Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar een ideale kleine buscamper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar de ideale VW camper

Bericht door de Viking »

Vandaag mijn kantelbaar fietsenrek op de trekhaak nog wat extra laten kantelen zodat de deuren voldoende open kunnen om evt tafel en stoelen of iets anders te pakken.
De veiligheidsnokken er af geflext en een buisje geplaatst waar hij gekantelt met fietsen en al op kan staan.
Werkt prima en ik ben ook blij met de hoogte van een trekhaak fietsendrager omdat elektrische fietsen toch wel redelijk zwaar zijn en het er op zetten weinig moeite kost.

Voor langere buitenlandse vakanties hadden we geen fietsen mee omdat we geen sta-camper hebben m.a.w. we toeren dagelijks verder.
En een VW bus camper kun je gemakkelijk dagelijks als auto gebruiken waar dan ook naar toe, we kunnen overal parkeren en komen op de kleinste plekjes.
.
VW fietsdrager 1.jpg
.
VW fietsdrager.jpg
.
VW fietsdrager 2.jpg
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar de ideale VW camper

Bericht door Multivan Generation »

Mooi 👍

Heb je nog wat meer details of foto's over wat je precies weggehaald hebt?

Is het toevallig een Uebler x21 fietsendrager?

Dit is veel handiger en verstandig dat je met het ook op elektrische fietsen voor een trekhaakdrager bent gegaan :toppie

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar de ideale VW camper

Bericht door de Viking »

He Peter,

Ja, deze kantelbare fietsendrager van de ANWB (Travel & Co) is prima, iets zwaar, een aantal jaren geleden in een aanbieding gekocht voor 225,-
Eenzelfde van Thule is 2x zo duur. Fietsen passen er perfect op en wat ik belangrijk vind, hij staat goed recht en stevig op de trekhaak.
Sommigen hebben de fietsen helemaal achterover hangen en dat is vragen om moeilijkheden.
En 2 elektrische fietsen is altijd nog 2x 27 kg en de drager mag 60 tillen + fietsen drager van 27 kg, blijf ik mooi onder de 90 kg voor een trekhaak.
En de achteras van onze Transporter is een verzwaarde versie, zat er onder, en het gekke van deze as is dat de handrem trommeltjes heeft die niet erg goed werken maar voor de APK geen probleem.
Ken jij deze achteras?

Ik heb 2 massieve pennen l en r weggeflext die de drager maar beperkt liet kantelen maar nu een stuk meer en de fietsen staan gewoon vast, dus er gebeurt niets, je kunt de drager zo weer terug kantelen.
Het buisje voor ondersteuning zit nu losjes vast met een slangklem zodat het mee kan draaien, zou nog een beter moeten maar goed is goed op dit moment.
.
VW fietsdrager 3.jpg
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
DDPP
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jan 2017, 19:06

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar ideale camper

Bericht door DDPP »

de Viking schreef: 19 okt 2017, 10:58 Vreemd probleem bij mij dagrijverlichting in combinatie met het zonnepaneel.

Net 4 weken naar Italië, Kroatië geweest en toen viel mij op dat bij bewolkt weer en ondanks de vele kilometers die ik reed mijn HH accu's niet voller werden. Na 1 dag zon waren ze weer 100%.
Het viel mij op dat het ledje op de Cyrix 230 accuscheider op allarm knipperde (om de 0,25 sec.)
Gisteren bij Aqua Solar in Sneek geweest en nu blijkt dat een 200 Amp zekering voor de accuscheider stuk was.”

Ik lees toevallig dit topic. Ik heb ook pas deze winter dat probleem opgemerkt omdat er minder zon was en de2de accu bijna niet geladen was. Die zekering brandt door als het Cyrix relais de 2 accu’s verbindt (bij veel zonnestroom) en er op dat moment gestart wordt. De startstroom is te groot voor die zekering ( bij mijn T6 2.0 TSI 2017 is die zekering 100 A) en ze bevindt zich onder de bak van de startaccu. Om die te vervangen ben je wel even bezig dus ik heb terug het origjnele scheidingsrelai geplaatst.
20210215_135950.jpg
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar een ideale kleine buscamper

Bericht door de Viking »

Camper uit de stalling weer in de belasting, gelijk APK op dezelfde dag en opnieuw geen opmerkingen.
Taxatie door Camperverzekerd en nu 5 jr later slecht een waarde die 2500,- minder is.
Bussen houden best een hoge waarde ondanks dat deze al van 2005 is.

En ook maar 4 nieuwe NEXEN winterbanden (107,- incl alles) laten monteren.
Oh ja, de oude reserveband is nu weer vervangen door een recenter exemplaar.

Helemaal klaar voor het nieuwe seizoen waar nog geen plannen gemaakt zijn :ie
Het is een beetje een rare wereld op dit moment waar mijn gedachten nog niet bij leuke reizen zijn.
.
NEXEN Winguard WT1
NEXEN Winguard WT1
.
Laatst gewijzigd door de Viking op 20 apr 2022, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar een ideale kleine buscamper

Bericht door Multivan Generation »

Je gaat met winterbanden in de zomer rijden Sieds?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar een ideale kleine buscamper

Bericht door krekwakwol »

De R zit nog in de maand, dus het mag nog en anders ook wel :toppie

Ik heb ook wel het hele jaar door op wimterbanden gereden, dus zo raar vind ik het niet.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar een ideale kleine buscamper

Bericht door de Viking »

Multivan Generation schreef: 19 apr 2022, 15:23 Je gaat met winterbanden in de zomer rijden Sieds?
Ja hoor, rijdt prima Peter en op de camping met gras altijd in het voordeel.
Nexen zijn stil en hebben een prima regenwater afvoer.
Hadden van mij ook all season banden mogen zijn maar heeft Nexen niet.

Oh ja, de hele oude reserveband is ook nog vervangen voor een recentere, goede tip.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar een ideale kleine buscamper

Bericht door Lambiek »

Ben benieuwd hoe de normale auto's met caravan dan van die de campings afkomen...

Gr
Laatst gewijzigd door Lambiek op 21 apr 2022, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar een ideale kleine buscamper

Bericht door chv »

Met winterbanden heb je bij zomerse temperaturen toch echt een langere remweg, op het wegdek.
Of rijd je uitsluitend op het gras op de camping? :groteogen

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar een ideale kleine buscamper

Bericht door Mickel Moen »

Hoewel dit draadje niet echt over banden gaat, Sieds nieuwe winterbanden heeft laten zetten, wil ik in reactie op de laatste bijdragen wel mijn ervaring met verkeerde zuinigheid delen.

Ik had besloten om mijn nog “goede” winterbanden met nog veel profiel wat meer af te rijden voordat ik zou overstappen naar all-season. Doordat ivm Corona we in Nederland bleven, daar dus twee zomers mee gereden. Niet veel km gemaakt. In de winter maak ik ook veel minder km, dus deze Nokian banden waren op het oog nog uitstekend. Garage had wel gewaarschuwd, dat het tijd werd voor nieuwe gezien de ouderdom. (10 jaar) Op een ritje naar onze dochter in Rotterdam, vond ik in de buurt van Gorichum het wegdek wel heel slecht ineens. En het wegdek bleef slecht. In Rotterdam aangekomen de Wegenwacht er bij geroepen. Nog een proefrit gemaakt, maar hij kon niet ontdekken wat het was. Advies om even naar het technocentrum ANWB in Rotterdam rijden. Daar op de brug. Zat op één van de banden een bult. :ie Vervangen door reservewiel.
Weer thuis meteen een nieuwe set Michelin crossclimate erop laten zetten. Gezien profiel en ouderdom van de Michelin Agilis zomerbanden, die in opslag lagen, deze dus ook vervangen. .

De Michelin crossclimate bevallen mij goed. Maar dat zegt natuurlijk niks, want ik kan niet vergelijken. Ik weet niet waarom, maar ik heb vertrouwen in Michelin. Toen ik de bus kocht zaten er Michelins op en wat de zomerbanden betreft is dat zo gebleven. En voor die paar tientjes meer.

Gezien het aantal km wat we jaarlijks maken, krijgen deze niet de kans om door ouderdom slecht te worden.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar een ideale kleine buscamper

Bericht door de Viking »

Mickel Moen schreef: 21 apr 2022, 08:20 De Michelin crossclimate bevallen mij goed. Maar dat zegt natuurlijk niks, want ik kan niet vergelijken. Ik weet niet waarom, maar ik heb vertrouwen in Michelin. Toen ik de bus kocht zaten er Michelins op en wat de zomerbanden betreft is dat zo gebleven. En voor die paar tientjes meer.
Een hele mooie band Geert, de Michelin Crossclimate maar wel per stuk 50,- euro duurder maar over de jaren gerekend niet veel extra.
Ik was de laatste jaren fan van Hankook, een hele goede band in de testen en op mijn Audi had ik zowel zomer als winterbanden van Hankook.

NU kom ik er achter dat Hankook ook een hele mooie vierseizoenenband voor de Transporter heeft, de Hankook Kinergy 4S2 H750, vergelijkbaar met de Crossclimate. Die had ik eerder niet ontdekt.
Helaas nu eerst de Nexen maar oprijden :knipoog
.
https://www.bandenspotter.nl/hankook/ki ... 2v-295707/
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar een ideale kleine buscamper

Bericht door de Viking »

Voor wat meer 'zonne'stroom opbrengst om ook gemakkelijker de elektrische fietsen te laden, had ik een wat groter zonnepaneel willen installeren van Panasonic, maar helaas die firma levert geen panelen meer. Had ik dus toch een paar jaar eerder moeten doen.
En een grotere vinden die goed past op de T5 is er er niet, moet wel een glaspaneel zijn.
Dus de oude er maar af na 6 jaar en dezelfde maar nu met meer opbrengst er op laten monteren.
Deze is nu 170 Wp en weer 24 volt.

Maar dient zich gelijk de volgende vraag aan, hoe goed zijn en hoe lang gaan mijn twee 90 Amp AGM accu's nog mee?
Ze zijn nu 6 jaar oud en op zich wel steeds spanning tussen de 12 en 13 volt.
Heeft iemand een idee hoe lang ze mee gaan en stoppen ze er zomaar mee net zoals een start accu?
.
Bijlagen
DSC01868 (800x600).jpg
DSC01862 (800x600).jpg
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar een ideale kleine buscamper

Bericht door Mickel Moen »

Hoe lang hh-accu's meegaan is erg moeilijk te zeggen. Zo als je weet, heeft dat alles met het het systeem in verbruikers/laders en campergedrag te maken. Maar grofweg kun je wel zeggen, dat vaak diep ontladen en daarna niet spoedig genoeg en onvoldoende weer opladen, de levensduur aanzienlijk bekort. Op het ned. Camperforum las ik eens een reactie van iemand die zich niet in de materie wilde verdiepen en er vrede mee had dat hij om de twee jaar nieuwe accu's moest kopen.

Mijn twee Optima AGM'S zijn nu met hun dertiende levensjaar bezig.

Ik vermoed dat jullie campergedrag aardig vergelijkbaar is met dat van ons. Veel trekken, en laden op de dynamo, paal als die voorhanden is en een zonnepaneel. Dan worden de accu's zelden diep ontladen en zijn eigenlijk altijd vol. Die van mij komen zelden onder de 90%.

Ik ga ze pas vervangen, als ik echt merk, dat ze op zijn. Dan kun je de pech hebben, net ergens in Verweggistan te zitten. Wel dan heb ik de keus of daar vervangen of voor de resterende duur van de reis niet meer vrij te gaan staan er iedere nacht aan de paal en bij thuiskomst vervangen.

Dat zien we dan wel. Ik maak mij er niet druk om.

Een groot verschil met de startaccu is, dat er voor starten kortstondig heel veel stroom gevraagd wordt. Als de accu dat niet meer kan leveren, is hij voor starten niet meer geschikt en dus op. (Je kunt hem dan nog wel voor andere dingen gebruiken. Ik nam hem mee naar school. Prachtig voor de elektriciteitsles. Paperclips laten fikken e.d. Succes verzekerd.)

Met de hh-accu is het anders. Daar zitten over het algemeen geen stroomverbruikers op die kortstondig veel stroom nodig hebben. Met een compressor koeler heb je een verbruiker die geen hoge stromen trekt, maar wel altijd aanstaat met een gemiddelde omlooptijd van 20%.

De hh-accu verliest geleidelijk cappaciteit. Ik vermoed, dat als de compressor koeler ineens regelmatig in storing gaat, dat dan de accu's wel eens op zouden kunnen zijn.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: VW T5 Transporter L2H3 (verlengd/verhoogd) ombouwen naar een ideale kleine buscamper

Bericht door de Viking »

Geert bedankt voor de uitleg.

Onze AGM's zijn in principe altijd vol door het zonnepaneel en ook de startaccu omdat die zonder zonnepaneel wel langzaam leeg loopt.
Maar met het opladen van de fietsen trek ik ze wel behoorlijk leeg soms tot 10 volt.
Nooit is de compressor vd koelkast in storing gegaan, dus valt het toch nog wel mee.
Maar als wij dan niet rijden duurt het weer helemaal volladen met zonnepaneel wel langer.
Vandaar nu een wat zwaarder nieuw paneel en de metertjes maar goed in de gaten houden en zouden wij misschien ook nog wel 6 jr met deze accu's kunnen.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Plaats reactie