Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stilstand camper, beide accu's leeg

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door Hanz »

Als de accu weer op peil is (en dat lijkt er dus wel op na 400 km rijden) dan lijkt het mij voldoende om elke drie weken op te laden. Maar heb je nergens in huis een plekje waar je hem kan neerzetten en opladen volgens de aanwijzingen van Peter?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
CampRon
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door CampRon »

Dank voor de antwoorden. Ik vind de accu binnenshuis plaatsen en continu aan het stroom een beetje "eng", ondanks dat ik een goede druppellader heb (Ctek MXS 5.0). Ik ga dan voor de optie om de druppellader in de komende maanden minimaal 1x per maand aan de accu aan te sluiten. Ik hoop/denk dat dit voldoende moet zijn om goed de winter door te komen :)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door Hanz »

Hij hoeft binnenshuis natuurlijk niet continu te laden, maar alleen als je thuis bent. Ik zou hem in dat geval ook afkoppelen als ik niet thuis was
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door Jakob G »

Onze beide accu's zijn ook kapot, laden met de CTEK MXS 3.6 heeft niets uit gehaald, sterker nog hij ziet de accu als vol aan zie foto.
20240128_145939.jpg
20240128_145825.jpg
We willen graag accu's die een tijdje tegen ontlading kunnen, maar tegelijke tijd wil ik er toch een zonnepaneeltje bij hebben die ik achter het voorraam kan zetten die ook net genoeg stroom leverd in de wintermaanden om de accu's op pijl te houden.
Ik heb er geen probleem mee om het zonnepaneeltje dan op de een te zetten en dan weer op de andere.

De twee kleine paneeltjes die we nu hebben zijn niet krachtig genoeg.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door Beckontheroad »

Heb je iets meer beeld en geluid?
" Onze accu's":
Leeftijd
.wijze van schakeling? Relais?
Is allebei hh of een startaccu?
Hoe wordt er geladen onder t rijden?
Hoe lang staat je bus stil?
Zelfbouw camper of af fabriek?

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door Jan anno NU »

Jakob G schreef: 03 feb 2024, 09:53 Onze beide accu's zijn ook kapot, laden met de CTEK MXS 3.6 heeft niets uit gehaald, sterker nog hij ziet de accu als vol aan zie foto.
20240128_145939.jpg

20240128_145825.jpg

We willen graag accu's die een tijdje tegen ontlading kunnen,
Als je ontladen accu,s in de afgelopen koude periode zo laat staan gaan ze per definitie gewoon stuk.
Helaas.

Op gezette tijden eens de lader er aan hangen , eventueel afkoppelen (massaschakelaar ) is het behoud van je accu,s bij langdurig niet gebruiken.
T4 2,5 TDI 2002
Jakob G
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door Jakob G »

Jan anno NU schreef: 03 feb 2024, 10:29
Jakob G schreef: 03 feb 2024, 09:53 Onze beide accu's zijn ook kapot, laden met de CTEK MXS 3.6 heeft niets uit gehaald, sterker nog hij ziet de accu als vol aan zie foto.
20240128_145939.jpg

20240128_145825.jpg

We willen graag accu's die een tijdje tegen ontlading kunnen,
Als je ontladen accu,s in de afgelopen koude periode zo laat staan gaan ze per definitie gewoon stuk.
Helaas.

Op gezette tijden eens de lader er aan hangen , eventueel afkoppelen (massaschakelaar ) is het behoud van je accu,s bij langdurig niet gebruiken.
Bedankt voor je reactie @jan anno NU,

Helaas staat ons campertje op een gemeente parkeerplaats en niet aan huis, daarom ben ik ook opzoek naar een lichtpaneeltje die we achter het voorraam kunnen plaatsen zodat de accu's vol blijven de twee kleintjes die we nu hebben zijn niet krachtig genoeg.

Als we één goede lichtpaneel hebben kan ik het af en toe omwisselen, dat is geen moeite.
Natuurlijk is een soepele lichpaneel met bij horende schakeling op het hefdakje natuurlijk het mooiste maar kost toch nog wat vooral als je het laat doen.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stilstand camper, beide accu's leeg

Bericht door Multivan Generation »

2 kapotte accu's kosten ook genoeg,
dus ik zou eens niet naar het bedrag kijken maar een goede degelijke oplossing nastreven.
Een vast zonnepaneel op het dak zijn ook de kosten niet, en er zijn sets met omvormertje te koop voor relatief weinig geld.
Het aansluiten is ook geen abracadabra hoor.

Denk er maar eens over..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie