Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

elektrische mobiliteit

Vragen over de I.D. Buzz
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door brecht »

klopt, niet alleen de aandrijving veroorzaakt fijnstof. Banden en remmen zeker ook. En dan zijn er ook nog mensen die stellen dat bij elektrische auto's door het hogere koppel de banden harder slijten... Als je t zo bekijkt zit er niet veel voordeel aan electrisch rijden. Gelukkig rijd ik een electrische 2 wieler: dat scheelt iig al de helft van de bandenslijtage :lach

Zag een paar posts terug trouwens een opmerking over waterstof. Dat is echt een fantastisch middel voor heel veel toepassingen, personen vervoer lijkt me daar geen van. Gelopen race voor de accu aangedreven electrische auto: Watertstof is te ingewikkeld (per definitie meer en gecompliceerdere techniek in je auto), nog niet goed duurzaam verkrijgbaar, duur, en veel meer aanpassingen nodig aan je infrastructuur.

Ik zal niet alle argumenten uitdiepen: er is een toffe "kennis van nu" uitzending over die alle voors en tegens mooi uiteen zet:
https://www.npostart.nl/de-kennis-van-n ... ON_1303573

uiteindelijk zit de echt mobilitietsrevolutie volgens mij niet in welke aandrijving we in de auto's gaan stoppen. Dat gaat hem zitten in het opgeven van het idee dat je allemaal je eigen auto moet hebben en dat het volstrekt normaal is om een voertuig van 2000 kg in beweging te brengen om een persoon van 80 kilo te verplaatsen. Dat is natuurlijk altijd verspilling, hoe duurzaam je die 2000 kilo dan ook in beweging brengt.
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Vmaxxer »

brecht schreef: 08 okt 2019, 22:35
uiteindelijk zit de echt mobilitietsrevolutie volgens mij niet in welke aandrijving we in de auto's gaan stoppen. Dat gaat hem zitten in het opgeven van het idee dat je allemaal je eigen auto moet hebben en dat het volstrekt normaal is om een voertuig van 2000 kg in beweging te brengen om een persoon van 80 kilo te verplaatsen. Dat is natuurlijk altijd verspilling, hoe duurzaam je die 2000 kilo dan ook in beweging brengt.
Kijk dan ben ik al een stuk duurzamer met mijn 120 Kilo :lach
2006 T5 2.5 AXD
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Beckontheroad »

brecht schreef: 08 okt 2019, 22:35 klopt, niet alleen de aandrijving veroorzaakt fijnstof. Banden en remmen zeker ook. En dan zijn er ook nog mensen die stellen dat bij elektrische auto's door het hogere koppel de banden harder slijten... Als je t zo bekijkt zit er niet veel voordeel aan electrisch rijden. Gelukkig rijd ik een electrische 2 wieler: dat scheelt iig al de helft van de bandenslijtage :lach

Zag een paar posts terug trouwens een opmerking over waterstof. Dat is echt een fantastisch middel voor heel veel toepassingen, personen vervoer lijkt me daar geen van. Gelopen race voor de accu aangedreven electrische auto: Watertstof is te ingewikkeld (per definitie meer en gecompliceerdere techniek in je auto), nog niet goed duurzaam verkrijgbaar, duur, en veel meer aanpassingen nodig aan je infrastructuur.

Ik zal niet alle argumenten uitdiepen: er is een toffe "kennis van nu" uitzending over die alle voors en tegens mooi uiteen zet:
https://www.npostart.nl/de-kennis-van-n ... ON_1303573

uiteindelijk zit de echt mobilitietsrevolutie volgens mij niet in welke aandrijving we in de auto's gaan stoppen. Dat gaat hem zitten in het opgeven van het idee dat je allemaal je eigen auto moet hebben en dat het volstrekt normaal is om een voertuig van 2000 kg in beweging te brengen om een persoon van 80 kilo te verplaatsen. Dat is natuurlijk altijd verspilling, hoe duurzaam je die 2000 kilo dan ook in beweging brengt.
Terug naar je kadettje van 860kg, veiligheid kent ook een prijs....
Maar niet te spreken over de batterijen in ev bij een ( lichte) aanrijding...
En de electra koper infra...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door koensch »

Het is niet alleen de energiebron, maar de hele techniek.

Een verbrandingsmotor (waterstofgas) heeft een versnellingsbak, koppeling, Assen, etc nodig. Een elektromotor heeft meer vrijheid om de motor te plaatsen waar deze praktisch is (compacter dan een verbrandingsmotor) en minder invloed op de gewichtsverdeling van de auto. Assen kunnen verder naar voren/achteren waardoor je meer binnenruimte krijgt.

Het wachten is op een “wielmotor” (velg, elektromotor en rem ineen) waardoor de hele auto nuttig te ontwerpen is. Daar kan geen verbrandingsmotor tegen op.

Het opwekken van stroom met waterstofgas + zuurstof (omgekeerde elektrolyse) laat waterstof een alternatief zijn voor de batterij en niet voor de aandrijving.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Multivan Generation »

https://www.computerbild.de/artikel/ ... 78633.html

Leuk idee, na de stofzuig robot en de grasmaai robot..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Multivan Generation »

e-Crafter wat uitgebreider onder de loep genomen:
https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... ansporter/
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 494
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door arjanzevenaar »

Wij zijn dino's vandaar ook deze discussie. We zullen "uitsterven" omdat we denken dat rijdend bezit ons grootste goed is. De jeugd zit heel anders in elkaar daar is het veel belangrijker welke mobiel je hebt. VW investeert meer dan 60 miljard in elektrische mobiliteit waarvan 40 miljard in batterijen. De komende 2 a 3 jaar komt er een echte revolutie op gang die niet meer te stoppen is. Nee wij zijn Dino's en zullen het van de zijlijn met medeogen toe kijken hoe snel alles veranderd. :knipoog
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door MGA1600 »

Mede omdat ik, na nog na mijn pensioen nog een flink aantal jaren als freelancer doorgewerkt te hebben, inmiddels zo’n beetje echt ‘uitgewerkt’ raak, is ons autogebruik de laatste tijd drastisch afgenomen.
En met (sinds kort) ook camperbusje in ons bezit zullen de vakantiekilometers ook minder of zelfs helemaal niet met de dagelijkse auto afgelegd gaan worden.

Daar komt nog bij dat mijn vrouw de auto die we nu rijden (een Volvo XC90T8- hybride) eigenlijk veel te groot vindt.
Het is een heerlijke auto, comfortabel en van alle gemakken voorzien en dankzij de hybride techniek nog relatief zuinig ook (gemiddeld 6.6l /100 km over bijna 3 jaar gemeten) in combinatie met half-tarief voor dr wegenbelasting vanwege de <50 gram uitstoot. De auto kent verschillende rij-modi van hybride tot pure-electric tot Power (waarbij er meer dan 400 pk ter beschikking zijn) en nog een aantal. Vooral de stilte van het volledig elektrisch rijden vinden we een genot!
Het is altijd een beetje jammer als de accu zover leeg is (na zo’n 38 km) dat hij overschakelt op hybride waarbij de benzine motor een rol mee gaat spelen.

Met een beetje pijn in het hart maar alles bij elkaar optellend hebben we besloten de XC90 in te ruilen voor een aanmerkelijk kleinere Volvo XC40 P8 - volledig elektrische auto. Deze heeft wel alle veiligheidssystemen, comfort- en hulpmiddelen zoals we van Volvo gewend zijn, maar dan in een kleiner doosje. Met een elektrische range van zo’n 440 - 460 km, snel opladen bij Fastnet (100 km erbij in 8-10 minuten) en daarna thuis aan de 3 fasen zodat hij na een nachtje weer vol is, voldoet dat aan onze gebruikseisen en wensen.
Maar we moeten wel nog toe het eind van het jaar geduld hebben......
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Multivan Generation »

Mooie auto.
Let goed even op de kosten voor het laden,
dat verschilt best enorm tussen verschillende aanbieders.
En ik hoop dat je meterkast geschikt is om op 3 fasen te gaan laden.
Maar anders heb je nog even de tijd he :knipoog om het aan te laten passen..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door MGA1600 »

Inderdaad Peter, er is een groot verschil in prijs voor het laden, maar zelfs als je zeg 50 cent per kWh zou betalen dan is een volle accu 40 euro voor 80 kWh voor 450 km. Vergeleken met een benzine prijs van 1,60 en een gebruik van 1:15 is dat altijd nog goedkoper. Maar in de praktijk zal het onderweg ‘tanken’ een uitzondering zijn, hooguit af-en-toe een stukje range ophogen en dan weer verder thuis opladen. Als ik - om maar wat te noemen- naar het oosten van het land en terug zou willen is dat een dikke 400 km. Past precies zou je zeggen, maar onderweg aan een 150kw lader even voor 100 km bijpompen houdt de range-stress buiten de deur.
Voor thuisladen denk ik dat ik er nog wat zonnepanelen bij laat leggen, nu hebben we er 16 en dat leverde het afgelopen jaar 5200 kWh op, een streng extra panelen panelen past nog wel denk ik.

De meterkast zelf is geschikt voor 11 kW laden, da’s al bekeken. De ingebouwde lader in de auto is voorlopig voor 11kw uitgelegd, maar is in principe geschikt om later geretrofit te worden naar 22kw. Dat is al aangekondigd. Als je dat wilt wordt het denk ik een andere zaak en zal de meterkast (en de aansluiting op het net) wel op de schop moeten.
Ik heb laatst al een 5 x 2,5 mm2 kabel onder de vloer gelegd van meterkast naar garage (aan beide kanten nog los) omdat ik toch onder de vloer moest zijn (en dat wil ik zo min mogelijk...vies klusje...vandaar die voortvarendheid).Dat was voorlopig mijn voorbereidende werk. Er schijnt een soort promo van Volvo voor een 3 fasen wallbox of paal aansluiting in de maak te zijn, daar wacht ik nog maar even op voor de rest. Wat je zegt...tijd genoeg.....

Groet Huib
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door koensch »

mercedes staakt de ontwikkeling van op brandstofcel gebaseerde personenvoertuigen.

https://www.ad.nl/auto/mercedes-gelooft ... ~aa9137fe/

gaat zich concentreren op vrachtauto's.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door MGA1600 »

Ik schreef eerder: “Voor thuisladen denk ik dat ik er nog wat zonnepanelen bij laat leggen, nu hebben we er 16 en dat leverde het afgelopen jaar 5200 kWh op, een streng extra panelen panelen past nog wel denk ik”.
Inmiddels met een installateur gekeken. Er passen nog een stuk of 6 extra panelen op het dak, maar de omvormer is al bijna maximaal belast en zou moeten worden vervangen door een groter type. Wordt erg duur voor een relatief kleine aanvulling temeer daar er voor een uitbreiding in principe geen btw teruggave mogelijk is.
Laatst gewijzigd door MGA1600 op 27 apr 2020, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: elektrische mobiliteit in de winter

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie