Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diesel injector cleaner T4 1991

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Borubudur
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 apr 2021, 10:33

Diesel injector cleaner T4 1991

Bericht door Borubudur »

Goedemorgen Weetjewellers,

Ik heb het forum al even af zitten speuren maar heb nog niet echt een bevredigend antwoord gevonden. Om zo zuinig mogelijk om te gaan met onze T4 uit '91, zit ik eraan te denken om een injector cleaner even aan een tank brandstof toe te voegen, kan nooit kwaad denk ik.

Wat zijn jullie gedachtes hierover? Kan ik gewoon een reguliere diesel injector cleaner van de Brezan (bijv.) kopen en in de tank gooien, of wat raden jullie aan?

Bedankt weer!

Groet, Daan
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Diesel injector cleaner T4 1991

Bericht door StijnT4 »

Denk er om als je een standkachel op de dieseltrein hebt geïnstalleerd. Deze kunnen vaak niet goed tegen de additieven als injector cleaner. Dan loop je wel risico op brand. En dat zou ik als camper eigenaar ten alle tijden willen voorkomen
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Ilja1974
Berichten: 138
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Diesel injector cleaner T4 1991

Bericht door Ilja1974 »

Het kan nooit kwaad maar persoonlijk heb ik er nooit veel van gemerkt.
Het kan natuurlijk zijn dat bij mij het systeem niet zo heel erg vervuild was.
Een keer op de terugreis vanuit Italië wat benzine verkeerd getankt en daar merkte ik later wel iets verschil van.
Afgelopen jaar toen de brandstof prijs laag was heb ik ook een lange periode premium diesel getankt en dat merkte je ook wel iets van.
De bus reed iets stiller en was verbruikte iets minder brandstof.
Dat zou je ook kunnen overwegen.
Bij de Total was het verschil tussen de gewone diesel en de premium zo’n 10 cent en in die diesel zitten volgens de fabrikant ook reinigende toevoegingen.
Maar je moet natuurlijk wel een aantal tanks leeg rijden voor resultaat.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel injector cleaner T4 1991

Bericht door Multivan Generation »

Als je zo zuinig mogelijk wilt omgaan met je T4, dan zou ik de verstuivers er eens uithalen en ze ultrasoon laten reinigen,
of laten reviseren. Ik verwacht dat dat meer zal brengen.
Een injectorcleaner kan prima, maar zal weinig uithalen bij een 30 jaar oude en aangekoekte verstuivers.
Standkachel kan hier prima mee overweg, de concentratie is namelijk zeg 200ml op een 80 liter brandstoftank.
Plus die kachel brand dan niet op pure verstuiver reiniger, en met deze temperaturen, ga je de kachel toch niet gebruiken.

Bij zo'n oude diesel, zou ik het aandurven om 1 liter euro loodvrij in je tank te kappen en dan aanvullen tot 80 liter..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Diesel injector cleaner T4 1991

Bericht door krekwakwol »

Maar wat is de functie van een liter loodvrije benzine in je dieseltank.
Ik weet nog wel uit de vrachtwagen tijd gooiden we in de winter met strenge vorst petroleum of benzine door de diesel tegen het flokken, anders stond ik s'nachts weer langs de weg dieselfilters te vervangen omdat er weer een paar gestrand waren, bij min10 of kouder.
Maar dat is al lang niet meer nodig omdat oliemaatschappijen zelf de diesel aanpassen voor de winterse temperaturen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Diesel injector cleaner T4 1991

Bericht door Multivan Generation »

Die benzine geeft een hogere verbrandingstemperatuur in de verbrandingsruimte, waardoor je dit kunt gebruiken om de boel een beetje schoon te blazen.
Maar let op, alleen bij klassieke diesels en zeker niet bij TDI's gebruiken ! en niet te veel.
Zie het als iets goedkopere verstuiverreiniger, want kerosine, waar de meeste reinigers op gebaseerd zijn, is niet echt gemakkelijk te verkrijgen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Diesel injector cleaner T4 1991

Bericht door krekwakwol »

Op die fiets. Duidelijk.
Kerosine kan wel voor TDI's ?
Misschien toch maar een keer tanken op Airport Groningen :knipoog
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie