Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

t5 california hefdak inbouwen

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gerko t4 t5
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 dec 2018, 19:47

Re: t5 california hefdak inbouwen

Bericht door Gerko t4 t5 »

Ik ben ook bezig met een origineel hefdak aan het in bouwen maar ik mis nog wat onderdelen en ik heb onderdelen die beschadigt zijn
Heeft hier iemand misschien tekeningen van met nummer
Of tips hoe ik hier aan kan kommen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: t5 california hefdak inbouwen

Bericht door Multivan Generation »

kijk hier maar eens..
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Teunissen
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jun 2019, 15:15
Locatie: Groesbeek

Re: t5 california hefdak inbouwen

Bericht door Teunissen »

He angelo ben je bereid om mij te helpen om dak op mij t5 te zetten ik.heb dak van 2013 ook zo afgezagd tegen betaling kan je me helpen

Ik.hoor graag van je heb er geen haast bij
Ik.heb ook een t5 gp korte en lange versie eerst de lange ook dak erop zetten dat is zo dak

Mvg teunissen
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: t5 california hefdak inbouwen

Bericht door Angelo-anneveld »

Teunissen schreef: 03 jun 2019, 00:04 He angelo ben je bereid om mij te helpen om dak op mij t5 te zetten ik.heb dak van 2013 ook zo afgezagd tegen betaling kan je me helpen

Ik.hoor graag van je heb er geen haast bij
Ik.heb ook een t5 gp korte en lange versie eerst de lange ook dak erop zetten dat is zo dak

Mvg teunissen

Heb je een prive bericht gedaan
Kees1971
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jun 2019, 16:53
Locatie: Hollands

Re: t5 california hefdak inbouwen

Bericht door Kees1971 »

Beste Angelo,

Waar heb jij zo'n dak gekocht?
Ik wil ook zo'n dak gaan zoeken maar ik weet niet waar je deze kan vinden.
Duitsland misschien? Welke sites heb je een suggestie?

Mooi dat je je project op het forum heb gezet.

Groeten Kees.
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: t5 california hefdak inbouwen

Bericht door Angelo-anneveld »

Kees1971 schreef: 05 jun 2019, 19:59 Beste Angelo,

Waar heb jij zo'n dak gekocht?
Ik wil ook zo'n dak gaan zoeken maar ik weet niet waar je deze kan vinden.
Duitsland misschien? Welke sites heb je een suggestie?

Mooi dat je je project op het forum heb gezet.

Groeten Kees.

Had mijne destijds in arnhem gekocht via marktplaats.
Staan er regelmatig op. Op ebaykleinanzeigen worden ze ook regelmatig op
Kees1971
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jun 2019, 16:53
Locatie: Hollands

Re: t5 california hefdak inbouwen

Bericht door Kees1971 »

Dankjewel, ik ga eerst marktplaats maar eens in de gaten houden.

Groeten Kees
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: t5 california hefdak inbouwen

Bericht door otzie »

De "originele" daken van volkswagen kun je zover ik weet kun je deze niet los kopen als set om in te bouwen,
als je de etka onderdelen catalogus erop na slaat kun je alles wel bestellen, maar dan wordt het een enorm prijskaartje.

voor een "gebruikt" dak in goede staat van een vw-california van een schadecamper wordt zomaar 3000.- a 5000.- gevraagd als deze compleet is
met matrassen, binnenbekleding, lattenbodem, camperunit.

en dan moet het allemaal nog voorzichtig losgemaakt worden, en dien je de nodige rubbers e.d. nog te bestellen, als je handig bent is dit prima te doen (ik heb enkele jaren geleden onze ombouw voor de deur gedaan, en dan hopen op goed weer)
wel is het zo dat je een "gebruikt dak" op je bus aan het zetten bent, als dit netjes en fatsoenlijk gedaan wordt zeker de moeite waard.

een ander alternatief is om een sca dak (naar mijn mening het mooiste en netste afgewerkte dak, als je niet voor een origineel wilt/kunt gaan)
of bijvoorbeeld reimo dak.

petermultivan heeft een sca dak, vele foto's te vinden van zijn dak hier op het forum :jump

wellicht is in laten bouwen van een dak voor veel mensen een goed alternatief,
je zit er niet op te wachten dat je net iets te ver zaagt in je dak, het begint te lekken als het regent omdat het niet goed of niet netjes is gekit, of met de verkeerde kit is gebruikt, of je dak automatisch open gaat als je op de snelweg zit.

wat ik wil zeggen is dat het niet "effe" een dakje erop knallen is..

succes met de keuze's die je maakt

groet otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Kees1971
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jun 2019, 16:53
Locatie: Hollands

Re: t5 california hefdak inbouwen

Bericht door Kees1971 »

En een Austops hefdak?
Daar heb ik ook wel eens iets goeds over gelezen.

Kees
Ramon2
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2007, 15:08
Locatie: Heijen

Re: t5 california hefdak inbouwen

Bericht door Ramon2 »

Beste Angelo,

Mag ik iets vragen over het verwijderen van het dak van jullie T5?
Ik heb inmiddels een dak gekocht en wil deze binnenkort gaan monteren maar nu moet het gat in het dak gemaakt worden.

Ik heb inmiddels gekeken hoe het één en ander zit en ben erachter dat er geknipt, gezaagd of geslepen kan worden om het dak te demonteren alles heeft voor en nadelen en misschien is de combinatie van mogelijkheden wel het best. Heb jij hier tips over?

Het knippen of zagen lijkt vooral van toepassing voor de voor en achterzijde van het dak, aan de zijkanten zitten een aantal bouten in het dak (verdieping goot) geschroefd die eruit moeten waarna het lijkt alsof er enkel een kit/lijmnaad of rand overblijft. Klopt dit?
Kan je deze lossnijden o.i.d. en is dan de zijkant los?
Of met de verfafbrander om de lijm/kit naad los te krijgen?

Dus het lijkt mij dat je aan de voor en de achterzijde van het dak een naad moet knippen/zagen/slijpen en dat de zijkanten dan door de kit of lijm te verwijderen los gemaakt kan worden? Of vergis ik me hierin?

Alle tips zijn welkom natuurlijk en van iedereen het liefst met de ervaring van het monteren van een californiadak.

Groeten Ramon
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: t5 california hefdak inbouwen

Bericht door Angelo-anneveld »

Heb je een prive bericht gedaan
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: t5 california hefdak inbouwen

Bericht door longboy »

Hallo

Begin deze week kocht ik een origineel vw California hefdak, compleet door de stijlen afgezaagd. Tot mijn verrassing is er weinig of niks over te vinden over hoe je 1) zo'n elektrisch hefdak moet openen; en 2)iets omvangrijker, hoe je heel dat ding van uit het dak moet zien te krijgen. Ik ga ze hier niet herhalen, maar er zijn me toch een rijtje lelijke woorden ontglipt tijdens het tackelen van puntje 2). Soit, het is uiteindelijk gelukt, en als ik het nog ooit eens doe zal dat veel vlotter lukken, maar zoals ik zei, weinig info te vinden hierover.
Nu alles uit het afgezaagde dak verwijderd is valt het me op dat de dakstructuur zelf anders gemaakt is dan bij een "gewone" bus. Het stukje boven de vooruit bvb, maar ook denk ik dat er van aan de onder kant rondom een "speciale california rand" gelast zit. Nu vermoed ik wel als ik hier naar de foto's kijk dat daar eigenlijk geenrekening mee gehouden dient te worden, klopt dat? Gewoon het gat opmeten, en dan zagen bij de ontvangende bus? Ik neem aan dat de watergoten achteraan wel dichtgemaakt dienen te worden? Zijn er valkuilen bij het maken van het gat waar je de eerste keer tegen aan loopt?
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: t5 california hefdak inbouwen

Bericht door longboy »

Nog een vraagje, betreffende de aansturing van de hefdak motor dan. Iedereen poogt zo te lezen dat hefdak werkende te krijgen via de unit die in het dak zit. Bij mij is de kabelboom samen met de stijlen doorgezaagd, en eerlijk gezegd heb ik niet veel goesting om zo'n kabelboom te zoeken, laat staan alles uit te vogelen. Is er een reden om niet gewoon een draaiknop te installeren, rechtstreeks op de motor? Zo'n knop die altijd vanzelf weer naar het center komt. Rechts houden = open. Links houden = dicht. Zekeringetje tussen (hoeveel ampère?), en klaar? Of zie ik weer het 1 en ander niet?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: t5 california hefdak inbouwen

Bericht door Multivan Generation »

longboy schreef: 02 apr 2021, 09:47 Hallo

Begin deze week kocht ik een origineel vw California hefdak, compleet door de stijlen afgezaagd. Tot mijn verrassing is er weinig of niks over te vinden over hoe je 1) zo'n elektrisch hefdak moet openen; en 2)iets omvangrijker, hoe je heel dat ding van uit het dak moet zien te krijgen. Ik ga ze hier niet herhalen, maar er zijn me toch een rijtje lelijke woorden ontglipt tijdens het tackelen van puntje 2). Soit, het is uiteindelijk gelukt, en als ik het nog ooit eens doe zal dat veel vlotter lukken, maar zoals ik zei, weinig info te vinden hierover.
Nu alles uit het afgezaagde dak verwijderd is valt het me op dat de dakstructuur zelf anders gemaakt is dan bij een "gewone" bus. Het stukje boven de vooruit bvb, maar ook denk ik dat er van aan de onder kant rondom een "speciale california rand" gelast zit. Nu vermoed ik wel als ik hier naar de foto's kijk dat daar eigenlijk geenrekening mee gehouden dient te worden, klopt dat? Gewoon het gat opmeten, en dan zagen bij de ontvangende bus? Ik neem aan dat de watergoten achteraan wel dichtgemaakt dienen te worden? Zijn er valkuilen bij het maken van het gat waar je de eerste keer tegen aan loopt?
Zou leuk zijn, als je foto's maakt en er hier een topic over schrijft.
Dan hebben anderen er ook wat aan :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
longboy
Berichten: 95
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: t5 california hefdak inbouwen

Bericht door longboy »

Project heeft een tijdje stil gelegen. Uiteindelijk heb ik de kabelboom besteld die vanaf het dat naar de batterij onder de bestuurdersstoel loopt. Je kan hiermee eigenlijk alleen maar de plus en de min aansluiten, alle andere stekkers dienen voor andere California uitrusting die ik niet heb. Ik zag het display meteen oplichten en dacht EUREKA! Maar al snel was daar het besef dat het niet zo simpel kan zijn. Het display zegt het volgende: spannung plausibilitätsfehler. Als ik het goed begrijp zit er origineel in een California ergens een shunt ingebouwd, wat dit ook moge wezen, die dan een signaal geeft aan het bedieningspaneel dat alles in orde is. Er bestaat vast een manier om dit te omzeilen, maar hoe?
Plaats reactie