Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkende schuif ramen / zijramen

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Bauke
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 apr 2021, 20:43

Lekkende schuif ramen / zijramen

Bericht door Bauke »

Hallo,

Dit weekend hebben wij onze nieuwe bus uit 2008 uitgeprobeerd. Bij het poetsen en schoonmaken ook de laag 'mos' weg gehaald bij de schuif ramen: ze kunnen weer open! Erg blij mee.

Maar: met regen kan water ook soepeltjes naar binnen sijpelen. Een bekend probleem las ik al in 2 andere draadjes op dit forum, beide uit 2012.
1) viewtopic.php?t=38833
2) http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 87#p261587

Meteen de linkjes er even bij geplaatst. Als oplossing - ook op het Duitse forum (waarin in de 1e link naar verwezen is) - staat beschreven het raam of rubber vervangen of dichtkitten. Dat willen we natuurlijk niet ;-) Ze zijn hartstikke fijn, en zeker ook handig bij het koken.

Ik neig ernaar om van het eerste linkje het advies te volgen om in de sponning een stukje tape te plaatsen van 0,4 millimeter breed bij 0,8 dik, en dan 2 stukjes te plaatsen conform het advies en daarna nog wat invetten. Echter, ik zit me af te vragen of er sinds 2012 wellicht andere oplossingen zijn (vraag 1) en of het nodig is om bij het plaatsen van de tape het raam er eerst uit te halen, of dat jullie denken dat dit niet nodig is (vraag 2). Het probleem ontstaat immers alleen bij het dicht hebben van het raam. Misschien kan het dan ook al om het raam helemaal open te zetten en dan over de breedte de tape aan te brengen. Of denk ik dan te simpel ...?

Dank voor het meedenken,
Bauke
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lekkende schuif ramen / zijramen

Bericht door Multivan Generation »

Lees dit eens, kan ook werken als oplossing
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... it#p414406

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bauke
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 apr 2021, 20:43

Re: Lekkende schuif ramen / zijramen

Bericht door Bauke »

Ok; dank. Heb gisteren 2x dubbellaags plakband geplakt van 4 mm breed - daarna met een gieter goed water langs het raam gegoten, en geen lekkage.

Nu even afwachten of dit zo blijft; zo ja, dan de ander ook doen. Ik laat het weten als dit werkt, dan is dit wel een erg makkelijke oplossing. Ramen heb ik er niet uit hoeven halen, dus enkel via amazon of bol.com voor enkele euro's het plakband bestellen (dat bedoeld is voor elektronica reparatie; ook toepasbaar voor vocht).

Gr.
Plaats reactie