Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Omvormer 230 volt in california

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Omvormer 230 volt in california

Bericht door Sjakiebr »

Goedendag,

Ik heb een vraag over de 230volt 150watt in de b-stijl.
Wij hebben de camper een jaar geleden gekocht, en nu ben ik de puntjes op de i aan het zetten voor de vakantie.

Het stopcontact achter de bestuurders stoel ( zwarte contactdoos met klepje ) was naar binnen gedrukt . Nu heb ik de b stijl losgemaakt en het stopcontact weer aangesloten met een extra tyrap zodat deze niet weer naar binnen schiet. Wanneer ik een oplader van een telefoon erin steek gebeurt er niets. Nu heb ik gelezen dat niet alle california's zijn uitgerust met een omvormer.
Weet iemand waar de omvormer geplaatst is, en hoe die eruit ziet? Onder de koelkast zie ik wel de acculader en een danfoss regelaar voor de koelkast. Zit de omvormer wellicht in de oplader verwerkt, of moet ik ergens anders gaan zoeken. En weet iemand of er een zekering voor deze aansluiting is?

Hoor het graag!!

Groet Jacco
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Omvormer 230 volt in california

Bericht door eurocook »

Hoi Jacco,
Hierbij wat informatie over de omvormer
https://ajwr.home.xs4all.nl/Tips%20voor ... vormer.htm

Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Re: Omvormer 230 volt in california

Bericht door Sjakiebr »

Dank,

Deze link had ik inderdaad ook gevonden.
Echter staat hier niets over de omvormer. Alle bekabeling ligt er wel, maar twijfel of er ook echt een omvormer in zit. Wellicht een zekering ergens stuk? Mocht iemand weten waar de omvormer zit en hoe deze er uit ziet hoor ik het graag.

Groet Jacco
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Omvormer 230 volt in california

Bericht door Multivan Generation »

Download SSP329 en lees vanaf 37 en verder.. en 43. :knipoog
Er zal een wereld voor je open gaan..

Ik las daar zojuist in dat je de rugleuning van de bank in een aantal hoeken kunt verstellen,
wist ik ook niet :gekte

Succes en groetjes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Re: Omvormer 230 volt in california

Bericht door Sjakiebr »

Ook ssp329 heb ik gelezen. Daar wordt wel gesproken over de 230v aansluiting aan de zijkant van de wasbak.
Dit is de 230 volt die alleen werkt als je bent aangesloten op de walstroom als ik me niet vergis.
Mijn vraag gaat over het stopcontact in de b stijl.
Is er iemand waar de 230 volt aansluiting wel werkt zonder walstroom, en heeft diegene daar iets voor moeten aanpassen of komt dit vanuit de omvormer onder de koelkast?

Groet jacco
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Omvormer 230 volt in california

Bericht door Multivan Generation »

zie hier:
Afbeelding
bij het pijltje zit de omvormer..

Wat ik uit de SSP haalde is heel simpel.
Auto aan 230V en dan meten, auto van 230V afhalen en weer meten.
En dat voor beide stopcontacten.. :zwaai
Er staat zelfs een schema in de SSP

230-volt onboard supply
A 230-volt onboard supply has been installed in the California. The 230-volt onboard supply consists of a
230V exterior socket (mains connection) U8, an automatic personal protection circuit-breaker S59 (also known
as a residual-current-operated circuit-breaker), a 230-volt interior socket U11 and a connection to the battery
charging unit.

Maar ik zal wel te simpel zijn..
230V gaat naar lader, en naar stopcontact.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Re: Omvormer 230 volt in california

Bericht door Sjakiebr »

Wat op de foto te zien is heb ik ook volgens mij... ga morgen nog eens op onderzoek uit... vrees dat tie is overleden dan ...

Bedankt!!!
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Re: Omvormer 230 volt in california

Bericht door Sjakiebr »

Probleem opgelost!!
De omvormer achter de voorstoel was inderdaad het probleem. Tijdens het losschroeven hoorde ik iets knetteren. De omvormer zit op de zijkant van het keukenblok geschroefd. Hier krijgt hij ook massa. Het was dus een slechte aarding. Thx voor jullie reacties!!!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Omvormer 230 volt in california

Bericht door Multivan Generation »

Graag gedaan hoor :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Re: Omvormer 230 volt in california

Bericht door Sjakiebr »

Vandaag bijna de camper afgefikt...
Die verdomde omvormer... Let hier mee op!!!!
De volledige bedrading is weg gebrand. Geen idee wat er gebeurt is, maar nu een veel groter probleem. Omvormer werkte prima, totdat ik de motor starre.. zie hier de resultaten.....K..zooi....
Volgens mij was de omvormer niet goed afgezekerd..
Bijlagen
IMG-20180415-WA0001-225x400.jpg
(30.43 KiB) 487 keer gedownload
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Omvormer 230 volt in california

Bericht door Snautzer »

Jemig dat had nog veel erger kunnen aflopen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Omvormer 230 volt in california

Bericht door Multivan Generation »

Heb je de motor gestart terwijl de stekker nog in het contact zat?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Omvormer 230 volt in california

Bericht door Multivan Generation »

Is er bij een T5/T6 een soort van startbeveiliging, zodat je niet kunt starten als je aan de paal hangt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Sjakiebr
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 jul 2017, 17:29

Re: Omvormer 230 volt in california

Bericht door Sjakiebr »

Ja, was wel op de 230 aangesloten... gestart enz... daarna dit... maar goed, dit zou toch moeten kunnen lijkt mij? Al met al was de omvormer dus niet afgezekerd . Wanneer dit wel het geval had geweest had het niet zover gekomen denk ik... nu zijn er 2,5 mm2 kabels doorgebrand, en hebben de nodige andere kabels mee genomen in het smeltings prices :ie
Ben er in ieder geval een weekend mee zoet geweest om alles te vervangen. Heb nu alleen nog een airbag failure..

Weet iemand of je tijdens het opladen aan de 230 volt de motor wel of niet mag starten??
Gebruikersavatar
Rwin
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 dec 2017, 10:32
Locatie: Voorthuizen

Re: Omvormer 230 volt in california

Bericht door Rwin »

Weer even een draadje activeren: bij mij werkt dit stopcontact in de B zuil niet en kan hier nauwelijks info over vinden, ook niet op buitenlandse fora. Ik zie wel een rood ledje knipperen als je er een stekker insteekt, dat is denk ik de microswitch die signaleert dat een stekker wordt ingestoken, dan een keer een groene flits en daarna continu rood.

Volgens mij staat er dus wel stroom op, maar waarom dan toch geen 230? Kan het niet meten omdat de pennen van de multimeter niet de microswitch kunnen omzetten, vermoed ik.
Heb ook een eenvoudige radio aangesloten ipv een oplader voor de ipad, om misschien de behoefte aan een zuivere sinusomvormer uit te sluiten. Volgens mij zit de omvormer vw onderdeel 8K0907155H onderin de b zuil, maar die heb ik er nog niet uitgehaald. Dat zou de volgende stap zijn.

Is er iemand die hier meer van af weet? Wat betekent dat rode ledje eigenlijk? Op het engelse forum hebben iig ook veel mensen problemen met dit stopcontact zonder een oplossing te vinden.
T4 2001 DC 150pk | T5 GP 2012 California Comfortline 180pk
Plaats reactie