Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Homologatie T6 in België?

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Roble5
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2019, 23:30

Homologatie T6 in België?

Bericht door Roble5 »

Hallo,
Hopelijk kan iemand van jullie ons adviseren. We overwegen een lange VW T6 busje aan te schaffen voor 7 personen om als kampeerwagen te gebruiken. We zouden er graag een keukenblok monteren (Maxxcamp of dergelijk, met wasbak, compressor koelbox en kleine kookstel) en een grote opbouwbaar matras gebruiken op de (neerklapbare) zetels. Eventueel zouden we er later een bed op het dak laten plaatsten, tweede batterij en stationaire verwarming.

Omdat dit om een grote investering gaat willen we graag vooraf alle informatie verzamelen over de nodige stappen dat we moeten nemen voor de homologatie en inschrijving als kampeerwagen, termijnen ivm de administratieve formaliteiten (we vermoeden dat we de wagen niet kunnen gebruiken voordat alles in orde is) en verwante kosten.

We hebben de dienst Homologatie van het departement Mobiliteit en Openbare Werken gecontacteerd om inlichtingen te vragen over de procedure en prijs van de homologatie en inschrijving als kampeerwagen in België. We hebben ook uitgelegd wat we van plan zijn om te doen (zie boven). De echte aanpassingen aan de wagen (dak, verwarming, batterij) zijn echter voor later.

Dit was hun antwoord:
"Geachte,
Bij ombouw van een voertuig dient u zich in eerste instantie te richten tot de fabrikant ; u heeft immers zijn akkoord nodig vóór u verder kunt.
Hij kan u dan ook zeggen wat mag/kan of niet.

Daarna dient er via een bevoegd technisch keuringsstation de homologatieprocedure voor individuele goedkeuring opgestart te worden ; alle aanvragen dienen nl. door hen ingediend te worden.

Bevoegde stations zijn o.a. : Antwerpen Noorderlaan, Geel, Willebroek, Londerzeel, Zellik, Rotselaar,
Ieper, Brugge, Diksmuide, Alken.

De kostprijs van een individuele goedkeuring bedraagt € 196. De procedure neemt normaal gezien (na betaling en als dossier volledig is)
ongeveer 2 à 3 maanden in beslag."

Heeft iemand ervaring hiermee? We hebben de wagen nog niet aangekocht, want we willen precies eerst zeker zijn dat de aanpassingen dat we beogen goedgekeurd zullen zijn. Wat als we het aanschaffen maar het wordt achteraf niet goedgekeurd?
En mag men met de wagen rijden naar de keuring voordat het goedgekeurd is?

Misschien zijn onze vragen wat naïef, maar dit is compleet nieuw voor ons...
Al ast bedankt voor jullie reactie.
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door brugseb »

Hoi
ik heb dezelfde vraag gesteld 2 weken geleden in het keuringsstation Brugge en antwoord was gelijkaardig.
Van zodra je aan de structuur van de bus komt, heb je toelating nodig van de constructeur. Voor VW is dat concreet invoerder D'Ieteren. Een ruit steken waar daar plaats voor voorzien is, en waar bij andere uitvoeringen ook ramen zitten, kan zonder instemming. Een hefdak zal met instemming moeten, maar vermits ze zelf de California maken kon dat volgens de stationschef geen probleem zijn.

Daarna komt de verbouwing: beschikbaar bed, tafel, zitplaatsen en keukenblok. De hoogte speelt in België geen rol meer (in Nl moet je kunnen staan dacht ik). Vervolgens maak je een afspraak met keuringsstation voor een "individuele" keuring - om verder te kunnen moet je blanco keuring hebben, ze gaan ook extra alle afmetingen noteren, foto's maken, asbelasting meten,... Keuring zal dan een dossier doorsturen naar de bevoegde administratie die homologatiepapieren bezorgt. Tenslotte moet je daarmee opnieuw naar de keuring voor een "normale" keuring.

Homologatieprocedure hebben we zelf ook al doorlopen, ons busje komt uit NL en had nog geen Europese documenten. Duurde 3 maand, maar dan alleen maar omdat er een "stek" was bij de eerste keuring en de overheidsdienst zat te wachten op een nieuw blanco verslag. Maar dat wist de keuring niet - zelf achter aan gegaan door de dienst te contacteren etc etc...
Op zich valt het allemaal best mee hoor. Gewoon doen!
Veel succes
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Roble5
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2019, 23:30

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door Roble5 »

Hartelijk dank voor je snelle reactie!
We gaan dan D'Ieteren eerst contacteren. We dachten eerst rond te kijken naar tweedehands, maar dat gaat nog ingewikkelder zijn. Misschien is het mogelijk bij D'Ieteren een lange versie van een Transporter (maar dan met rails) te bestellen en vragen dat ze er een California hefdak monteren...
Fijne dag!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door Pascal-141 »

Roble5 schreef: 13 mar 2019, 08:40 Hartelijk dank voor je snelle reactie!
We gaan dan D'Ieteren eerst contacteren. We dachten eerst rond te kijken naar tweedehands, maar dat gaat nog ingewikkelder zijn. Misschien is het mogelijk bij D'Ieteren een lange versie van een Transporter (maar dan met rails) te bestellen en vragen dat ze er een California hefdak monteren...
Fijne dag!
Verwacht op dat gebied geen medewerking van d'Ieteren... Zij zullen geen aparte homologatie willen doen of attesten uitreiken.

Maar euh , in plaats van een Transporter te bestellen en er veel tijd en moeite insteken om er een hefdak op te krijgen , waarom koop je dan geen Beach of zo ? Die hebben standaard een hefdak en PVG als camper . Geen gedoe met homologatie of keuring.
En wil je meer mogelijkheden ? Dan moet je eens gaan shoppen bij bullishow in Oostenrijk . Ja , het is een eind weg , maar er gaat een wereld voor je open qua mogelijkheden en uitvoeringen (die je in alleen bij hem vind) . Bullishow ( https://bullishow.com/) is de grootste garage/dealer in Europa . Hij heeft steeds meer dan 500 nieuwe T6 in voorraad staan , klaar om mee te nemen . (En nog eens stukken goedkoper dan in Belgie)
Ik ben er zelf ook al geweest , de voorraad is echt indrukwekkend
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Roble5
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2019, 23:30

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door Roble5 »

Mocht de VW california Beach in een lange versie te verkrijgen zijn... We zijn met 5 (grote kinderen) en soms komt ook nog iemand bij (met tent). We hebben ervaring met de Beach (gehuurd) en hebben echt die 40 extra cm nodig...Het bedsysteem is ook niet handig. Je moet de zetels schuiven en de bagage weg doen om het bed te monteren terwijl als je ze neerklapt gaat het makkelijker.

Als D'ieteren niet meewerkt, hoe kunnen we te werk gaan? Kunnen we de wagen kopen, zelf keukentje +opbergmeubeltje en tafeltje monteren (meubels van Maxxcamp zijn eenvoudig te monteren), matras erbij en naar de keuring gaan om het in te schrijven als camper en dan eventueel later (al er centen over zijn ;)) naar een ombouwer gaan en dat ze de nodige papieren bekomen om vragen het hefdak te maken op de camper?

Bedankt voor de tip in Duitsland. We zullen het bekijken!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door Multivan Generation »

Kijk maar eens naar een Fisher octobus.
Wellicht bevalt je dat concept.

Origineel Volkswagen lange wielbasis met hefdak van Volkswagen kun je vergeten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door brugseb »

Als we dan toch bezig zijn - vorige week in de toonzaal een Kepler Six gaan bekijken; ik weet dat er op dit forum nog watertanden over dat model, is standaard LWB, alleen, als je 6 stoelen wil, moet je het zware chassis nemen én uiteraard de sterkere motor. Voor wat ik dan nog zou willen aan toeters en bellen kwam ik op de website op +63.000 centjes :nuts Via de dealer zou daar wel nog een stuk(je) van af gaan, maar blijft best prijzig, al vind ik dit een supersterk concept.

@Pascal: homologatie via D'Ieteren is inderdaad een ramp, maar volgens de keuring hoeven zij enkel een brief of attest te versturen dat je er een camper mag van maken - dat is tenminste wat ze mij verteld hebben.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door Snautzer »

Even gaan kijken op die link die pascal gaf. Kijk vooral dan bij het shop gedeelte. Staan mooie handige kamper dingetjes

https://bullishow.com/wp-content/upload ... system.jpg
https://bullishow.com/wp-content/upload ... 150052.jpg
https://bullishow.com/wp-content/upload ... fornia.jpg

etc etc
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door Rollin-Vilda »

Eerste optie: alles uitbouwen bij elke keuring.

De enige andere mogelijkheid om een VW-bus in België zelf om te bouwen is een door D'Ieteren erkende ombouwer vinden die de papier wil aftekenen alsof hij de ombouw gedaan heeft. Dat papier heb je nodig om bij de keuring een homologatie te krijgen. Je kan dat zelf niet in orde krijgen, ik heb maandenlang iedereen afgebeld, zelfs eigen contacten bij d'Ieteren. Zij verwijzen naar Europese regelgeving, maar in principe mogen zij perfect toestemming geven om om te bouwen bij volgen van vb een lastenboek. Ik geloof dat Mercedes zo werkt, maar bij volkswagen willen ze dat niet doen. (Koop maar een California).

Er is een ombouwer in Lochristie die zo'n papieren aftekent, staat ook vermeld op hun site. Maar die willen wel zelf ook nog iets ombouwen, anders maken ze de papieren niet op. Dat hoeft niet veel te zijn, maar het is wel een gedoe. Op zich begrijp ik dat nog wel.

Maar ze vragen voor het document 1000 euro en heb ik er bijna een jaar op moeten wachten (na bijna een jaar wachten tussen offerte en uitvoering werken). Ik was gewaarschuwd, maar het was geen prettige ervaring (tientallen keren gebeld en gemaild, zonder resultaat)
Gelukkig is de volledig ingerichte bus tweemaal door de keuring geraakt zonder dat ze er daar iets van gezegd hebben. En je kan er niet naast kijken: schoorsteentje, buitenstekker, extra ramen, dakkoepel, zonnepaneel, keuken, uitklapbed etc...

Het is mijn derde camper die ik zelf bouw omdat ik een heel compacte 4x4 bus nodig heb, maar de volgende keer koop ik een compacte Knaus Boxlife of iets dergelijks. Het is het niet meer waard.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door Pascal-141 »

brugseb schreef: 13 mar 2019, 12:33

@Pascal: homologatie via D'Ieteren is inderdaad een ramp, maar volgens de keuring hoeven zij enkel een brief of attest te versturen dat je er een camper mag van maken - dat is tenminste wat ze mij verteld hebben.
Dat is net het probleem : D'Ieteren levert zo géén attest af .
Ik heb hier onlangs op de keuring ook uitleg over gevraagd : blijkt dat sinds heel kort de procedures gewijzigd zijn , en dat er slechts 2 firma's toelating hebben in Belgie om een nieuwe VW te her-homologeren als camper . Die 2 firma's staan trouwens vermeld op de website van VW commercia lvehicles .be
De stationschef van de keuring in Geel heeft me verder ook gezegd dat zij vroeger een procedure konden starten en herkeuren als camper , dat kunnen /mogen zij nu niet meer . Het was de stationschef die me zei dat ik moest aankloppen bij een van die 2 firma's . (ETSL is daar een van)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Roble5
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 feb 2019, 23:30

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door Roble5 »

We hebben intussen deze info gekregen van de Dienst Homologatie (directie wegverkeer):

"Voordat u de transformatie uitvoert, moet u de schriftelijke toestemming van de fabrikant verkrijgen via zijn mandataris of importeur in België (D'Ieteren). Dit document zal worden aangevraagd tijdens het goedkeuringsproces. Zodra u dit document hebt, kunt u beginnen met de transformatie van uw voertuig volgens de geldende richtlijn, u kunt verwijzen naar KB 15-03-1968, artikel 1 punt 69.
U moet dit voertuig dan op afspraak en op uw eigen manier aan de keuringstation van uw keuze presenteren om de procedure "individuele ontvangst" te starten. De keuringstation zendt ons vervolgens uw dossier voor studie en levering van een nieuw certificaat van overeenstemming. We werken altijde op betaalde dossier en sturen het certificaat terug naar de keuringstation die zal belt u om het certificaat en een nieuw identificatieplaatje te verzaemel om in het voertuig te bevestigen. U zal dan het voertuig kunnen registreren. De verwerkingskosten voor het homologatiedossier bedragen ongeveer 500 €, waaraan u de keuringstation conformeringsprocedure moet toevoegen die ook ongeveer 500 € bedraagt. Vanaf de ontvangst van uw betaling, de gemiddelde verwerkingstijd van het bestand is ongeveer 5 tot 10 werkdagen, dan maken we door het certificaat aan de technische controle. Het volledige goedkeuringsproces duurt dan ongeveer 4 weken.
Merk op dat u deze procedure ook kunt uitvoeren in de regio van uw keuze, maar de tarieven zijn niet heel verschillend."

Artikel 1 punt 69 hebben we opgezocht:
69. "kampeerwagen" : elk voertuig van de categorie M voor speciale doeleinden waarvan de constructie woonaccommodatie omvat die ten minste uit de volgende uitrusting bestaat :
- zitplaatsen en tafel,
- slaapaccommodatie die met of zonder behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd,
- kookgelegenheid en
- opbergfaciliteiten.
Deze uitrusting moet vast bevestigd zijn; de tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk kan worden verwijderd;

Als je dit leest zou de homologatie moeten volstaan met een keukenblok gemonteerd in de wagen + een matras die je in de koffer vervoert en op de neerklapbare zetels kan uitvouwen + een opvouwbare tafeltje + eventueel een opbergtas van Vanessa/brandup, niet? Dit verandert niet aan de structuur van de wagen en lijkt genoeg om als "kampeerwagen" beschouwd te worden.

Als we daarna een slaapdak willen monteren of stationaire verwarming of batterijen, dan moeten we als we het goed begrijpen toch nog naar een officiële ombouwer gaan en die moet dan een attest leveren om weer een homologatie aan te vragen. klopt dit?

Waar kunnen we een lijst van firma's bekomen die officiële erkend zijn om een nieuw VW te homologeren als camper?
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door Rollin-Vilda »

Je moet ALTIJD naar een ombouwer gaan voor een homologatie.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door Pascal-141 »

Roble5 schreef: 13 mar 2019, 23:53

Waar kunnen we een lijst van firma's bekomen die officiële erkend zijn om een nieuw VW te homologeren als camper?
Dat had ik al vermeld in mijn vorig antwoord ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door brugseb »

Eerste optie: alles uitbouwen bij elke keuring.
Snap ik niet - waarom zou je alles moeten uitbouwen als ie niet op camperpapieren staat? Een hefdak zal er dan sowieso niet op staan, en wat in de bus zit daar kijken ze niet naar - ik ken genoeg mensen die een bus of papieren van bedrijfswagen hebben omgebouwd zonder aan de structuur te komen. En die laten alles gewoon zitten. Maar misschien mis ik iets.

Eigenlijk is het in België toch altijd een hoop kloterij... en die import via D'Ieteren, misbruiken hun monopolie.

Bullishow ziet er qua prijs idd. best interessant uit - kan je die bus dan zonder probleem invoeren? Iemand ervaring mee?
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Homologatie T6 in België?

Bericht door Pascal-141 »

brugseb schreef: 14 mar 2019, 11:03

Bullishow ziet er qua prijs idd. best interessant uit - kan je die bus dan zonder probleem invoeren? Iemand ervaring mee?
Auto's invoeren die voorzien zijn van een COC , zouden geen probleem mogen zijn om in te voeren. Je hoeft er dan ook niet mee via D'Ieteren , gewoon direct naar de keuring voor de invoer .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie