Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoudaccu(s) wil ik níet laden tijdens rijden

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
teeloo
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mei 2021, 15:24

Huishoudaccu(s) wil ik níet laden tijdens rijden

Bericht door teeloo »

Welke zekering moet ik trekken om tijdens het rijden, de huishoudaccu(s) níet te laden?

Als ik naar een stroomplek rij, dan vind ik het nogal onnodig om Diesel (en milieu) te gebruiken om de accu’s op te laden.

Zou fijn zijn als in de CU een optie zit om dat uit te zetten.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Huishoudaccu(s) wil ik níet laden tijdens rijden

Bericht door Beckontheroad »

Waarom zet je er dan niet een hoofdschakelaar bij je accu's?
https://www.genius-electrics.nl/winkel/ ... oard-100a/

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoudaccu(s) wil ik níet laden tijdens rijden

Bericht door Multivan Generation »

bobv schreef: 08 mei 2021, 12:31 Ik ben wel benieuwd hoeveel diesel je extra verbruikt om je hh accu bij te laden.
Je betaalt op een camping vaak meer aan stroom, als dat het extra aan diesel kost.
Zekering zit waarschijnlijk onder de bestuurders stoel, weet even niet welke. Maar de grote dikke zekering.

Succes.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
teeloo
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mei 2021, 15:24

Re: Huishoudaccu(s) wil ik níet laden tijdens rijden

Bericht door teeloo »

Multivan Generation schreef: 08 mei 2021, 13:45 [quote=bobv post_id=483342 time=<a href="tel:1620469896">1620469896</a> user_id=9997]
Ik ben wel benieuwd hoeveel diesel je extra verbruikt om je hh accu bij te laden.
Je betaalt op een camping vaak meer aan stroom, als dat het extra aan diesel kost.
[/quote]

Die snap ik niet. Op de camping betaal ik toch al de stroom (meestal vast bedrag en of inclusief) waarom dan ook nog extra Diesel verbruiken.
Als ik kies om geen stroom af te nemen en met Diesel de stroom op te laden, dan denk ik ook het antwoord te weten.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Huishoudaccu(s) wil ik níet laden tijdens rijden

Bericht door Hanz »

Zonnepaneel? Dan spaar je met en zonder stroomplek het milieu.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 614
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Huishoudaccu(s) wil ik níet laden tijdens rijden

Bericht door Lutra »

Gewoon op fietsvakantie, gebruik je helemaal geen diesel en veel beter voor het milieu 😀
Als de huishoudaccu’s opgeladen zijn met walstroom dan hoeft de dynamo nog amper iets bij te laden, hooguit het verbruik van de koelkast. Dat is te verwaarlozen en ik geloof niet dat je dat kunt meten aan je dieselverbruik. Heel erg milieubewust zijn en een diesel rijden is nu eenmaal niet de meest optimale combinatie....
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoudaccu(s) wil ik níet laden tijdens rijden

Bericht door Multivan Generation »

teeloo schreef: 08 mei 2021, 21:07
Multivan Generation schreef: 08 mei 2021, 13:45 [quote=bobv post_id=483342 time=<a href="tel:1620469896">1620469896</a> user_id=9997]
Ik ben wel benieuwd hoeveel diesel je extra verbruikt om je hh accu bij te laden.
Je betaalt op een camping vaak meer aan stroom, als dat het extra aan diesel kost.
Die snap ik niet. Op de camping betaal ik toch al de stroom (meestal vast bedrag en of inclusief) waarom dan ook nog extra Diesel verbruiken.
Als ik kies om geen stroom af te nemen en met Diesel de stroom op te laden, dan denk ik ook het antwoord te weten.
[/quote]

Dat geeft niet dat u het niet snapt. :gekte
Ik heb al bedragen gezien op campings van omgerekend 3 euro 50 voor een nachtje aan de stroom.

Dan is het efficiënter om tijdens het rijden de accu's met 20A vol te laden, als een paar uur aan de paal.
Maar goed, ieder zijn ding he..

Als je er van houdt om vrij te staan, bijvoorbeeld in Scandinavië of Schotland, dan houdt een zonnepaneel de huishoudaccu prima op peil.
Wij kunnen ruim 4 dagen off-grid staan zonder bij te laden door noodgedwongen moeten rijden, of aan een stroompaal. De beperking is dan de verswater voorraad en de lege inhoud van de koelkast..

Je zou een schakelaar kunnen monteren, die de aansturing van het relais voor de 2de accu onderbreekt.
De B+ in het geval van de T5. Dat is een subtiele oplossing, en eventueel vanaf het dashboard schakelbaar te maken..

Omdat u geen bouwjaar van uw bus heeft genoemd, kan ik zo niet zeggen welke draad het betreft.
Plaatst u eens een foto van wat er onder de bestuurdersstoel aanwezig is.
En ook over wat voor soort auto gaat het? zelfbouw camper, fabriekscamper, california coach, multivanbeach?

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
teeloo
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mei 2021, 15:24

Re: Huishoudaccu(s) wil ik níet laden tijdens rijden

Bericht door teeloo »

T5 California 2014 Comfortline

A4B96CC2-F0C2-480E-B8FA-FA9E1C963E02.jpeg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoudaccu(s) wil ik níet laden tijdens rijden

Bericht door Multivan Generation »

Dat relais (2D0 951 253 B) heeft 4 aansluitingen.
Als je de dunne zwarte draad onderbreekt met een schakelaartje,
dan kun je maken wat jij wenst.
Als je veilig wilt werken, dan niet de sleutel in het contact steken en als je het heel veilig wilt doen,
van beide accu's de accupool klemmen even los halen.

Of je haalt de grote dikke zekering er iedere keer uit..

Zie de bijlage..

Groeten Peter
Bijlagen
2de accu california.pdf
(387.75 KiB) 89 keer gedownload
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Huishoudaccu(s) wil ik níet laden tijdens rijden

Bericht door de Viking »

Als ik naar een stroomplek rij, dan vind ik het nogal onnodig om Diesel (en milieu) te gebruiken om de accu’s op te laden.
Iemand heeft je dit wijs gemaakt en niet verteld hoeveel diesel nodig is.
Ik heb ook geen berekeningen maar kan je zeggen dat het te verwaarlozen is, een dynamo schakel je sws niet uit en draait dus altijd en wat kost het dan extra om een huishoudaccu naast de startaccu op peil te houden ??
M.a.w. ik vind het een broodje aap.
Airco gebruikt wel motorvermogen.
Mijn 3 accu's (start en Huishoud) in de camper zijn altijd vol door het zonnepaneel op de bus en zo bespaar ik het milieu door nooit aan een paal te hoeven staan die weer gevoed word door misschien een kolencentrale.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Huishoudaccu(s) wil ik níet laden tijdens rijden

Bericht door eindgebruiker »

bobv schreef: 08 mei 2021, 12:31 Ik ben wel benieuwd hoeveel diesel je extra verbruikt om je hh accu bij te laden.
Interessante vraag. De energiedichtheid van diesel is 10 kWh per liter. Stel dat motor en dynamo tezamen een efficiëntie hebben van 40%, dan levert dat 4 kWh op. Als je een huishoudaccu van 100 Ah hebt, heb je 1,2 kWh nodig voor een volledige acculading, oftewel 0,3 liter diesel. Theoretisch gezien.
teeloo
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mei 2021, 15:24

Re: Huishoudaccu(s) wil ik níet laden tijdens rijden

Bericht door teeloo »

de Viking schreef: 10 mei 2021, 12:11
Als ik naar een stroomplek rij, dan vind ik het nogal onnodig om Diesel (en milieu) te gebruiken om de accu’s op te laden.
Iemand heeft je dit wijs gemaakt en niet verteld hoeveel diesel nodig is.
Ik heb ook geen berekeningen maar kan je zeggen dat het te verwaarlozen is
:lach Lekkere onderbouwing! Het is dus gratis? :knipoog
Vandaar BlueMotion en LED lampen. Elke auto fabrikant probeert stroomverbuikers te minimaliseren om zuinigere auto te maken…
En jij zegt dat al deze verbruikers te verwaarlozen zijn?

Natuurlijk moet je je afvragen of het de moeite waard is om de D+ met een schakelaar te voorzien. Voor de één is de gedachte al te veel werk, voor de ander 5 min hobbyen.
:bonk
Plaats reactie