt budget en ben je een rustige rijder heb je aan onderstaand busje bv voldoende.
Indien je kunt kiezen tussen een 1.9 td en 2.5 zonder turbo zou ik weer voor de 1.9td gaan wan die verbruikt minder.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/vol ... ousPage=lr
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door freek »

Wij zijn eind mei begonnen met de ombouw van onze t4 tdi syncro van DC met grijs kenteken naar camper. Hij is nu klaar maar het was een flinke klus waar we met z'n 4en hard aan hebben gewerkt. Auto is sinds 2006 in ons bezit en is nog veel te goed om weg te doen. Schatte de dagwaarde voor ombouw in op 1500,- mede door de kmstand van 600.000. Maar hij rijdt nog als nieuw en we hebben nooit grote reparaties gehad. Ik moet de bonnetjes nog eens optellen maar ik vermoed dat we er toch wel minimaal 3500,- aan hebben besteed. Het hefdak hebben we laten doen (plm 1500,-). Het is een 2 persoons camper geworden. De banken zijn lades en kan je uitschuiven tot 2 persoonsbed. We hebben ons flink uitgeleefd op ledverlichting en houten betimmering ;-).
Bijlagen
IMG-20200724-WA0005.jpg
IMG-20200724-WA0007.jpg
2.jpg
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door freek »

ps we hebben heel veel aandacht (en geld) besteed aan de geluid- en warmteisolatie met Noico en Armaflex. Groot nadeel van de transporter vonden we namelijk het hoge geluidsniveau.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door Snautzer »

Mooi werk Freek en consorten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door Multivan Generation »

@Freek, insta-waardige foto's :toppie nice
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door rommelt_wat_aan »

Hanz schreef: 03 aug 2020, 20:52 Is 1500 euro het budget voor aanschaf van de bus of voor de ombouw tot camper? In beide gevallen lijkt het mij een krap budget.
Om te zijner tijd voor kwarttarief wegenbelasting in aanmerking te komen moet er een hefdak of pop-up dak in komen, dat is over het algemeen niet goedkoop. Of je moet een bus nemen met vast verhoogd dak.
En de dubbele cabine, wil je die laten zitten? Bedenk wel dat de totale camperinriching dan in het deel achter de dubbele cabine moet komen. Dus twee zitplaatsen, een tafel, een keuken, opbergruimtes en een slaapplaats voor twee personen. Dat wordt wel erg krap. De eerste actie van zelfbouwers is vaak de dubbele cabine eruit slopen om ruimte te maken.
Lees ook dit topic eens door over eisen die aan de inrichting van een camper worden gesteld: viewtopic.php?f=23&t=52941
Hanz goede vragen, ik ben inderdaad niet duidelijk in mijn eerste post. Het budget €1500 is voor aanschaf bus. Budget inboedel ca. €1000.
Dubbele cabine voor de ramen, zodat ik de ramen er niet zelf in hoef te zetten. De cabine zelf wil ik er idd uit halen.

Is een hefdak een harde vereiste? Las het meer als optioneel op de belastingdienst website. Zijn prijzige grappen die hefdaken. Zijn er (hogere) bussen die niet zo'n hefdak nodig hebben? Zoals een MB Sprinter?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door Multivan Generation »

Succes met aan rommelen.

Camper: voor de RDW geen hefdak nodig, voor Belastingdienst ook niet; maar dan rijdt je op 'vol-tarief' qua houderschaps belasting.

Wil je op kwart-tarief rondrijden, dan moet je aan de sta hoogte eis voldoen.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door Snautzer »

Zeker, maar dat had je kunnen lezen in de link die Hanz je gaf. :zwaai
freek
Berichten: 683
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Zelfbouw (budget)

Bericht door freek »

Multivan Generation schreef: 04 aug 2020, 10:47 @Freek, insta-waardige foto's :toppie nice
Dankje Peter, ze staan ook op instagram. Er is ook een filmpje gemaakt ;-)
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie