Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoudaccu Bijrijderstoel

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
resa
Berichten: 106
Lid geworden op: 14 sep 2011, 16:07

Huishoudaccu Bijrijderstoel

Bericht door resa »

Ik blijf het moeilijke materie vinden, de aanschaf van een huishoudaccu. Er is zoveel te lezen over de soorten dat ik het niet meer overzie. Heb op t forum al een en ander gelezen, want ook wij willen graag 1 of 2 nachtjes zonder stroom kunnen staan. We staan nu altijd op campings met stroom maar willen ook eens vrij staan of op een camperplaats.
Ik wil de accu plaatsen onder de bijrijdersstoel, dus hierin moet ik al rekening houden met de maat.
Wat denken we aan stroom te verbruiken:
-led lampjes
-pompje van waterkraan
-koelkast dometic cre80 (1,3 amp/uur)
-2x telefoon opladen
Wel of geen omvormer erbij? Wat zijn hier de voordelen van? Ik kan alleen de laptop bedenken die we dan aanzetten.

Ik werd getipt lithium ion accu, maar een agm lijkt me ook prima. En hoeveel amp dan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
:driveT5 :yes
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Huishoudaccu Bijrijderstoel

Bericht door krekwakwol »

Ligt er aan of je ook zonnepanelen hebt of van plan bent ze aan te schaffen, wij wel (160 Wp) en wij hebben genoeg aan een 100Ah (Beaut)AGM accu voor een compressor koellade, verlichting en een telefoon of tablet opladen om 2 of 3 nachten, met veel zon, ook wel meer vrij te staan.
Anders moet je gaan rekenen wat je beschikbaar hebt en wat je gebruikt.
Op o.a. de site van michael moen staat een berekening hiervoor.

Een omvormer gebruikt relatief veel stroom,
Wij hebben ook een omvormer, maar gebruiken deze met name tijdens het rijden om de fietsaccu's op te laden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoudaccu Bijrijderstoel

Bericht door Multivan Generation »

In een stoelconsole kun je zo rond de 105Ah maximaal qua maat kwijt.
Een gel of AGM kun je liggend monteren en gaan lang mee. Een LiFePO4 accu is de trend, omdat ze lichter zijn in gewicht, iets kleiner in formaat. Je kunt ze vaker opladen en verder leeg trekken, maar ze zijn (nog) een stuk duurder.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
resa
Berichten: 106
Lid geworden op: 14 sep 2011, 16:07

Re: Huishoudaccu Bijrijderstoel

Bericht door resa »

Oh bedankt voor de tips, daar kan ik wat mee. Morgen laten we ons ook nog voorlichten bij de Wit, dus hopelijk maken we de juiste keus.
:driveT5 :yes
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Huishoudaccu Bijrijderstoel

Bericht door Hanz »

resa schreef: 08 jul 2021, 19:29 We staan nu altijd op campings met stroom maar willen ook eens vrij staan of op een camperplaats.
Maar het is ook prettig als onderweg de kraan het doet voor een kopje koffie tijdens een stop. Of als de koelkast tijdens het rijden ook gewoon koelt. Of heb je dat nu allemaal aan je startaccu aangesloten?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
resa
Berichten: 106
Lid geworden op: 14 sep 2011, 16:07

Re: Huishoudaccu Bijrijderstoel

Bericht door resa »

Hanz schreef: 08 jul 2021, 22:03
resa schreef: 08 jul 2021, 19:29 We staan nu altijd op campings met stroom maar willen ook eens vrij staan of op een camperplaats.
Maar het is ook prettig als onderweg de kraan het doet voor een kopje koffie tijdens een stop. Of als de koelkast tijdens het rijden ook gewoon koelt. Of heb je dat nu allemaal aan je startaccu aangesloten?
Alles werkt tijdens rijden of pauze op een 2e startaccu. Prima, maar dat is niet voldoende voor een hele dag. Eigenlijk is alles al voorbereid en aangesloten voor een huishoudaccu maar omdat we nooit lang parkeren zonder stroom hebben we dit nooit gemist. Ik heb de berekening gevonden op de website van mickelmoen, eens kijken of ik daar uitkom. Ik had deze accu overigens gevonden (ook in 120 variant). Morgen even precies meten wat past.
https://www.dewitschijndel.nl/beaut-agm ... u2EALw_wcB
:driveT5 :yes
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Huishoudaccu Bijrijderstoel

Bericht door krekwakwol »

Die heb ik ook plat onder de stoel gemonteerd Bevalt tot op heden prima, nu ruim een jaar in gebruik.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie