Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu vraagje

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Accu vraagje

Bericht door StijnT4 »

Dag allen,

Ik heb even een vraagje over mijn huishoud(hh) accu.
Betreft een accu van 200 AH 12 v die 2 maanden oud is.
Altijd wordt m’n accu bijgeladen door de motor via een cyrix schakelrelais en door een120watt zonnepaneel via laadomvormer van victron 75/15. Nu is mijn probleem als volgt: aan het begin van de nacht is mij accu 12,8 volt en zie ik via victron connect dat de druppelading functie is gedurende de dag en dus bijna vol is geweest. Alleen aan het begin van de ochtend stond mijn accu op 2.25 volt. Nou vraag ik me af wat hier is gebeurd. Ik dacht eerst aan kortsluiting maar alle zekeringen zijn oké en alle bedrading is ook in orde.

Toen vroeg ik me af wat de accu zo erg leeg heeft getrokken. Of dat er misschien een fabrieksfout in de accu heeft gezeten waardoor hij nu al helemaal aan z’n eind is.

Ik heb aan de hh accu:
Dometic cf35 koelkast ( staat altijd aan)
M’n accuboor lader (220v)
Omvormer victron Phoenix 12/250
Bluetooth speaker aan de lader (220V)
Telefoon (12v usb)
Standkachel stond uit alleen scherm aan

Hoop dat iemand mij kan helpen hierbij, ik ben we redelijk handig op het gebied maar misschien mis ik nog iets!

Alvast bedankt
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Accu vraagje

Bericht door CapoJan »

Enkele bedenkingen: die Dometic koelkast kan je zo instellen dat die uitschakelt indien de accuspanning onder een bepaald niveau zakt. Als je dat gedaan hebt (is denk ik zelfs standaard geactiveerd), kan de koelkast in principe niet de oorzaak zijn.
200 Ah is een flinke capaciteit. Hoeveel het echt is, hangt mee af van de soort accu. Als die echt tot 2,25 volt gezakt is, zou het wel eens kunnen dat dit end of life is voor de accu (ik hoop voor jou dat dit niet het geval is).
Zoals zo vaak: 'meten is weten'. Wat ik zou doen: een ampèremeter ertussen zetten en zoeken naar de stroomverbruiker. Systematisch alle toestellen in-of uitschakelen en kijken wat er gebeurt met de stroom. Er kan ook nog ergens een lekstroom zitten. Door alle verbruikers uit te schakelen, zou je dat moeten kunnen vinden.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Accu vraagje

Bericht door StijnT4 »

Klopt, accu is ten einde heb nu alles altijd afgesloten en overdag kan ik net aan m’n telefoon aan de lader hebben.
Het is een AGM accu. Hij komt nu snachts niet boven de 2 volt meer… dus een nieuwe moet er sowieso komen. Maar voordat ik die vervang wil ik dus eigenlijk wel zeker weten of alle bedrading nog in orde is en dus geen lekstroom heb.

Ik heb hiervoor 2 maanden lang de accu gebruikt zonder problemen en nooit aan de laadpaal hoeven staan. Accu spanning is nooit onder de 12,3 geweest die tijd
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Accu vraagje

Bericht door CapoJan »

Voor de zekerheid: ik gebruik een Victron MPPT 75/15. Daarin kan ik het type accu opgeven. Dat is belangrijk, want de maximale spanning van een AGM-accu is hoger. Als je dat niet correct instelde, zal je accu nooit helemaal geladen raken en dus nooit zijn maximale capaciteit bereiken. Stelde je dat in?
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Accu vraagje

Bericht door StijnT4 »

CapoJan schreef: 05 jul 2021, 18:45 Voor de zekerheid: ik gebruik een Victron MPPT 75/15. Daarin kan ik het type accu opgeven. Dat is belangrijk, want de maximale spanning van een AGM-accu is hoger. Als je dat niet correct instelde, zal je accu nooit helemaal geladen raken en dus nooit zijn maximale capaciteit bereiken. Stelde je dat in?
Jep heb ik ingesteld, laad netje op 14.6 V
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Accu vraagje

Bericht door Multivan Generation »

Met het aankoopbewijs in de hand teruggaan naar de verkoper en garantie omruiling vragen.
2 maanden is echt veel te kort als levensduur voor een accu.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Accu vraagje

Bericht door StijnT4 »

Multivan Generation schreef: 05 jul 2021, 21:11 Met het aankoopbewijs in de hand teruggaan naar de verkoper en garantie omruiling vragen.
2 maanden is echt veel te kort als levensduur voor een accu.
Heb ik inderdaad gedaan, zij vonden het ook een apart verhaal.

Ben nu vooral benieuwd of het aan de accu zelf heeft gelegen of dat het door een probleem in de bedrading is geweest
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Plaats reactie