Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoud accu plaatsen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Harry55
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 apr 2021, 23:49

Huishoud accu plaatsen

Bericht door Harry55 »

Beste,

Een vraagje over het plaatsen van een huishoud accu. En ik heb geen verstand van elektra. Wel mijn best gedaan om het te begrijpen, maar nooit gelukt. Nu met pensioen en leesproblemen. Dus ik brand mijn vingers daar ook niet meer aan.😉

Ik heb een T4 verhoogd en verlengd basis zelfbouw camper van 1996.
Er zit nu een elektra systeem in als volgt.
Een aansluiting voor walstroom. Deze gaat naar een zekeringkast. Kabel van motoraccu naar zekeringkast.
Vanuit zekeringkast gaan draden naar stopcontacten, lichtpunten en pompje.
Verder zit er een lader op de zekeringkast. Deze kun je instellen wanneer aan de walstroom om je motoraccu te laden.

Zonder alles eruit te halen is mijn vraag of ik een accu kan plaatsen tussen de zekeringkast en motoraccu. Of zoiets.
Het gaat alleen om af en toe een keertje vrij te staan voor een nacht. Ik denk dan aan 2a3 keer kort dompelpompje, led-verlichting, ventilator, en misschien een telefoon opladen.

Graag advies.

Groet, Harry
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Huishoud accu plaatsen

Bericht door Hanz »

Deze beschrijving geeft helaas weinig inzicht hoe de elektrische installatie in jouw camper er precies uitziet. Ik denk dat je twee mogelijkheden hebt:
1. Schema tekenen van de installatie waaruit blijkt wat waarmee verbonden is. Dat hoeft echt niet met officiële symbolen maar kan gewoon schetsmatig. Als maar duidelijk is hoe de draden van het een naar het ander lopen. Op basis van zo'n schema zijn er op het forum beslist deskundigen die je dan kunnen vertellen waar en hoe de huishoudaccu geplaatst kan worden.
2. Je vingers er inderdaad niet aan branden maar Iemand zoeken met verstand van zaken en de huishoudaccu laten installeren. Zeker als er ook 230V op de installatie staat van de walstroom niet zelf gaan klooien als je niet weet wat je doet.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Huishoud accu plaatsen

Bericht door krekwakwol »

Welke omgeving woon je Harry?
Misschien dat iemand in je buurt woont met verstand van electra die mee kan kijken en je tips kan geven bij de bus.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Harry55
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 apr 2021, 23:49

Re: Huishoud accu plaatsen

Bericht door Harry55 »

Woon in Zuidlaren.

Tja… waar loopt welke draad waarheen?
Eigenlijk zoals ik beschreven heb. Een schema tekenen?
Dat zal dan een kindertekening werden denk ik😅
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Huishoud accu plaatsen

Bericht door Hanz »

Harry55 schreef: 24 aug 2021, 17:27 Dat zal dan een kindertekening werden denk ik😅
Precies, dat bedoel ik ook. Trek je niets aan van de officiële tekentechniek en symbolen voor elektrische schema's. Teken gewoon wat je ziet. Een accu is een vierkantje met een + en een - kant en dat staat op de accu zelf. Een lamp is een zonnetje, een stopcontact een rondje met een S, een pomp een rondje met een P enz.
En draden zijn gewoon lijntjes van het ene element naar het andere. Wel handig om bij de draden de kleur te zetten. Die kleur kan je ook helpen om te ontdekken waar een draad heen gaat en waar hij weer tevoorschijn komt. En ik ga er dan maar even van uit dat de bouwer van deze installatie verschillende kleuren draad heeft gebruikt.
Maar als je geen vertrouwen hebt in deze aanpak, dan advies 2: een deskundige zoeken die het voor je doet.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Huishoud accu plaatsen

Bericht door krekwakwol »

Ik woon in Grootegast (Gr.) als je een keer in de buurt bent kan ik even meekijken.

Maar als je eerst even een tekening maakt zoals Hanz voorsteld krijg je er zelf ook een beetje inzicht in, dat is nooit verkeerd.

En mocht je langs willen komen, even een berichtje via PB sturen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Harry55
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 apr 2021, 23:49

Re: Huishoud accu plaatsen

Bericht door Harry55 »

Arnold, daar maak ik graag gebruik van.
Zal je eerdaags een pb sturen.

Hanz, alleen zwarte en 3 witte kabels. Zwarte naar pomp en verlichting. 1 witte naar stopcontacten. 1 uit walstroom naar zekeringkast en 1 witte van accu naar zekeringkast. Dat is alles.
Plaats reactie