Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoud accu plaatsen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Harry55
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 apr 2021, 23:49

Huishoud accu plaatsen

Bericht door Harry55 »

Beste,

Een vraagje over het plaatsen van een huishoud accu. En ik heb geen verstand van elektra. Wel mijn best gedaan om het te begrijpen, maar nooit gelukt. Nu met pensioen en leesproblemen. Dus ik brand mijn vingers daar ook niet meer aan.😉

Ik heb een T4 verhoogd en verlengd basis zelfbouw camper van 1996.
Er zit nu een elektra systeem in als volgt.
Een aansluiting voor walstroom. Deze gaat naar een zekeringkast. Kabel van motoraccu naar zekeringkast.
Vanuit zekeringkast gaan draden naar stopcontacten, lichtpunten en pompje.
Verder zit er een lader op de zekeringkast. Deze kun je instellen wanneer aan de walstroom om je motoraccu te laden.

Zonder alles eruit te halen is mijn vraag of ik een accu kan plaatsen tussen de zekeringkast en motoraccu. Of zoiets.
Het gaat alleen om af en toe een keertje vrij te staan voor een nacht. Ik denk dan aan 2a3 keer kort dompelpompje, led-verlichting, ventilator, en misschien een telefoon opladen.

Graag advies.

Groet, Harry
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Huishoud accu plaatsen

Bericht door Hanz »

Deze beschrijving geeft helaas weinig inzicht hoe de elektrische installatie in jouw camper er precies uitziet. Ik denk dat je twee mogelijkheden hebt:
1. Schema tekenen van de installatie waaruit blijkt wat waarmee verbonden is. Dat hoeft echt niet met officiële symbolen maar kan gewoon schetsmatig. Als maar duidelijk is hoe de draden van het een naar het ander lopen. Op basis van zo'n schema zijn er op het forum beslist deskundigen die je dan kunnen vertellen waar en hoe de huishoudaccu geplaatst kan worden.