Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoudaccu en electra camper t4 30 jaar oud ongeveer

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
ingrid123
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2019, 12:36

Huishoudaccu en electra camper t4 30 jaar oud ongeveer

Bericht door ingrid123 »

Is er adresje om de huishoudaccu’s te installeren? En hele systeem na te kijken/ repareren?
Toen ik de camper kocht werd aangegeven dat huishoudaccu niet best was, en vervangen moest worden.
2 grote accu’s gekocht, en erin geplaatst op plek waar hoorde. Eerste tijd deed alles het in de camper; ijskast, waterpompen en licht. Kon niet opladen met gewoon stroom, dus alleen rijdend.
Eerlijk gezegd camper alleen in gereden afgelopen tijd ( Corona) dus niets gebruikt van huishoudaccu’s.
Wel wekelijks mee gereden.
2 dagen terug kon bus niet starten, Anwb erbij, accu leeg. Volgens de monteur Accu niet kapot, laadde de accu niet meer op, dus Dynamo waarschijnlijk kapot.
Nieuwe accu erin, en zou daarna naar garage gaan. Bleek accu wel op te laden, maar niet genoeg.
Even naar huishoudaccu’s gekeken, waren heel erg heet. Een echt heet, en andere behoorlijk heet....
Huishoudaccu’s ( ruim jaartje oud, dus min of meer nieuw) afgekoppeld, en eruit gehaald. Zijn echt helemaal leeg, en ook kapot gegaan omdat ze heel leeg zijn. Met bus gereden en laad gewoon op 14.1 staat er rijdend...
Er is blijkbaar iets goed mis met elektrische deel huishoudaccu’s , lopen dus leeg bij niet gebruiken ijskast etc.

Is er adresje die eens kan kijken wat aan schort, en of moeite en geld waard is om te laten maken?
Betreft oude camper t4, dus als camper al op markt gekomen, niet zelfbouw.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Huishoudaccu en electra camper t4 30 jaar oud ongeveer

Bericht door Beckontheroad »

Wellicht je acculader overleden.
Even zoek gebruiken,staat een hoop over.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
ingrid123
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2019, 12:36

Re: Huishoudaccu en electra camper t4 30 jaar oud ongeveer

Bericht door ingrid123 »

Dat zou dan zijn voor de 2 huishoudaccu’s?

Ik heb er echt geen verstand van, daarom dacht ik zoek via dit medium sleutelaar met liefde voor oude t4 ( niet gratis hoor 🤗)
ingrid123
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2019, 12:36

Re: Huishoudaccu en electra camper t4 30 jaar oud ongeveer

Bericht door ingrid123 »

Kunnen die kapotte accu’s dan ook De Startaccu leegtrekken?
Nu alles afgekoppeld is, en er nieuwe Startaccu in staat...starten en weg, dus dynamo Is niet stuk, wat volgens Haulo service euvel zou zijn...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Huishoudaccu en electra camper t4 30 jaar oud ongeveer

Bericht door Beckontheroad »

Dat zou kunnen, maar alleen als je relais dat tussen de start accu en de HH accu's zit kapot is of ontbreekt.
Een relais werkt als een soort drempel, pas als de start accu voldoende geladen is, worden de HH accu's geladen.
Andersom zou niet mogen, immers je wil nooit een lege start accu.

Als ie nu goed blijft starten zonder de HH accu's lijkt het erop dat de dynamo in orde is.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Huishoudaccu en electra camper t4 30 jaar oud ongeveer

Bericht door J vd Pal »

Hoi Ingrid 123, voor een eventuele helpende hand of verwijzing naar een bedrijf is het handig om te weten waar je woont om te voorkomen dat je het hele land door moet.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Huishoudaccu en electra camper t4 30 jaar oud ongeveer

Bericht door VerbalKint »

Klinkt alsof de motor de stroom uit de HH accus gebruikt.
Dus inderdaad eens kijken of het scheidingsrelais werkt en überhaupt wel aanwezig is.

Sowieso zou ik een tijdje rijden met 1 HH accu, dan sluit je al een heleboel rare dingen die tussen 2 HH accus kunnen spelen uit.

Volgens mij is dit relais probleem redelijk simpel te meten. Haal de start accu los en meet of er spanning op de accukabel blijft. Zo ja, dan is er geen relais of het is kapot (blijft vaak hangen).

Maar hoe je het beschrijft klinkt het alsof de dynamo kapot ging, de motor op de startaccu verder liep, daarna de HH accus leeg getrokken werden, daardoor het relais overleden is en toen die 3 overleden waren was het feest uit?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
ingrid123
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2019, 12:36

Re: Huishoudaccu en electra camper t4 30 jaar oud ongeveer

Bericht door ingrid123 »

Ik woon in Alkmaar. En Grootebroek ben ik ook vaak. De dynamo is zeker niet stuk blijkt nu. Nieuwe accu erin, huishoud accu’s afgesloten en eruit.

Huishoudaccu was idioot heet na ritje van 20 km, dus snel afgekoppeld en eruit gehaald. Of kwam dat, omdat ik met compleet lege huishoudaccu’s reed en nieuwe startaccu?
Bij starten 12.7, en tijdens rijden/gas geven 13.8 - 14.1, dus laad gewoon weer.... Na 50 km nog gewoon op 14.1, dus loopt niet leeg.

Stond mij bij dat ene Henk? Erg kundig was met de stroom voor ijskast etc, en als ik mij goed herinner kwam hij uit Amsterdam...

Mijn garage die de bus in onderhoud heeft, is goed in alles wat met de motor en plaatwerk betreft ( repareert oldtimers), maar geeft zelf aan geen idee te hebben van de elektronica voor deze zaken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoudaccu en electra camper t4 30 jaar oud ongeveer

Bericht door Multivan Generation »

Neem maar eens contact op met dit forumlid:
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/memberl ... ile&u=5498

Hij kan je wel helpen.

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ingrid123
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2019, 12:36

Re: Huishoudaccu en electra camper t4 30 jaar oud ongeveer

Bericht door ingrid123 »

Ja, die was het denk ik 👍, thanx ik ga contact opnemen
Plaats reactie