Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

vragen over de T5
Plaats reactie
BosscheBol

Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

Bericht door BosscheBol »

Goedendag, het audiogeluid in mijn T5 is belabberd en wil graag een upgrade gaan doen.
Qua speakers voorin zal het waarschijnlijk een composetje gaan worden, mid speakers in de deuren en tweeters in het dashboard.
Voor het laag zal ik een subwoofer gaan plaatsen.
Over het inbouwen/aansluiten heb ik wat vragen.

1) Onder de speakerroosters in het dashboard zitten nu geen speakers en ik kan zo snel ook geen bekabeling vinden, kan het zijn dat die kabels er af-fabriek niet altijd inzitten?
2) Mocht er geen bedrading (in de buurt) liggen, is het dan logisch om vanuit de deur 2 draadjes te trekken door het kabelrubber en zo naar het dashboard te gaan?
Bij de meeste composetjes zitten scheidingsfilters (lowpass/highpass) en dacht de bestaande bedrading naar de deurspeakers te gebruiken en de filters in de deuren te plaatsen.
Vanuit een filter dus 2 korte draden naar de mid-speakers en voor het hoog 2 draden via het kabelrubber naar het dashboard te gaan.
3) Heeft het isoleren/dempen van de deuren veel zin bij het plaatsen van een mid-speaker in de deur?

Bedankt zover :-)
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Bekabeling / aansluiten speakers dashboard / deur

Bericht door Multivan Generation »

1 ja
2 nee
3 ja
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ktmkrik

Bericht door ktmkrik »

Multivan Generation schreef: za nov 21, 2020 21:26 1 ja
2 nee
3 ja
Verklaar je nader Peter want denk dat je er met 2 naast zit.
Als ik het goed lees dan bedoeld de topicstarter dat hij vanuit een crossover wil gaan werken en dan kon hij wel eens gelijk hebben met de draden vanuit de crossover naar de hoge tonen in het dashboard
Multivan Generation
Contacteer:

ktmkrik schreef: za nov 21, 2020 22:04
Multivan Generation schreef: za nov 21, 2020 21:26 1 ja
2 nee
3 ja
Verklaar je nader Peter want denk dat je er met 2 naast zit.
Als ik het goed lees dan bedoeld de topicstarter dat hij vanuit een crossover wil gaan werken en dan kon hij wel eens gelijk hebben met de draden vanuit de crossover naar de hoge tonen in het dashboard
Ik hoef mij niet nader te verklaren :politie

Even simpel, de speakerbedrading gaat vanaf de radio, richting de deurdoorvoer. Je kunt hem daar beter aftakken.
Waarom? Nou simpel, dan hoef je het deurpaneel er niet af te halen (scheelt je weer nieuwe clips kopen en kortere bedrading nodig), scheidingsfilter kun je daar op prima en vooral droog kwijt. Ga je het scheidingsfilter in de deur monteren, dan is de kans zeer groot dat het ding nat wordt en dus een veel korter leven beschoren is.
Dus ik had al een paar stappen verder gedacht :knipoog

Oja, als je een transporter dashboard hebt, dan heb je een zeer beperkte inbouwhoogte voor speakers achter de roosters.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
bobv

Bericht door bobv »

Multivan Generation schreef: zo nov 22, 2020 13:52 Ik hoef mij niet nader te verklaren :politie
Doe het dan ook niet, of maak die opmerking niet. :muur :muur :muur
Groeten
Bob

VW T5 96kW 2008
Multivan Generation
Contacteer:

Ging even om de woordkeuze..
Je kunt ook vragen: goh Peter, kun je dat eens uitleggen.. wat je daarmee bedoeld..

@ Bobv,
dank voor je niet-constructieve bijdrage, daar ben je erg sterk in de laatste tijd :toppie
bobv

Bericht door bobv »

Heb je nou echt mn laatste berichten terug gelezen Peter? :jumpklap :jumpklap :jumpklap
Groeten
Bob

VW T5 96kW 2008
BosscheBol

Bericht door BosscheBol »

Echt scherp was ik niet, de bedrading richting deurspeakers loopt idd al door het deurrubber :muur
Dan is het inderdaad logischer om de scheidingsfilters/crossover onder het dashboard te plaatsen.
De deurpanelen moeten sws los, omdat er maar vanuit 1 deur geluid komt, in 1 deur zit geen speaker in (of kapot), of het is niet goed aangesloten.
Ik had al begrepen dat er weinig ruimte aan de achterkant vd deurspeaker is, een grotere (20cm) speaker komt al snel in contact met het raam?
Dat ze daarom bij grotere speakers eerst een opvulring plaatsen zodat de speaker meer naar binnenkomt, tevens beter tegen vocht?
Zelf heb ik nog een JBL composetje liggen met 16,5 cm middentoners en losse tweeters.
De inbouwdiepte is 59mm, iemand enig idee of dit gaat passen, of dat ik nog opvulringen moet aanschaffen/maken?

Welke clips gaan er waarschijnlijk kapot met loshalen van deurbekleding?
Dan kan ik die alvast bestellen.

Omdat ik aan de rechterzijde vh dashboard ga werken (oa handschoenen kastje eruit, rechter afdekplaatje loshalen), kan ik dan geen foutmelding krijgen van de airbag als ik de stroom er weer op ga zetten?

Bedankt zover
Plaats reactie