Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorstellen, nieuwe aanwinst en paar vraagjes

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Nijhofjeroen
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2021, 07:46

Voorstellen, nieuwe aanwinst en paar vraagjes

Bericht door Nijhofjeroen »

Hallo beste leden,

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Jeroen en heb net samen met.mijn vrouw een originele VW T4 California tour uit 94 gekocht. Hieronder zie je een fototje.
Screenshot_20210613-164214.png
We hopen hier samen wat probleemloze maar vooral leuke km's mee te maken. Voorde tijd verdient hij wat liefde en aandacht, met name roest rond de spatranden, de dorpels zijn al eens aangepakt. Dit kan ik gelukkig zelf allemaal netjes herstellen.
Wel heb ik nog een aantal vraagjes waar ik mee zit over wat andere zaken. Misschien dat jullie er mij mee opweg kunnen helpen.

- de T4 sleutel heeft deze al een startonderbreking ? Ik wil er graag 1 bij hebben en wil weten of ik genoeg heb aan een huls die ik lokaal kan laten kopiëren of dat er transponder in moet.
- ik wil de schokdempers vervangen, en kom 2 varianten tegen, een 'normsle' en een 'versterkte' variant. Ik weet zelf niet welke er op de California hoort? We hebben een lange wielbasis.
- er zit een rails op voor de luifel, maar de luifel is er helaas niet bij. Die zou ik er wel graag bij willen. Misschien herkennen jullie de rails en kunnen jullie zeggen welk merk luifel hier bij hoort.
- weten jullie of de radio werkt via de 12v accu van de motor of de huishoud accu's?
- ik vroeg me af of er ook mensen zijn die al een zonnepaneel op het dak hebben geplaatst om niet te hoeven stekkeren. Ik wil dit doen, maar weet niet hoeveel watt de koelkast verbruikt. Graag neem ik ietsje over capaciteit zodat er ook iets anders nog kan worden aangesloten op de 220.
- weten jullie of de zwarte afdichting tussen het hoogdak en de bus kit is of een rubber? Deze is her en der uitgedroogd en beschadigd. Daarnaast zit er ietsje roest onder. Hét liefst wil ik het zwarte randje verwijderen zodat ik de roest kan bijwerken. En daarna mogelijk kan afkitten.

Foto rail
IMG_20210614_195951778.jpg
Ik ben beneiwud naar jullie ervaringen
Nijhofjeroen
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2021, 07:46

Re: Voorstellen, nieuwe aanwinst en paar vraagjes

Bericht door Nijhofjeroen »

Ook had ik nog een vraagje over het vervangen van de vacuümpomp. Deze is erg luid en wil ik vervangen.

Ik heb al verschillende (oude) berichten gelezen op het forum maar ik ben benieuwd wat eigenlijk een goed vervangend merk is waarmee het tikken zo lang mogelijk uitblijft.
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Voorstellen, nieuwe aanwinst en paar vraagjes

Bericht door JorisenLilian »

He Jeroen,

Welkom op het forum en gefeliciteerd met de mooie aankoop.
Hier alvast wat antwoorden op je vragen al weet ik niet alles.
Nijhofjeroen schreef: 14 jun 2021, 20:04

- de T4 sleutel heeft deze al een startonderbreking ? Ik wil er graag 1 bij hebben en wil weten of ik genoeg heb aan een huls die ik lokaal kan laten kopiëren of dat er transponder in moet.

Ja er zit een start onderbreking in de sleutel. Er zit een ring om je contactslot heen en die leest de chip in de sleutel af. Ik heb bij mijn lokale autosleutel zaak eentje laten bijmaken voor iets van 40-50 euro. Dealer kan het ook maar die wou eentje laten maken op basis van het chassisnummer oid en dat kostte meer dan 100 euro.

- ik wil de schokdempers vervangen, en kom 2 varianten tegen, een 'normsle' en een 'versterkte' variant. Ik weet zelf niet welke er op de California hoort? We hebben een lange wielbasis.

Standaard advies op het forum is Sachs HD.

https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... 43780.html

105 819 zijn de schokdempers voor.

Op http://www.eldiape.com/ staat een duidelijke uitleg hoe je ze moet vervangen. Staan trouwens alleen maar duidelijke uitleggen op die site, echt top :toppie

- weten jullie of de radio werkt via de 12v accu van de motor of de huishoud accu's?

Standaard is die aangesloten op de startaccu. De bus is natuurlijk al een tijd meegegaan dus de kans bestaat dat het anders is aangesloten. Kunt altijd even je startaccu afkoppelen en dan kijken of je radio het nog doet.

- ik vroeg me af of er ook mensen zijn die al een zonnepaneel op het dak hebben geplaatst om niet te hoeven stekkeren. Ik wil dit doen, maar weet niet hoeveel watt de koelkast verbruikt. Graag neem ik ietsje over capaciteit zodat er ook iets anders nog kan worden aangesloten op de 220.

Ik zou even de zoekfunctie gebruiken. Is al veel over geschreven. Mickelmoen heeft een hele rekensheet om verbruik te berekenen en te bepalen hoe lang je kan staan. Ook een top site trouwens

https://mickelmoen.blogspot.com/?m=1

- weten jullie of de zwarte afdichting tussen het hoogdak en de bus kit is of een rubber? Deze is her en der uitgedroogd en beschadigd. Daarnaast zit er ietsje roest onder. Hét liefst wil ik het zwarte randje verwijderen zodat ik de roest kan bijwerken. En daarna mogelijk kan afkitten.

Ik heb zelf een hef dak in mijn t4 dus weet niet zeker hoe het zit bij een hoogdak. Voor de rubberen blokken in normale dak wordt Sika kit aangeraden. Hier was laatst nog een topic over.

viewtopic.php?f=23&t=66958
De rest weet ik ook niet maar het is iets om mee te beginnen :yes
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Voorstellen, nieuwe aanwinst en paar vraagjes

Bericht door Hanz »

De rail voor de luifel is geen standaard Westfalia accessoire maar Westfalia had wel een soortgelijk systeem met een kunststof rail. Aan de luifel zit dan een ronde stok/buis die in de rail wordt gelegd en aan het begin en het einde van de rail met een klemmetje wordt vastgezet. Zoiets zou je zelf kunnen maken. Ik hoop dat het plaatje duidelijk genoeg is.
Rail.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Voorstellen, nieuwe aanwinst en paar vraagjes

Bericht door brugseb »

Het hoogdak is afgedicht met kit, niet met een rubber; je kan met een tool uit de doe-het-zelf zaak een reepje wegsnijden en opnieuw kitten; ik gebruik daarvoor Sikaflex 252.
De sleutel van een '94 is nog zonder transponder voor zover ik weet.
Rail herken ik niet, wellicht zal je zelf een tarp moeten aanpassen of de rail vervangen door de klassieke.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Voorstellen, nieuwe aanwinst en paar vraagjes

Bericht door odorf »

Schokbrekers zeker Sachs HD voor en achter.

Maar check ook of er achter al een stabilisator zit.
Als die er niet zit is daar enorm veel winst in stabiliteit-wegligging te behalen.

Is makkelijk te zien achter of die er zit of niet.
>>Linkje naar voorbeeld<<

Mocht die er niet zitten is het wel even een zoektocht naar een complete set.
Mocht die er wel zitten is deze mogelijk nog te vervangen door een dikkere versie.

:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Nijhofjeroen
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2021, 07:46

Re: Voorstellen, nieuwe aanwinst en paar vraagjes

Bericht door Nijhofjeroen »

Heel erg bedankt voor alle reacties en het meedenken!!
De rail heeft aan de bovenkant ook een opening zodat er een pees in kan. Ik zal eens gaan zoeken naar geschikte luifels.

De schokdempers neig ik naar meyle, ik heb daar goede ervaring mee en voor de prijs zeer interessant. Ik weet nu dat ik dan de HD variant moet hebben, top.

Kan ik aan het dashboard zien of er een start onderbreker opzit? Ik neem hem anders binnenkort wel mee naar de automaterialen zaak hier in de buurt en vraag het na.

De stabilisator is ook een hele goede tip. Daar ga ik zeker wat mee doen! Bedankt.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Voorstellen, nieuwe aanwinst en paar vraagjes

Bericht door Hanz »

Die opening aan de bovenkant is voor mij juist een raadsel. Een buis voor een pees is nooit helemaal gesloten maar heeft in de lengte een gleuf waar het doek doorheen kan. Voor de buis aan deze rail kan ik eerlijk gezegd geen toepassing bedenken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Voorstellen, nieuwe aanwinst en paar vraagjes

Bericht door JorisenLilian »

Nijhofjeroen schreef: 15 jun 2021, 13:31
Kan ik aan het dashboard zien of er een start onderbreker opzit? Ik neem hem anders binnenkort wel mee naar de automaterialen zaak hier in de buurt en vraag het na.
https://t4-wiki.de/wiki/Wegfahrsicherung
Als je de kappen rondom je stuurkolom los maakt moet je het zo kunnen zien. De ring om de cilinder kun je van buiten zien.

@brugseb, je hebt gelijk inderdaad. Start onderbreking was pas in 95 standaard. Daarvoor moest je het achteraf inbouwen.
T4 California 2.5TDI ACV '96
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Voorstellen, nieuwe aanwinst en paar vraagjes

Bericht door pwhooftman »

Mijn 2002 2.5tdi AJT heeft geen startonderbreker ( maar wellicht is die in het verleden er uit geprogrammeerd).
Nijhofjeroen
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jun 2021, 07:46

Re: Voorstellen, nieuwe aanwinst en paar vraagjes

Bericht door Nijhofjeroen »

Hallo allemaal.

Bedankt voor alle reacties nog maals. Inmiddels heb ik een sleutel laten bijmaken en was ik voor 6euro klaar. Er zat geen startonderbreker op.

Daarnaast ben ik lekker opgeschoten met al het werk maar ook nog wat problemen tegen gekomen. Als eerst heb ik de hele bus gepolijst. Wat een klus zo'n oppervlaktes! Maar het resultaat is ernaar.
Screenshot_20210622-193321.png
Screenshot_20210622-193346.png
Ik heb er 4 nieuwe schokdempers van meyle HD onder zitten en het geheel rijdt nu weer verantwoord en voorspelbaar. Al denk ik nog wel dat hij zal opknappen van een verlaging van ca 5cm zodat hij nog minder overhelt. Hij is best top zwaar.

Daarnaast heb ik 4 fatsoenlijke merkbanden gemonteerd waardoor hij weer mooi spoort en goed aan de weg plakt.

Ik heb de motor voorzien van schone olie en een filter en een luchtfilter. Daarnaast heb ik een nieuwe vacuümpomp gemonteerd. Hier ging echter wat mis. Ik had al op het forum gelezen dat er 2 varianten zijn in de lengte van de stift. Helaas is me ontgaan dat er ook 2 verschillende pompen zijn. Ik had dus een nieuwe pomp gemonteerd maar deze was na 2minuten al kapot, het olie spoot eruit en de pomp stond te dansen aan de motor. Ik had dus een te lange pomp/ stift combinatie.

Wel jammer leergeld Maja. Gebeurt is gebeurt. Nu heb ik daar nog wel een vraagje over. Ik heb nu de oude pomp weer terug gemonteerd. Maar deze maakt natuurlijk weer herrie. Ik las dat de herrie komt door een membraan of pakking die erin zit die lekt of versleten is. Is deze uit te wisselen tussen de 2 verschillende type pompen? Ik kan natuurlijk weer een nieuwe bestellen voor 140euro maar misschien kan ik met de nieuwe de oude wel "reviseren" voor zover er de onderdelen uit te wisselen zijn misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast zit ik te overwegen om een ander stuur te monteren op de bus. Hij mag van mij best ietsje kleiner zijn en vooral wil ik er eentje waarvan de bekleden vast aan het stuur zit. En niet te bewegen is. Hebben jullie leuke suggesties? Welke sturen geschikt zijn?

Hier nog het verschil tussen de twee pompen
IMG_20210622_065243874_HDR.jpg
Gebruikersavatar
peerke56
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jul 2019, 17:17
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Voorstellen, nieuwe aanwinst en paar vraagjes

Bericht door peerke56 »

Mijn pomp klepperde ook bij stationair draaien heb de bout bij de veer 1,5 slag gegeven en nu al een jaar stil.
:peace Mvg Peerke :werkaanT4 T4 2.5 1996 340,000
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Voorstellen, nieuwe aanwinst en paar vraagjes

Bericht door krekwakwol »

Wat betreft dat overhellen, ik heb op mijn bus zwaardere stabilisatorstangen geplaatst en daar is hij een stuk stabieler van geworden in de bochten. Ik heb wel een T5, maar het principe lijkt mij gelijk.
Je moet alleen even achterhalen wat er nu op zit en wat de mogelijkheden zijn.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie