Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zelfbouw (budget) T5

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door Multivan Generation »

rommelt_wat_aan schreef: 25 nov 2020, 11:14 Bovenste deel heb ik met piepschuim platen opgevuld. Daarna ondervloer om geheel af te dekken, vastgezet met hittebestendige spuitlijm.

Is het hier nuttig om toch wat vemtilatiegaatje te prikken? Vocht kan anders geen kant op lijkt me.
Wat was je afweging om ter hoogte van de ramen piepschuimplaten te gebruiken en niet daar ook schapenwol toe te passen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Multivan Generation schreef: 25 nov 2020, 13:16
rommelt_wat_aan schreef: 25 nov 2020, 11:14 Bovenste deel heb ik met piepschuim platen opgevuld. Daarna ondervloer om geheel af te dekken, vastgezet met hittebestendige spuitlijm.

Is het hier nuttig om toch wat vemtilatiegaatje te prikken? Vocht kan anders geen kant op lijkt me.
Wat was je afweging om ter hoogte van de ramen piepschuimplaten te gebruiken en niet daar ook schapenwol toe te passen?
Afweging geboren uit schaarste: M'n schapenwol was bijna op, las daarna op website Mickel Moen dat wanden isoleren primair akoestisch is én wilde restant schapenwol liever voor vloer gebruiken (eenvoudige opvulling naden tussen bodem en vloerplaat).

Daarna op zoek gegaan naar een oplossing bovenwanden en liep in de bouwmarkt tegen deze EPS platen aan (zie link). Wat blijkt: Spul is ongevoelig voor vocht, zowel goede thermische eigenschappen als akoestische/trilpaat functie, zeer licht (98% lucht), zeer goedkoop, brandvertragend, goede warmteisolator en bestendig tot 70-95 gr celsius.

https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/is ... m/10045973
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Besloten de dakhemel opnieuw te bekleden. Vandaag de plafonds eraf gehaald. Deze videos hielpen daarbij:


Bijlagen
20201206_155944.jpg
20201206_155950.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef: 17 sep 2020, 17:37
rommelt_wat_aan schreef: 16 sep 2020, 13:12
Multivan Generation schreef: 14 sep 2020, 16:09 Als eerste, doe jezelf een plezier en verwijder de overgebleven draadeidjes die nog uitsteken van de 2zits bank uitbouw..
Ja wil die netjes wegwerken. Waar zijn die kabels überhaupt goed voor?
Denk dat die opmerking van Peter helemaal niks met draadjes te maken heeft.
:knipoog






Maar gewoon over de draadeindjes die uit de vloer steken.
Die stalen dingen met schroefdraad weetjewel.

Hierbij de draad eindjes waar ik het over had..


Voor wat betreft je hemel bekleden:
Als je nog van plan bent om een hefdak er in te (laten) monteren,
dan zou ik het herbekleden van de hemel pas doen, als dat hefdak gedaan is.
Want dan hoef je het maar een keer te doen..

Groetjes Peter
Bijlagen
20200606_174331.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Hoi Peter, moet nog een oplossing bedenken daarvoor. Ideeën welkom.

Inmiddels dakhemel bekleed van cabine. En start gemaakt met bekleden stijlen laadruimte met naaldvilt. Extra laag vloerisolatie gelegd. Omdat de wielkasten met ombouw uit zicht zijn wil ik ze met plastidip inspuiten zodat deze beschermd zijn tegen vocht. Al bedenk ik me nu dat bekleden wel wat meer rijgeluid scheelt.

Voor de plaatwanden laadruimte heb ik jute stof besteld. Mooie uitstraling en goedkoop.
Bijlagen
20201215_131056.jpg
20201212_165034.jpg
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Fotos
Bijlagen
20201213_133836.jpg
20201213_133743.jpg
20201213_121646.jpg
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Bus (en baasje) zijn in winterslaap geweest. Inmiddels zit popup dak erop (uitbesteed), erg blij met de look. Nieuwe motoraccu besteld, oude is op.
Bijlagen
20210228_095516.jpg
20210228_095225.jpg
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Achterste wandplaten er alvast op gezet. Was met sommige bevestigingspunten nog lastig omdat de standaard nagels net wat lengte tekort kwamen door bekleding/isolatie. Ook nieuwe motoraccu geïnstalleerd. Niet zichtbaar op foto maar wielkasten bekleed met naaldvilt tbv verminderen rijgeluid.

Oproep: ik wil tzt aan electrisch gedeelte beginnen, maar zie daar tegenop. Zou iemand (evt tegen betaling en iig onkostenvergoeding) mij daarmee kunnen helpen? Ik woon vlakbij Tilburg. :toppie
Bijlagen
20210425_133706.jpg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door krekwakwol »

Ik denk dat je eerst voor jezelf de keuze moet maken wat je er allemaal in wilt.
Dit i.v.m. de kabels die je door de bus moet trekken.
Op de site van camperfixx staan veel tips.
Dan zul je er ook achterkomen dat je wat voorbarig bent geweest met het bekleden van de bus. Maar dat is ook weer een leermoment.

https://www.camperfixx.nl/nl/13-nl/dive ... ctriciteit
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Thanks krekwakwol. Maak graag meters waar ik kan, zal idd niet altijd even efficiënt zijn :lach

Over je opmerking nagedacht, hou het ook hier basic en kom tot het volgende:

Huishoud accu:
-Exide EA900 Premium Carbon Boost 12V 90 Ah 720A

Input:
-100W zonnepaneel incl module.
-Stopcontact buitenzijde

Output:
-Koelkast 20L (72W)
-2x led lamp klein (3W), 1x led lamp groot (6w)
-2x USB oplader telefoon en iPad (?W)
-Ventilator (8W/15W)
-Pompje kraan keuken (?W)

Zou lekker zijn als ik twee dagen off grid kan. Met name koelkast is een verbruiker. Al zit er een knop op waarmee je verbruik lager kan instellen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door Hanz »

Geen kachel?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Goeie, maar zal met name met mooi weer erop uit gaan. Misschien wel goed om extra aansluiting voor standalone kacheltje te installeren. Zou dan met vaste stroom prima lukken.

Zonnepaneel is vandaag binnen gekomen 👍
Bijlagen
rsz_120210619_130750.jpg
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door J vd Pal »

De accu die je uitgezocht hebt is een startaccu. Die is gemaakt om kort veel stroom te leveren. Een HH accu moet lang een kleine stroom kunnen leveren. Voor een HH accu kan je beter een AGM, GEL of LiFePo4 gebruiken.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
rommelt_wat_aan
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 aug 2020, 11:53
Locatie: NB

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door rommelt_wat_aan »

Hoi J vd Pal, thanks voor input. Had deze accu nog liggen dus hoop dat ik hiermee af kan. Of is het (uit veilgheid overweging) echt aan te raden een ander type (AGM, GEL of LiFePo4) te gebruiken?

Werkzaamheden liggen even stil, heb (denk ik) een groot probleem... Ik legde dit weekend (zoals vaker) mn startaccu even aan de druppelaar om daarna motor even te laten draaien, maar met m'n suffe hoofd leg ik polen verkeerd om.... Bus doet nu niets meer qua starten, oplichten, lampjes oid. Accu is volgens meter op druppelaar inmiddels weer vol. Ik heb alle zekeringen bekeken, en die lijken allemaal nog goed. In het slechtste geval heb ik nu heel mn electrische gedeelte om zeep geholpen?? Mn lokale automonteur meld dat dat een duur geintje wordt als dat het geval is.

Wat nu? Ideeën?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zelfbouw (budget) T5

Bericht door Multivan Generation »

Heb je ook de E-box open gehad?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie