Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stilstand camper, beide accu's leeg

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
CampRon
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door CampRon »

Goedendag,

Ik ben sinds een jaar de trotse bezitter van een T4, alleen ben ik de afgelopen maanden niet op pad geweest met de camper. Deze heeft in een overdekte parkeergarage gestaan. Ik heb verder niet goed nagedacht over wat dit met de accu's doet en zo was de startaccu nagenoeg leeg en is de 2e accu ook tot onder de 11v gezakt. Na een rit van 60km gaat de startaccu het wel overleven en staat de 2e accu nu na een nachtje net op 12V.

Ik wil nu een druppellader aan gaan schaffen en heb alvast gekeken waar de 2e accu zich bevind. Na wat speurwerk en schroefjes los draaien heb ik die gevonden. De accu ziet er nog vrij nieuw uit, maar zal natuurlijk een opdonder hebben gekregen door lang stilstand. Ik heb voor nu de schakelaar omgezet, zodat er geen onnodig verbruik meer plaatsvindt.

Terugkomend op de druppellader: zijn er dingen waar ik aan moet denken en op moet letten? Kan ik deze gewoon aansluiten, zonder de veiligheidshaspel los te hoeven maken (de accu kan dus op zijn plaats blijven zitten)? En is een acculader van 3 tientjes op bijv bol.com geschikt? Ik las ook ergens dat de camper aan het netstroom zetten niet zo goed is op dit moment om de accu weer op te laden. Daarvoor zou een druppellader beter geschikt zijn (zit vaak een repair functie op). Is dit juist?

Alvast bedankt voor enig advies + tips. Ik wil sowieso wat vaker een ritje maken, ook voor de startaccu en daarnaast wil ik beide accu's door middel van een druppellader wat bij gaan laden als de camper wat langer stilstaat (wintermaanden).
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door Beckontheroad »

Wat voor camper is het? Westfalis, Reimo, zelfbouw?
De eerste 2 hebben wel een acculader aan boord.
Voor een lader: wat heb je voor HH accu's?
Lood, gel, agm, ..
?

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door pwhooftman »

Per abuis is mijn huishoudaccu eens tot 7 volt leeggelopen, en heeft zo een a twee weken gestaan. Hij was een half jaar oud, en na opladen en diverse testontladingen (24 uur lang een 55 watt lamp er op) blijkt hij nog de volle capaciteit te hebben, dus de schade kan meevallen.

Mijn advies is om een druppelader van een paar tientjes te kopen (ga in de specificaties na of deze de laadspanning van 14,6 volt verlaagd naar circa 13,6 volt als de accu vol is (overschakelt naar de 'float' modus of de 'onderhoudsmodus'). Zo'n lader kun je permanent aangesloten laten als je geen toegang hebt tot de stalling. Echter, verreweg het beste voor een accu is deze goed op te laden (rustspanning 12,6 - 12,8 volt) , en dan los te koppelen. Dan kan hij maanden staan zonder problemen.
CampRon
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door CampRon »

@Beckontheroad; het betreft een VW T4 California Freestyle (Westfalia dus?)
Ik zag geen specificatie van de HH accu, ik zag alleen een zwarte bovenkant en grijs van onder.
Ik wilde deze verder niet losmaken (van zijn plek halen) indien niet nodig.

@pwhooftman; Bedankt voor het advies.
Ik vermoed dat de accu ook nog wel te redden valt. Ik ga voor een druppellader en zal de accu dan óf ontkoppelen, binnen plaatsen en daar opladen of dat ik dit periodiek op een plek kan doen waar ik de camper voor een (halve) dag kan stallen en stroom heb en dan de accu op zijn plaats kan laten staan en op kan laden door een druppellader (en vervolgens ontkoppelen).
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door Beckontheroad »

BIj een VW Camper zit er een accu lader ingebouwd en kun je aan de buitenzijde 230v aansluiten...
Wel relevant om te weten welke accus je hebt, ivm de wijze van laden..
Bijvoorbeeld Gel accu's dienen elke maand ca 20 uur op 230v geladen te worden, dan krijgen ze een laadspanning van meer dan 14,2/14,3V wat de dynamo vd bus levert bij draaiende motor..
Niet onbelangrijk....

Lion is weer een ander verhaal.
Wel de moeite waard uit te zoeken..
Is net zoiets als een diesel en benzine motor, je kunt er allebij mee rijden, maar je moet wel opletten wat je tankt..
Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4697
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door Hanz »

En als je een acculader koopt opletten dat deze ook geschikt is voor gelaccu of semitractie accu en niet alleen voor een startaccu.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
CampRon
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door CampRon »

Dat is zeker wel het uitzoeken waard. Ik ga er nog even achteraan en proberen te achterhalen wat voor accu het precies is.
Ik kan namelijk prima mijn camper een dag bij familie op de oprijlaan stallen, alwaar ik deze bijv. een dag+nacht aan de netstroom kan hangen.

Ik dacht alleen te hebben gelezen dat het voor een accu die lange tijd stil heeft gestaan (leeg is) het beter is om deze via een druppellader weer op te laden/herstellen (als leek zie ik het maar even zo dat 230V een snelle, maar minder "gezonde" manier is als dat je het met druppellader doet, die wat meer gedoseerd en "veiliger" oplaadt).
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door Multivan Generation »

Steek je licht eens op bij een Ctek mxs5.0 of 7.0
Of een victron lader. Die zijn stabiel, en onthouden de laatste settings. Die Victron kun je zelfs via bluetooth instellen en bedienen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
CampRon
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door CampRon »

Even nagezocht: er zit een Beaut AGM120-12 accu in.
De display gaf aan dat de accu nu op 11.8v stond.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door Multivan Generation »

CampRon schreef: 16 mei 2021, 14:15 Even nagezocht: er zit een Beaut AGM120-12 accu in.
De display gaf aan dat de accu nu op 11.8v stond.
Laat die accu even 'rusten' voor een paar dagen en dan rustig een paar dagen vol laten druppelen. Daarna wat zwaardere gebruikers er op aanzetten voor een aantal uur, zodat die accu moet 'werken' en daarna met serieus amperage die accu volladen, dus zeg met 10Ah/uur..
En daarna maar zien of je accu het overleefd heeft..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
CampRon
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door CampRon »

Ik heb gekozen voor de Ctek MXS 5.0

Nu zie ik dat deze acculader een AGM en een zgn. Recond functie heeft.
Welke functie kan ik het beste kiezen?
https://www.ctek.com/storage/7A187755E2 ... -NL-NL.pdf
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door Multivan Generation »

Begin gewoon op de AGM stand.
Lukt het na testen daar niet mee, dan kun je de reconditioning functie gebruiken.
Ik zou daar niet meteen mee beginnen, is namelijk best wel heftig.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
CampRon
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door CampRon »

Goedemiddag,

Even een update betreffende dit topic. Afgelopen week heb ik de Ctek MXS 5.0 ontvangen. Helaas heb ik geen tijd gehad om de boordaccu te testen/laden. Wel is afgelopen weekend de camper op pad geweest en heeft 400km gereden.
De accu leek normaal op te laden door het rijden en ook goed te functioneren.

Kan ik er vanuit gaan dat de boordaccu het (volledig) heeft overleefd of kan ik het beste alsnog een test doen met de Ctek?
Of is er een andere check/test die ik kan doen op bijvoorbeeld het display?
CampRon
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door CampRon »

Nog even een vraagje. Mijn camper staat sinds 3 weken in de stalling en ik heb de huishoudaccu in mijn schuur/berging gezet.
Ik heb helaas geen stopcontact daar, maar kan wel d.m.v. een verlengsnoer de accu(lader) aan het stroom zetten. De kabel is dan wel toegankelijk voor anderen. Is het voldoende als ik de accu eens in de 3 weken aan de druppellader hang?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door Beckontheroad »

CampRon schreef: 15 okt 2021, 11:53 Nog even een vraagje. Mijn camper staat sinds 3 weken in de stalling en ik heb de huishoudaccu in mijn schuur/berging gezet.
Ik heb helaas geen stopcontact daar, maar kan wel d.m.v. een verlengsnoer de accu(lader) aan het stroom zetten. De kabel is dan wel toegankelijk voor anderen. Is het voldoende als ik de accu eens in de 3 weken aan de druppellader hang?
1x/ maand, afhankelijk van de tussentijdse ontlading moet voldoende zijn.
Er zijn er bij die m continu aan de druppellader zetten en er zijn er bij die zeggen dat dat niet goed is.
In jou geval is je verlengsnoer bepalend ;)

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie