Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ThermoTop standkachel upgrade - exclusief motorblok

vragen over de T5
Plaats reactie
tunafish
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2013, 13:00

ThermoTop standkachel upgrade - exclusief motorblok

Bericht door tunafish »

Ik heb een T5.1 waarin ik de kachel achterin heb gedemonteerd en een boiler in dit koelcircuit heb gezet.
Als ik rijd maak ik dus warm water. Dit systeem werkt vrij goed maar nu wil ik warm water maken “on demand”.
Daarvoor dacht ik aan de Webasto Thermo Top C standkachel upgrade (wat ik in het verleden al eens eerder deed)

Ik herinner me dat in standkachel mode de blazer van kachel achterin niet geactiveerd kan worden, maar wordt de koelvloeistof in die parallelle loop wel verwarmd?
~ Kan iemand met de upgrade me bevestigen of de leidingen naar de kachel achterin warm worden? Je kan dit voelen aan de voorkant van de rechter wielkast achteraan waar de leidingen langs lopen
Ik hoorde van iemand van niet, maar denk dat ie zich vergist met de speciale bypass klep (valve N279) die dat (automatisch) doet. Ik heb die klep dus niet, dat is enkel voor wagens die fabriek af geleverd worden met de TTC standkachel optie - zie schema wat ik vond in VW’s SSP 415-416

Om enkel de koelvloeistof in de kachel(s) circuit te verwarmen wil ik het motorblok by-passen, waarschijnlijk met een 3 weg klep zoals de N279
~ Heeft iemand raad hoe dit te doen?
~ Waarom staat de kachel achterin in een parallel circuit met de kachel in het dashboard? Ik begrijp de functie niet goed van de thermostat cut-off valve (19)


Afbeelding
tunafish
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2013, 13:00

Re: ThermoTop standkachel upgrade - exclusief motorblok

Bericht door tunafish »

Kan iemand die een standkachel upgrade heeft geinstaleerd die eens aanzetten voor een halfuurtje en eens voelen of de leidingen achter warm worden??
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ThermoTop standkachel upgrade - exclusief motorblok

Bericht door Multivan Generation »

Test set-up:

T5.2 LWB
Climatic en 2de warmtewisselaar bijrijderszijde rechts achter
Zuheizer omgebouwd naar standkachel-functionaliteit met Webasto ombouwset.
T100 afstandsbediening met instelling voor gewenste temperatuur en tijd.
en nog een Eberspächer D4+ luchtstandkachel, maar is in deze test niet aangezet.

Test:
Afstandsbediening aangezet op 30 min met gewenste temperatuur van ongeveer 20 graden.
Van de climatic unit de verwarming vol open (helemaal naar rechts) ventilator op 2, stand van kacheluitstroom op voorruit.
Van de 2de warmte wisselaar, ventilator op 4 en stand van de kachel vol open.

Resultaat:
ventilator van 2de warmtewisselaar draait niet
de leidingen achterzijde na een half uurtje draaien worden merkbaar warmer,
maar niet gloeiend heet, gewoon nog goed aan te raken.

Succes met je project.. :zwaai

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
tunafish
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2013, 13:00

Re: ThermoTop standkachel upgrade - exclusief motorblok

Bericht door tunafish »

Hartelijk dank Peter voor de test :toppie

Dat is goed nieuws blijkbaar.
De ventilator van de kachel achterin kan niet aangezet worden omdat in het ombouwsetje geen relay voor aanwezig is.
De reden zal zijn om de (start)batterij van de bus niet te belasten. De kabels naar die kachel zijn behoorlijk dik dus ik denk dat heel wat ampères weggevreten worden.

Ik ga eens proberen kijken hoe het circuit daar bij mij onderaan de TTC loopt.
Ben aan het denken, de Thermostat cut-off valve (19) die zal pas opengaan als het koelwater in de motorblok en de warmtewisselaar voorin op temperatuur komen staan.
~ Als ik die klep nou vervang door een simpele T-stuk, zou ik daarmee in de problemen komen?

Een volgende stap zou de motorblok by-passen kunnen zijn, als dat nodig is.
tunafish
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2013, 13:00

Re: ThermoTop standkachel upgrade - exclusief motorblok

Bericht door tunafish »

Effe een update:

Nu blijkt dat er een extra Webasto upgrade kit bestaat om het motorblok te by-passen, net waar ik op zoek naar ben dus.
Deze kit wordt geinstaleerd bovenop de standkachel upgrade.
in het Duits: Webasto / ZSK (ZuSatzKit) Komfort VW T5 Aufruestung -Insel- 1321085A
in het Engels: Webasto / ADK (ADditional Kit) Comfort VW T5 Upgrade Isle - 1321085A
Ik vond hem hier voor 136€ https://goo.gl/CsHKdD
De Duitse ombouw handleiding kan je hier downloaden: https://goo.gl/a54T9d
De kit bestaat uit kabels, relais en belangrijkste van al: slangen en slangklemmen, een T-stuk en een magnetische 3-weg klep
Afbeelding

Spijtig genoeg is deze kit enkel voor Climatronic, ik heb een Climatic.
~ Zou het mogelijk zijn om de selenoide klep autonoom te laten werken zonder deze met de TTC te hoeven verbinden?

Zodus zou het mogelijk zijn om te kiezen tussen
A. motor voorverwarming,
B. interieur verwarming (en on demand warm water maken in mijn geval)

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie