Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Plek voor de zonnepaneel omvormer

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Plek voor de zonnepaneel omvormer

Bericht door Chris1974 »

Hallo allemaal.

Vorig jaar heb ik een set gekocht met zonnepaneel inclusief alle toebehoren. Waaronder dus een omvormer/acculader. Dit is een klein kastje die de stroom van de zonnepanelen omzet naar laadstroom voor de accu.

Nu zit ik alleen te denken waar ik dat kastje moet plaatsen in de camper. Ik heb een originele westfalia uit 1991 en de plekken waar ruimte is voor dit kastje is beperkt.

Hebben jullie goede suggesties? Of een ervaringsdeskundige die zelf wel eens eentje geplaatst heeft?

Ik hoor graag waar jullie hem zouden plaatsen!
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3212
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Plek voor de zonnepaneel omvormer

Bericht door J vd Pal »

Ik heb hem bovenin in de legkast tegen de achterwand aan. Daar zit hij niet in de weg, bovenin dat smalle kastje past niet zoveel.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Plek voor de zonnepaneel omvormer

Bericht door autocaravana »

Ik heb hem geplaatst op de hoge kast (dus aan de buitenkant) tussen de kast en de achterklep. Ik kan er dus alleen bij als de klep open is, maar dat is geen probleem want mijn Victron lees je op je telefoon af.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Plek voor de zonnepaneel omvormer

Bericht door Timy »

autocaravana schreef: 22 apr 2021, 17:23 Ik heb hem geplaatst op de hoge kast (dus aan de buitenkant) tussen de kast en de achterklep. Ik kan er dus alleen bij als de klep open is, maar dat is geen probleem want mijn Victron lees je op je telefoon af.
Exact dezelfde plek!
Chris1974
Berichten: 235
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Plek voor de zonnepaneel omvormer

Bericht door Chris1974 »

Tussen de kast en de klep zat ik ook aan te denken. Is de meest logische plek en het minst invasief.

Hoe kan je de snoeren vanuit de accu bak naar buiten leiden? Ik zag dat er een soort kunststof dop in het paneel zat. Is die daar voor?

Wat ik eigenlijk bedoel is of die kast gasdicht moet zijn/blijven???
Plaats reactie