Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
T4-Zaandam
Berichten: 39
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:58

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door T4-Zaandam »

Ik wou nog even inhaken op dit topic/ een aanvulling doen.

Wv2 is beter vanwege de gordelpunten, want dan kan men bij wijze van, een Atrion zitslaapbank plaatsen en er gewoon gordels inzetten correct? En word dan gekeurd als zitplaatsen voor tijdens het rijden.

Wv1 is moeilijker, dan moet de gordel(s) bevestigd zijn aan de bank zelf én de bank moet (Rdw) goedgekeurd zijn. Als ik het dan goed begrijp, kan er bijvoorbeeld ook een bestaande originele bank ingezet worden, bijvoorbeeld een Caravelle bankje die je ook kunt inklappen.

Voor zover ik dan weet, mag die dan alleen op de originele bevestigingspunten (waar bijvoorbeeld de dubbele cabine gezeten heeft) monteren correct? Omdat bij Wv1 nooit op de derde rij zitplaatsen zouden mogen staan?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wv1 en Wv2 zitplaatsen verzekeringstechnisch/wettelijk

Bericht door Hanz »

T4-Zaandam schreef: 21 nov 2020, 23:33 Ik wou nog even inhaken op dit topic/ een aanvulling doen.

Wv2 is beter vanwege de gordelpunten, want dan kan men bij wijze van, een Atrion zitslaapbank plaatsen en er gewoon gordels inzetten correct? En word dan gekeurd als zitplaatsen voor tijdens het rijden.
Niet alleen de gordelpunten maar ook de bank zelf moet goedgekeurd zijn door RDW om als zitplaats te dienen tijdens het rijden. Niet alle banken van Atrion zijn hiervoor gecertificeerd. Het hangt er dus ook vanaf welke zit/slaapbank je bedoelt.
T4-Zaandam schreef: 21 nov 2020, 23:33
Wv1 is moeilijker, dan moet de gordel(s) bevestigd zijn aan de bank zelf én de bank moet (Rdw) goedgekeurd zijn. Als ik het dan goed begrijp, kan er bijvoorbeeld ook een bestaande originele bank ingezet worden, bijvoorbeeld een Caravelle bankje die je ook kunt inklappen.

Voor zover ik dan weet, mag die dan alleen op de originele bevestigingspunten (waar bijvoorbeeld de dubbele cabine gezeten heeft) monteren correct? Omdat bij Wv1 nooit op de derde rij zitplaatsen zouden mogen staan?
Het is voor mij zeer de vraag of de bevestigingspunten van een inklapbare Caravelle bank overeenkomen met de bevestigingspunten van de bank in een dubbel cabine. Ik denk zomaar van niet.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie