Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

elektrische mobiliteit

Vragen over de I.D. Buzz
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

elektrische mobiliteit

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Multivan Generation »

Achtergrond informatie over accu-packs, hoe ze gemaakt worden etc..

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Vmaxxer »

EV's zijn niet meer te stoppen.
Als het aan mij ligt rij ik morgen ook electrisch... zegt de man die 2 autos, 2 motoren en 1 boot heeft.. allemaal op verbrandingsmotoren .. :nuts
Maar mijn vrouw heeft al een electrische fiets dus het begin is er! :lach
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Pascal-141 »

Vmaxxer schreef: 18 jun 2019, 07:15 EV's zijn niet meer te stoppen.
Als het aan mij ligt rij ik morgen ook electrisch... zegt de man die 2 autos, 2 motoren en 1 boot heeft.. allemaal op verbrandingsmotoren .. :nuts
Maar mijn vrouw heeft al een electrische fiets dus het begin is er! :lach
Elektrische auto's hebben geen toekomst , die 'hype' waait vanzelf wel over binnen een paar jaar . De grondstoffen voor de elektrische auto's (en dan vooral de batterijen) raken nu al op . En het stroomnet in heel Europa is er gewoonweg niet op voorzien , op zo veel elektrische auto's .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jordydereus

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door jordydereus »

Ben het helemaal met pascal eens.

Zoveel koper en cobalt hebben we niet.

Denk dat waterstof een grotere kans maakt.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Erdem50 »

Opladen is inderdaad grote uitdaging. De netbeheerder bij ons, Liander kan de vraag niet aan.

Simpel maar triest voorbeeld. Bij mijn werk zijn wij sinds 2016 verplicht 2 laadpalen te hebben staan, sinds 2018 moeten deze ook geschikt zijn voor snelladen. Dit is een eis van de VW fabriek aan dealers.

Wij hebben niks staan nog omdat de netbeheerder nog ‘ff’ een nieuw kabeltje moet gaan trekken.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Vmaxxer »

We zitten midden in een reusachtige transitieperiode, de techniek ontwikkeld zich ook voortdurend, er worden bijvoorbeeld heel wat nieuwe types batterijen ontwikkeld met (veel) meer capaciteit en hele andere grondstoffen dan bijvoorbeeld lithium.
daarbij: Grondstoffen die hier uitgeput raken komen volop voor op de ons omringende hemellichamen. :nuts het is ook niet voor niets dat ineens iedereen weer naar de maan of mars wil... :knipoog

Of electriciteit de toekomst wordt of waterstof hangt volkomen af welke techniek zich het snelst ontwikkeld
Misschien wordt er morgen wel weer iets geheel nieuws bedacht

Dat we van de fossiele brandstoffen afgaan en overgaan op een duurzamer methode van krachtbron is geen vraag van of maar wanneer.
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Multivan Generation »

We hebben veel zonnepanelen op het dak liggen en produceren over een jaar gezien meer energie als dat we daadwerkelijk gebruiken.
Ik zou graag een soort van Tesla powerwall willen hebben, zodat ik gedurende de dag, die vol met energie kan stouwen,
en 's avonds, of bij piekbelastingen, of bij complete stroomnet uitval, deze kan "leegtrekken" .
We zouden dan een eigen soort van stroombuffer hebben, waardoor het net minder belast wordt, en we die afname van het net ook nog kunnen reduceren..
In de toekomst gaan automobielen als zulke stroombuffers kunnen werken..

Ook de accu technologie staat niet stil, maar over grafeen hoor ik de laatste tijd niet veel meer..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 397
Lid geworden op: 11 sep 2017, 17:36

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door ArieV »

Ik heb een systeem thuis met energie opslag voor eigengebruik en het werkt echt perfect maar ik zie nog niet zo snel gebeuren dat auto’s als thuis accu gaan dienen voor privé gebruik.
Een gemiddelde Nederlander woont in een rijtjes huis en heeft geen eigen parkeerplek.
En wat als je auto de opslag is en je werkgever verwacht je toch op het werk.
Ik kan niet in de toekomst kijken maar verwacht ook niet snel van brandstoffen af te stappen maar wel dat we een compromis moeten gaan vinden tussen duurzame en fossiele brandstof.
Gebruikersavatar
Vmaxxer
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 mar 2018, 21:29
Locatie: Zutphen

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Vmaxxer »

Het is heel moeilijk om op het gebied van de energietransitie de nabije toekomst te voorspellen omdat je simpelweg niet weet welke ontdekkingen er nog gedaan zullen worden en welke ontwikkelingen voortzetten en welke een zachte dood zullen sterven..
Het probleem zit hem idd niet zozeer in de opwekking van duurzame energie maar meer in de opslag.
Een Tesla battery wall is heel mooi maar nog niet "af" en waarschijnlijk te duur voor de gemiddelde gebruiker, maar je weet maar nooit welke kant dat nog opgaat. Zoals ik al zei, de ontwikkelingen in nieuwe types batterijen staan niet stil.

Waterstof is ook een handig energie opslag medium..
Het zou daarom imo mooi zijn als de waterstof motor voor je auto verder ontwikkeld zou worden en iedereen zijn eigen schone energievoorraad (wind, zon, etc) op zou slaan dmv een persoonlijke waterstofcentrale die de waterstof voor eigen gebruik op slaat in een eigen tank (of in een collectieve wijktank oid)
2006 T5 2.5 AXD
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door MarkV »

Het is nog even (beter gezegd: nog steeds) wachten op de grafeenaccu's. Google maar eens, zeer interessant!

Edit: Peters opmerking hierboven even gemist... Er zou binnenkort een Huawei telefoon uitkomen met grafeenaccu... Maar eerst zien, dan geloven.
Laatst gewijzigd door MarkV op 10 jan 2020, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4453
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Henk-1 »

Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: elektrische mobiliteit

Bericht door Erdem50 »

T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Plaats reactie