Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Jasmijn
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mar 2021, 15:30

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door Jasmijn »

Hoi Paultje 1981,

Ik denk dat ik je wellicht kan helpen, mogelijk ook met ideeën omdat ik 2 jaar geleden in de zelfde situatie zat. Ik heb eind 2019 ook een T5 GP LWB (Caravelle) met 9 zitplaatsen geïmporteerd uit Duitsland. Hij is nu eindelijk nagenoeg af en wij gebruiken hem als 5 persoons buscamper die ook weer terug te bouwen is naar 9-persoons bus! Dit was een eis voor mij zodat we ook evt bv grootouders later nog ergens mee naar toe kunnen nemen op hun oude dag, naast mijn gezin (2 volwassenen, 3 kids en grote hond).

Als eerste het ombouwen; ik heb hier lang op georiënteerd en geGoogled, uiteindelijk bij FSL in Lith uitgekomen. Ik ben ook bij Atrion wezen kijken maar FSL voelde beter aan. Ook hebben hun, naast een (omgekeerd; hoog achter) slaaphefdak een 'Dreamroom' gemonteerd; een vouwwagen-achtige constructie uit de achterklep met een ruim 2 persoonsbed erbij. Dit idee kwam weer ban het bedrijf 'Extent' uit Stadskanaal, waar ik ook de hoekprofielen heb besteld voor mijn zelfbouw keukenkastje en kledingkast. Met een hangbedje (Red Bed van Kiravans, UK) op de voorstoelen voor een kind hebben we dus 5 slaapplaatsen in de bus. Vwb 1 van je vragen; als FSL het hefdak installeert kunnen ze tegen een meerprijs de ventilatie en lichtunit helemaal achterin de bus plaatsen (eentje maar, de rest wordt verwijderd).

Vwb mijn indeling; ik heb een smal keukenblokje met de kleinste wasbak-2 pitsgas combi van Dometic achter mijn achterste vaste bank geplaatst met onder het kastje de jerrycans en gasfles. Dit past net, hij drukt heel licht in de bekleding van de 3e zitrij, maar dat is te beschermen met een stukje tape. Aan dat keukenblokje heb ik een rail gemaakt waar ik de rest van de keuken in 'hang' (alu frame met bakken en koelkast) zodat ik in 'camperconfiguratie' een ruim keukenblad heb. Als de 3e zit rij weg is staat er tegenover de keuken een kledingkast naar ontwerp van Extent. De extra keuken en kledingkast zitten vast aan de vloerogen en de gordeluithouders van de 3e zitrij (zit al 4000km muurvast, dus dat werkt goed). Tussen de 2e zitrij en voorbankje en stoel (beide draaibaar op onderstellen van Kiravans) zit een tafel (ongeveer 120x50cm) die ik kan verwijderen. De 3e stoel van de 2e zitrij gaat er op vakantie meestal uit zodat we binnendoor goed kunnen lopen en de hond voor de schuifdeur kan liggen ipv tussen de keuken en kast in.

Al met al heb ik dus een camper gecreëerd die flexibel os en meer binnenruimte en slaapruimte heeft dan de 'standaard' California of de meeste gebruikte ombouw. Ook heb ik geen moeilijke bed-bank combi nodig omdat mijn slaapplaatsen elders zijn. Voor de echte doordenkers zou dit eventueel misschien nog wel kunnen (kinderbed dan ivm lengte) en zou ik er zelfs een 7 persoons camper van kunnen maken!

Als ik jou plannen zo zie is dat mogelijk veel ingrijpender dan ik heb gedaan, mijn insteek was zoveek mogelijk van de originele bus behouden, dus gewoon de banken allemaal gebruiken en originele wandbekleding laten zitten, etc.

Bijgevoegd wat foto's gemaakt door FSL vlak na de verbouwing (voor het nieuwe lichtmetaal, sidebars en binneninrichting :ie). Als je geïnteresseerd bent kan ik ook nog wat meer recente foto's uploaden met hoe het er nu uitziet nu hij af is. Verder raad ik dus de websites van FSL, ExTent (en ook Kiravans UK) aan. Hopelijk heb je hier wat aan!?

Groet, Jasper
Bijlagen
75543519_2003192706450593_1141994394841251840_o.jpg
75418190_2003193499783847_3125157120991821824_o.jpg
75392828_2003193553117175_2794659168521289728_o.jpg
Jasmijn
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mar 2021, 15:30

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door Jasmijn »

Nog de foto's van de huidige inrichting ook erbij; Bergruimte zat dus (vooral de bak onder de Dreamroom past een hoop in), 6 vakken kledingkast en ruime keuken... Groet!
Bijlagen
20200627_195539.jpg
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door Renew »

Hé wat leuk!
Nu zijn er hier op dit forum al twee Ex-tent gebruikers met een hefdak die andersom geplaatst is :proost
Zie:

https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=61045

Ook ons bevalt deze indeling goed!
Groet René
Jasmijn
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mar 2021, 15:30

Re: Volkswagen T5 Kombi lwb 9 personen naar camper

Bericht door Jasmijn »

Leuke foto's in je post. Heel herkenbaar inderdaad. Ik zie 2 losse luchtbedden op de foto's; wij gebruiken luchtbedden van de Decathlon (122x200cm), die passen perfect op zowel het hefdak als in de Dreamroom. In het dak kunnen ze half leeg met dekens erop blijven liggen (ik heb een elektrisch pompje om ze iedere keer dan even bij te vullen) als het dak gesloten is.

Groet!
Plaats reactie