Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Acculampje tikt aan, tikt uit (repeat)

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Acculampje tikt aan, tikt uit (repeat)

Bericht door Deskman »

Sinds gisteren klikt mijn acculampje steeds aan en uit (hoorbaar relais) en komt met regelmaat de waarschuwing 'Generator Werkstätt'.
Geen laadstroom - ook niet tussen de tik-interval door. Accu staat nu op 11.7 V

Garage is op vakantie dus eerst zelf maar even uitvogelen - met jullie hulp als het even kan.

- Weet iemand waar dat relais te vinden is dat ik hoor klikken (en heeft het zin om dat op te zoeken)
- Dynamo is net gereviseerd. Kan natuurlijk weer stuk zijn maar lijkt me niet meest aannemelijk.
- Andre oorzaken?
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Acculampje tikt aan, tikt uit (repeat)

Bericht door Deskman »

Relais zit dus onder de stoel.
Inmiddels geleerd dat het de D+ kan zijn, de massa en de aansluitingen aan de startmotor. Nu is startmotor een paar maanden geleden vervangen en de dynamo gereviseerd dus het kan ook best aan de kabeltjes liggen die daar de boel verbinden.

Ik ga maar eens even onder de bus liggen. Tips en hints blijven welkom want ik word nooit zo blij van die 'spontane' problemen.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Acculampje tikt aan, tikt uit (repeat)

Bericht door Deskman »

Het was dus de massakabel. Probleem had zichzelf opgelost en ik was alles alweer vergeten. Tot de startmotor het ineens helemaal niet meer deed. Zelfs de meneer van de Wegenwacht heeft er lang naar moeten zoeken maar uiteindelijk bleek de massakabel bij de startmotor schoon afgeknapt.

Vermoedelijk zorgde dit voor een hoop bijkomende symptomen zoals slecht laden, slecht starten, gedoe met de standkachel en af en toe een noodpiep die niks te melden had.

Nieuwe kabel en hij start weer bij het eerste klikje.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Plaats reactie