Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

GPS op OBDstekker

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
FreestyleT4
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jul 2020, 16:44

GPS op OBDstekker

Bericht door FreestyleT4 »

Kenners...

We zijn sinds gister de trotse eigenaren van een T4 Freestyle. Al veel van dit forum geleerd, waarvoor dank.
Toch heb ik n vraag...
Heeft iemand van jullie ervaring met een GPS-tracker, welke op de OBD-stekker wordt gestoken?

Lijkt mij een mooi systeem, maar weet niet goed hoe "goed" dit werkt.?
- moet je bv betalen om op n "platform" je bus te kunnen peilen?
-prepaidkaartje heb ik dan weer géén moeite mee, dataoverdracht is immers klein.
-liever geen abo...

Wens/doel is om, tijdens/na bv een vakantie, de route "na te kunnen kijken" op de mobiel, en natuurlijk als vorm van diefstalbeveiliging.
Ik ben, als het goed werkt, voornemens om deze tracker met een soort van hangslot vast te zetten op de OBD, om het de potentiële boefjes moeilijk/onmogelijk te maken er een laptop op aan te sluiten, en zo onze trots mee te nemen....

Ben benieuwd naar jullie expertise on deze...

Gr Karel & Natalie
VW T4 California 2003
ACV 102 pk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: GPS op OBDstekker

Bericht door Pascal-141 »

Een tracker in de OBD vind ik nutteloos :
1. zit onder het stuur , dus risico om er tegen te stoten met je knieen
2. de tracker zit dan op een opvallende plaats : eventuele dieven zien dat meteen , trekken hem uit de OBD en gooien de tracker in de gracht .

Een tracker kun je beter installeren op een verdoken plaats met permanente stroomvoorziening.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: GPS op OBDstekker

Bericht door pwhooftman »

Ik heb geen ervaring met een OBD versie, maar het lijkt me onhandig omdat die onder het dashboard zit en daardoor wellicht de ontvangst slechter is. Maar voor ruim een tientje heb je er al een, dus je kan het gewoon proberen. Bij de chinese versie zit vrijwel altijd ook een platform op internet waarop je gratis je routes na kan zien e.d., https://nl.aliexpress.com/item/40007948 ... web201603_

Het dataverbruik is zo laag dat het enkele centen per dag kost, ik heb er een Simyo prepaid inzitten.

Let wel op dat je eerst de simkaart in je eigen telefoon doet en de pincode deactiveert, je eigen telefoonummer via een sms in de gps zet met admin123456 0612345678, en de gps zo instelt dat hij in slaap gaat als hij niet beweegt (meestal met sms commando sleep123456 shock).
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: GPS op OBDstekker

Bericht door eurocook »

Je kan beter een goed slot op je OBD zetten.
:sjaal
:T54LIFE
Groet Eurocook
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
FreestyleT4
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jul 2020, 16:44

Re: GPS op OBDstekker

Bericht door FreestyleT4 »

Dat is ook wat ik in mn hoofd heb, OBD (al dan niet inclusief gps) op slot zetten, of in ieder geval verplaatsen, om boven beschreven lastigheden te voorkomen. Ik ben technisch aangelegd, geen probleem.

Vraag is meer:
Werkt t echt zo goed als de verkopers doen geloven in hun advertenties...
Ik lees nl ook horrorverhalen dat het bekijken van je data op een "platform", gepaard gaat met idioot hoge "abo"-kosten... En daar pas ik voor...😏


I
VW T4 California 2003
ACV 102 pk
FreestyleT4
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jul 2020, 16:44

Re: GPS op OBDstekker

Bericht door FreestyleT4 »

pwhooftman schreef: 30 sep 2020, 09:18 Ik heb geen ervaring met een OBD versie, maar het lijkt me onhandig omdat die onder het dashboard zit en daardoor wellicht de ontvangst slechter is. Maar voor ruim een tientje heb je er al een, dus je kan het gewoon proberen. Bij de chinese versie zit vrijwel altijd ook een platform op internet waarop je gratis je routes na kan zien e.d., https://nl.aliexpress.com/item/40007948 ... web201603_

Het dataverbruik is zo laag dat het enkele centen per dag kost, ik heb er een Simyo prepaid inzitten.

Let wel op dat je eerst de simkaart in je eigen telefoon doet en de pincode deactiveert, je eigen telefoonummer via een sms in de gps zet met admin123456 0612345678, en de gps zo instelt dat hij in slaap gaat als hij niet beweegt (meestal met sms commando sleep123456 shock).

Kijk... das info...
Dank👍🏻
VW T4 California 2003
ACV 102 pk
Plaats reactie