Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

BPM grijs kenteken jonger dan 5 jaar

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Jimmy77
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2021, 20:55

BPM grijs kenteken jonger dan 5 jaar

Bericht door Jimmy77 »

Hallo allemaal, na een zoektocht naar een nieuwere Multivan stuit ik op een paar dingen.( vragen).
We zijn nu op zoek naar een T6 die hoogstwaarschijnlijk jonger is dan 5 jaar. Nou is Duitsland een optie maar we hebben er ook een gezien in Nederland.
Bij import ga ik ervan uit dat je eenmalig BPM afdraagt bij invoer.
Maar nu de nederlandse bus. Ervan uitgaande dat we de bus particulier kopen. Dan zal de verkoper de BPM moeten afdragen ( en berekend dit uiteraard door) maar nu las of hoorde ik van iemand dat je dan nog steeds een restbedrag BPM moet betalen na ombouw naar camper.
Dit deel snap ik niet, wat zie ik over het hoofd? Naar mijn idee is de BPM dan toch betaald?
Daarbij kom ik er ook echt niet uit wat dan het restbedrag zou zijn.

Mijn man is wel zzp'er dus de vraag is is het handig om hem toch eerst grijs te kopen?
Er gaat dus niet zakelijk mee gereden worden (en de eis is eigenlijk toch minimaal 10%) maar de bus zal wel zo spoedig mogelijk naar de RDW gaan om op camperkenteken te krijgen.
De bus gaat dan sowieso binnen 5 jaar geel worden.

Dat je 17,5 jaar lang BPM moet afdragen om van grijs naar geel te gaan is ons dus niet vreemd, dat hebben we eerder gedaan. ( maar die waren iets ouder bij aanschaf)

Wie kan mij( ons) hierbij duidelijkheid geven of heeft hier ervaring mee?
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: BPM grijs kenteken jonger dan 5 jaar

Bericht door Beckontheroad »

Enige dat ik weet is dat bij invoer van mn camper, de bpm alleen over het bus-deel, dus niet over de 'camper gerelateerde ' extra waarde.
En, dat je tussen afgifte 1ste kenteken en moment van invoer de voor jou meest gunstige bpm berekening mag hanteren.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: BPM grijs kenteken jonger dan 5 jaar

Bericht door Snautzer »

Bpm betaal je als het een zakelijke bus is die naar een prive persoon gaat. De ondernemers betalen geen bpm. Kortom als je hem van een particulier koopt of van een ondernemer die deze niet op de zaak heeft staan betaal je geen bpm. Die is dan al voldaan. Koop je een zakelijke bus of je voert er 1 in dan ben je (rest) bpm verschuldigt.
Jimmy77
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2021, 20:55

Re: BPM grijs kenteken jonger dan 5 jaar

Bericht door Jimmy77 »

Snautzer schreef: 01 mei 2021, 15:19 Bpm betaal je als het een zakelijke bus is die naar een prive persoon gaat. De ondernemers betalen geen bpm. Kortom als je hem van een particulier koopt of van een ondernemer die deze niet op de zaak heeft staan betaal je geen bpm. Die is dan al voldaan. Koop je een zakelijke bus of je voert er 1 in dan ben je (rest) bpm verschuldigt.

Dit is niet helemaal het antwoord op mijn vraag, want dit deel is mij uuteraard bekend..
Ik weet ook niet precies hoe ik het moet formuleren.

Een BTW bus met grijs kenteken ( dus zakelijk) is 5 jaar lang BPM plichtig. Verkoopt een ondernemer deze binnen die 5 jaar zal de ondernemer ( dus verkoper) de rest BPM moeten afdragen zodra deze naar een particulier gaat. Blijft de bus zakelijk dan speelt dit niet.

Maar BPM plicht naar geel blijft 17,5 jaar staan.
Maar nu de vraag...
Nou had ik dus gelezen dat iemand een grijs kenteken prive kocht van nog geen 5 jaar oud en bpm afdroeg ( aan verkoper want deze zal dat af moeten dragen). Na ombouw naar camper kwam er toen nogmaals wat rest BPM bovenop omdat het dus ineens om een personenauto zou gaan. Maar daar ligt dus juist mijn vraag. De BPM over de bus is afgedragen, hoe kan dan ineens toch weer rest bpm zijn. Uiteraard niet volledige bedrag maar paar honderd euro.
Hoop dat ik het nu duidelijk heb uitgelegd.
Jimmy77
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 apr 2021, 20:55

Re: BPM grijs kenteken jonger dan 5 jaar

Bericht door Jimmy77 »

Beckontheroad schreef: 01 mei 2021, 14:39 Enige dat ik weet is dat bij invoer van mn camper, de bpm alleen over het bus-deel, dus niet over de 'camper gerelateerde ' extra waarde.
En, dat je tussen afgifte 1ste kenteken en moment van invoer de voor jou meest gunstige bpm berekening mag hanteren.
JB
Ik begrijp uit de site van de belastingdienst dat voor een bestelauto de 1e 5 jaar alleen afschrijving is met de forfaitaire tabel, dus maar een berekening mogelijk.

Dat hele BPM verhaal zit nog knap lastig in elkaar🤔😅
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: BPM grijs kenteken jonger dan 5 jaar

Bericht door moosev »

BPM kan maar één keer betaald worden. Dus koop je een bus jonger dan 5 jaar als pariculier, dan rekent de (zakelijke) verkoper de BPM door en betaald hij dat. Bij ombouw moet je wel BPM aangifte doen, de bus wordt tenslotte een personenauto, maar dan is de BPM 0 euro.
Gr
René
peetjeadhdtje
Berichten: 1001
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: BPM grijs kenteken jonger dan 5 jaar

Bericht door peetjeadhdtje »

moosev schreef: 02 mei 2021, 09:25 BPM kan maar één keer betaald worden. Dus koop je een bus jonger dan 5 jaar als pariculier, dan rekent de (zakelijke) verkoper de BPM door en betaald hij dat. Bij ombouw moet je wel BPM aangifte doen, de bus wordt tenslotte een personenauto, maar dan is de BPM 0 euro.
Gr
René
Ik wilde een jonge taxibus kopen waarvan de bpm al betaald was. De verkoper waarschuwde me dat wanneer ik hem wilde verbouwen naar camper er nog bpm bij de belasting betaald moest worden.

Wil je het heel zeker weten bel je gewoon Belastingtelefoon Auto (0800-0749).
Hebben me daar goed geholpen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... efoon-auto
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: BPM grijs kenteken jonger dan 5 jaar

Bericht door Renew »

Ik heb een voormalig taxibusje omgebouwd naar camper en hoefde geen BPM meer te betalen.
Bus is uit 2013, ik heb deze gekocht en omgebouwd in 2017.
Plaats reactie