Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 overgenomen maar stoel tekort

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WanneZ
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 feb 2021, 22:05

T4 overgenomen maar stoel tekort

Bericht door WanneZ »

Hallo allen
Recentelijk een t4 camper overgenomen zonder er echt verstand van te hebben.
Betreft een rode TRANSPORTER 0,8 TDI 65 KW van bouwjaar 2002 met ong 4ton km.
Hij was van oudere meneer die ik kende die hem altijd goed verzorgde, ging regelmatig naar de garage gewoon om eruit te zijn en had laatste tijd amper in gereden maar wel gestart af en toe.
Apk check voor aankoop bij mijn garage laten doen al mag hij in sept weer voor echte apk. Riem was vervangen en er is rond de 5 Jr geleden voor meen 4500 officieel een camper van gemaakt met dakje in midden waterkookkastje etc bed/banken.
Van buiten echter wel best veel deukjes en schadetjes aan hoeken en zo maar niets enorm groots.

Was er nog niet zkr van of ik hem echt langere tijd wil gaan gebruiken of gewoon even ervaren
Na aankoop m'n vriendinwaar gaat de kleine zitten.
En ja hoor niet aan gedacht. Heeft twee stoelen voorin en verder bankjes zijkanten achterin maar hij moet in kinderzitje dus dat word em niet.

Zoek nu een oplossing. Zag een dubbele voor bijrijder bank maar dat vind m'n vriendin te klein en met het zitje vd kleine snap k datwel want we willen er dan ook naar oa Griekenland mee en alles waar ze vandaan komt.
Bij de schuifdeur zou wel qua ruimte miss nog een stoel of bank passen achter de bijrijdersstoel maar er zit mooi zeil dus zie de vloer niet qua bouten ofzo en niet handig want daar is natuurlijk ook het hoge dak en de keuken.
Iemand misschien tips nog hoe we toch ons tweejarige mee krijgen zonder al te krap te zitten?
Ook geen idee wat ik zou moeten vragen voor de bus mocht ik hem weer wegdoen. Nogmaals van binnen en motorisch denk ik top en buiten minder.
Weet niet hoe ik foto's moet toevoegen hier.
WelkomBuiten
Berichten: 74
Lid geworden op: 17 jan 2017, 12:51

Re: T4 overgenomen maar stoel tekort

Bericht door WelkomBuiten »

Hoeveel personen staan er op het kenteken? Best kans dat er achterin helemaal niemand mag zitten tijdens het rijden, wat voor bank je er ook bijzet.
Gebruikersavatar
WanneZ
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 feb 2021, 22:05

Re: T4 overgenomen maar stoel tekort

Bericht door WanneZ »

Er staat op 6
heidienjoost
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2015, 08:43

Re: T4 overgenomen maar stoel tekort

Bericht door heidienjoost »

De regels rondom zitplaatsen in een auto zijn strik en je wilt natuurlijk niet dat bij een ongeluk het kinderzitje door de auto vliegt. Ook wil je niet dat bij een ongeluk gedoe ontstaat met de verzekering omdat je illegale zitplaatsen heb toegevoegd, dus je kunt niet zomaar zelf een bankje of stoel in de auto zetten om tijdens het reiden op te gaan zitten, waar dat jou leuk lijkt. Aan je bericht te lezen is de bus geen originele Californië inbouw. Ik vraag me dan ook af of de buis in een eerder leven niet een bank als dubbele cabine heeft gehad waardoor er 6 zitplaatsen waren. Mogelijk zijn door de leeftijd van de bus de bankje in de lengte richting toegestaan maar dan mag je zeker geen plaats toevoegen in de rijrichting of just achterstevoren.

Op de RDW site staat een hier informatie over. afhankelijk van de richting van zitplaatsen en leeftijd van de bus zijn er allerlei regels waaraan zitplaatsen moeten voldoen. Er zijn bijna geen inbouwbedrijven die bij inbouw van een kamper plekken kunnen toevoegen die tijdens het reiden gebruikt mogen worden omdat er typegoedkeuring (volgens mijn inclusief crash tests) van de zitplaatsen voor nodig is.

Het is dus bijna onmogelijk om andere zitplaatsen bij te maken buiten de originele bank voorin. Het enige wat misschien een optie zou kunnen zijn is als je de vloer rails uit een California kunt vinden en die op de originele manier in de bodem kunt bevestigen en een extra bankje kunt kopen. die zijn schaars maar bestaan https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewto ... 0&start=30. Zo' bankje kost meestal 600-900,- maar omdat ze origineel zijn en dus zijn goedgekeurd is dat de beste oplossing. Het probleem is alleen dat zo'm bankje dermate groot is dat je de camper moeilijk als camper kunt gebruiken zonder hem buiten te zetten. En ik weet niet of je de rail mag aanbrengen in een niet originele California.

Ik ben eigenlijk bang dat de enige legale oplossing toch een bankje voorin zal zijn als dat past. Misschien is het beter naar een kinderstoeltje te zoeken dat het voor bankje het minst krap maakt.
Je kunt als de banken achterin gebruikt mogen worden vragen of je vrouw achterin wil gaan zitten maar daar zou ik niet voor gaan. Kinderstoeltje mogen daar iig niet geplaatst worden. Op dwars plaatsen zijn gordels niet verplicht. Niet omdat ze veilig zijn maar omdat een gordel bij een ongeluk meer schade aan richt dan goed doet dus het zijn onveilige plaatsen en ik zou ze niet gebruiken als standaard plaatzen voor onderweg.

Je kunt nog veel meer info vinden als e zoek op extra bankje op het forum: search.php?keywords=extra+bankje
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 overgenomen maar stoel tekort

Bericht door Hanz »

Kinderen moeten in goedgekeurde kinderzitjes en die worden altijd bevestigd met de autogordel of met het Isofix systeem. Die 6 zitplaatsen op je kenteken zullen waarschijnlijk bestaan uit de twee stoelen voorin en de twee dwarsbankjes achterin. Die bankjes achterin hebben geen gordels en al helemaal geen isofix, dus daar kan je geen kinderzitje op bevestigen.
Als je voertuigidentificatienummer op het kentekenbewijs begint met WV1 dan is het van oorsprong een bedrijfsbus en dan zitten er achterin geen originele goedgekeurde bevestigingspunten voor gordels. Het is in dat geval vrijwel onmogelijk om een goedgekeurde zitplaats met gordel achterin te realiseren. Als het nummer begint met WV2 dan is het van oorsprong een personenbus en kan je je interieur ombouwen en achterin een goedgekeurde zit/slaapbank plaatsen. Geen goedkope oplossing en waarschijnlijk een flinke ingreep in het interieur.
Zelf wat gaten boren in de vloer en daar een stoel op zetten is geen oplossing want dat krijg je niet goedgekeurd bij de RDW.
Dus de keuze is: oude interieur eruit en opnieuw beginnen, als het tenminste een WV2 is en anders de camper weer verkopen en naar iets geschikters gaan zoeken. En wat je bij verkoop moet vragen? Ik zou beginnen met de prijs die je zelf betaald hebt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
WanneZ
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 feb 2021, 22:05

Re: T4 overgenomen maar stoel tekort

Bericht door WanneZ »

Bedankt voor de tips! Ben aan het kijken of er niet achter de passagiersstoel een stoel in kan die dan eruit te schroeven is als ik langere tijd op een camping sta bij. Dan kunnen we toch nog reizen maar ben bang dat onder het zeil een plaat zit waardoor ik niet zomaar een stoel op de bodem kan bevestigen of waardoor ik de bouten niet kan zien. Interieur is al ingericht met zijbanken die tot bed kunnen met verstelbare tafel ertussen.

Heb hem soortmet van geërfd dus moet nog kijken wat beetje mijn te verwachten vraagprijs is als ik hem weg wil doen, want denk dat het (misschien enkel een vriendentripje) niks is voor mijn gezinnetje.
Niettemin werkend in de zorg kan ik elke cent goed gebruiken dus ga hem mooi maken en wegdoen dan helaas. Ook omdat ik met 1.90 toch al niet echt pas op dat bed.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4702
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T4 overgenomen maar stoel tekort

Bericht door Hanz »

WanneZ schreef: 21 feb 2021, 20:34 Bedankt voor de tips! Ben aan het kijken of er niet achter de passagiersstoel een stoel in kan die dan eruit te schroeven is als ik langere tijd op een camping sta bij. Dan kunnen we toch nog reizen . . .
Uit alles blijkt dat je de extra stoel als zitplaats wilt gebruiken tijdens de rit. Dan kan je niet zomaar op een willekeurige plaats een stoel aan de bodem vastschroeven. Dat krijg je niet goedgekeurd bij de RDW en zonder die goedkeuring mag je die zitplaats tijdens de rit niet gebruiken, nog los van de vraag hoe je dan de gordel bevestigt. En bij een eventueel ongeval zal de verzekering ook zeker heel lastig gaan doen en waarschijnlijk niet uitkeren.
Als een bijrijdersbankje geen oplossing is dan zal je toch echt het interieur moeten aanpassen. Of het kinderzitje op de bijrijdersstoel en overige passagiers op de zijbanken achterin.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
WanneZ
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 feb 2021, 22:05

Re: T4 overgenomen maar stoel tekort

Bericht door WanneZ »

Ondertussen heb ik een bankje op de kop getikt en erin geplaatst in plaats van de bijrijdersstoel en erin geplaatst en de smalste kinderstoel erbij gezocht voor gordel en dan gaan we daarmee kijken of het te doen is.
Was helemaal blij toen bankje erin zat na schoonmaken en bijspuiten en alles, toen deed ik de deur dicht en BAM. Deur ging niet meer dicht.
Dus moest ik de hele kap van de deur halen en vervolgens de bak eruit te halen en toen ging hij wel dicht. Weer iets nieuws geleerd en viel achteraf mee.
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: T4 overgenomen maar stoel tekort

Bericht door peetjeadhdtje »

verdikke, ik zie je (inmiddels opgeloste) probleem pas nu.
Je hebt aanpassingsbedrijven die bouwen onderstaande stoelen in iedere bus op iedere plaats.
Je kunt de stoel opklappen en/of weg draaien.
En ze hebben standaard de ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes

Een bankje voor is leuk maar zelf vindt ik de doorloop naar achteren onbetaalbaar(vooral bij regenweer en om eens effe iets uit de koelkast te pakken bij file.

https://www.tribus-group.com/nl/passagiersstoelen/
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 589
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: T4 overgenomen maar stoel tekort

Bericht door Jos M »

Je heb toch ook back to back stoelen voor de T4, misschien een oplossing, word achter de voorstoel gemonteerd met beugel aan consul voorstoel.
Zag er toevallig nog een op marktplaats staan
Plaats reactie